|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Diefstal van nummerplaten piekt
Diefstal van nummerplaten piekt
Het aantal diefstallen van nummerplaten is de voorbije vijf jaar met bijna 70% gestegen. Vorig jaar werden in ons land 37.434 nummerplaten gestolen. Dat schrijft Het Nieuwsblad. De krant kreeg de cijfers van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe. Terwijl er in 2005 nog maar 22.241 keer een nummerplaat werd gejat, was dat vorig jaar al 37.434 keer het geval, een stijging met 68%. In Vlaanderen gaat het om 17.422 diefstallen. In Wallonië waren er dat 13.401, in Brussel 6.600 en in Duitstalig België 11. Schouppe werkt ondertussen aan een databank waarin alle informatie van elk voertuig vervat zit. (belga/jv) BRON:http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...ten-piekt.dhtml 26/03/11, 08u22 Mijn mening: Ik vind het jammer dat deze cijfers van criminaliteit stijgen, maar een stijging van 70% gedurende een periode van 5 jaar, dat vind ik toch ontzettend veel. Wanneer je nummerplaat gestolen wordt, is het belangrijk dat je dit gaat aangeven en dat je een nieuwe aanvraagt. Jouw gestolen nummerplaat staat dan natuurlijk geseind en zo zou je jezelf enkel extra last op de hals halen. Interessante informatie van hoe je dan moet handelen vond ik via deze link: http://www.wijnegem.be/Default.aspx?tabid=1945 . Postitief is wel dat er aan een databank gewerkt wordt waar informatie in staat van alle voertuigen. Ik denk zelfs dat dat geen overbodige luxe is om efficiënt te kunnen werken. |
|
|||
|
|||
Politie enthousiast over wonderwapen dat alles ziet
Politie enthousiast over wonderwapen dat alles ziet
ANPR-systeem, hoe werkt het? Iedere dag meer dan duizend bestuurders geflitst op Belgische autosnelwegen MECHELEN/ANTWERPEN - Met een slimme camera op het dak van de politiecombi en een computer binnenin wordt het voor politieagenten kinderspel om nummerplaten onmiddellijk te vergelijken met die van gezochte auto's in een databank. 'We merken de jongste weken een stijgende interesse van de lokale politiezones', zegt de directeur van Rauwers, dat het geavanceerde ANPR-systeem op de markt brengt. Het systeem van automatische nummerplaatherkenning wordt volgens de vaste commissie van de lokale politie één van de paradepaardjes op de volgende internationale politiebeurs Infopol in Kortrijk, waar de nieuwste technologische snufjes uitgestald zullen staan. Het systeem bestaat al langer, maar de jongste maanden raken steeds meer politiezones overtuigd van het nut ervan. 'We stellen de jongste tijd een grote stijging in de verkoop vast', zegt Pablo Rauwers, directeur van het gelijknamige bedrijf dat samen met Zenitel de politiezones in ons land bevoorraadt. 'Ruw geschat betaal je 20.000 euro voor een pakket geavanceerde camera's en bijhorende software. Het systeem is eigenlijk heel simpel en werkt dag en nacht: de camera's registeren in een wijde straal alle auto's in de buurt. De nummerplaten belanden meteen in een computer in de politiecombi, waar agenten de gegevens in een handomdraai kunnen linken aan een databank. Elk geseind, gestolen of onverzekerd voertuig rolt op die manier uit de computer. En dan is het zaak voor de agenten om snel op te treden.' Al in Antwerpen en Mechelen Vooral in het Brusselse en enkele grote steden in Wallonië bewees het systeem de voorbije maanden zijn waarde. Stilaan lijkt ook Vlaanderen gewonnen voor het dure, maar efficiënte speeltje. Mechelen en Antwerpen hebben de investering al gedaan, tal van kleinere politiezones hebben het al in de begroting opgenomen. 'De resultaten zijn echt fantastisch', zegt Antwerps politiewoordvoerder Fons Bastiaenssens. 'Recent hebben wij vier systemen aangekocht. Zowel voor patrouille- als voor verkeersopdrachten is het een enorme stap voorwaarts. Cruciaal is wel dat je als politiezone een grote databank aanlegt. Die varieert uiteraard van zone tot zone. In Antwerpen zijn we alvast laaiend enthousiast. Het is zeker de investering waard.' Vorig jaar 37.000 nummerplaten gestolen Uit cijfers die senator Guido De Padt (Open VLD) opvroeg, blijkt dat het aantal diefstallen van nummerplaten de afgelopen vijf jaar is verdubbeld. Vorig jaar zagen liefst 37.343 automobilisten hun nummerplaat verdwijnen. Elke dag worden in Vlaanderen liefst vijftig nummerplaten gestolen. Vaak om criminele feiten mee te plegen. Maar, opmerkelijk, ook steeds meer om te tanken zonder te betalen en niet betrapt te worden. De Padt hoopt dat er snel een sensibiliseringscampagne komt, waarin opgeroepen wordt om de nummerplaat te bevestigen met speciale schroeven die diefstal bemoeilijken. Bron: De Standaard zondag 27 maart Eigen mening: Deze uitrusting lijkt mij een goede oplossing, het kost inderdaad enorm veel geld, maar ik denk dat het zijn efficiëntie wel bewijst en het voor de politie zeker de moeite is om er overal één aan te schaffen. Gestolen nummerplaten is niet niks, hoe sneller men de mensen van zo een misdaad kan opsporen hoe beter! Volgens mij kan de politie hierdoor misdaden voorblijven, omdat gesloten nummerplaten meestal dienen om criminele feiten te plegen. |