|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Limburgse politie pakt gsm aan het stuur streng aan
Limburgse politie pakt gsm aan het stuur streng aan
07/03/2011 HASSELT - Vanaf dinsdag zal de politie in Limburg verscherpte controles uitvoeren op het niet-handenvrij gebruik van de gsm in de auto. Het provinciebestuur en de gouverneur voeren gelijktijdig een preventieve themacampagne. De politie stelt vast dat het ongeoorloofde gebruik van de gsm achter het stuur nog steeds tot erg veel gevaarlijke verkeerssituaties en zelfs ongevallen, leidt. 'Sommige chauffeurs vertragen plots, wanneer zij een oproep ontvangen of zelf iemand opbellen. Anderen vertonen aarzelend gedrag en wijken van hun traject af en nog anderen negeren de voorrangsregels of zien de zwakke weggebruikers over het hoofd', zegt gedeputeerde Walter Cremers, die samen met gouverneur Herman Reynders een actieplan uitgewerkt heeft. 'Ik heb de Limburgse politiezones gevraagd extra aandachtig te zijn voor chauffeurs die niet-handenvrij gebruikmaken van het gsm-toestel aan het stuur', aldus de gouverneur. 'Een aantal mensen schijnt nog niet goed te weten dat het bijvoorbeeld verboden is een sms-bericht te versturen, wanneer je stilstaat in de file of aan een rood verkeerslicht. De boetes bedragen nochtans minimaal 100 euro per overtreding.' Met een ludieke affichecampagne willen de provincie Limburg en de lokale politie de chauffeurs ook daarvoor preventief waarschuwen. Beide parketten verlenen overigens hun volle medewerking aan de thema-actie, die tot 4 april loopt. Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110307_056 Mening: Ik vind het goed dat de Limburgse politie strenger gaat controleren op het gebruik van de gsm achter het stuur. Volgens een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (zie:http://knack.rnews.be/nl/actualitei...94784471295.htm) belt immers 66% van de Belgen met de gsm terwijl ze aan het rijden zijn. Ik vraag mij af waarom dit cijfer zo hoog ligt. Een mogelijke verklaring is dat mensen nog onvoldoende op de hoogte zijn van de mogelijke gevaren die het niet-handenvrij gebruik van de gsm met zich meebrengt. Daarom vind ik dat deze actie moet worden uitgebreid naar heel België. Bovendien zou men de affiches die bij deze campagne horen ook overal in België moeten verspreiden. Zo worden mensen op een ludieke manier met hun neus op de feiten gedrukt. Laatst aangepast door Nathalie.Tops : 7th March 2011 om 14:43. |
|
|||
|
|||
gsm achter het stuur
Ik vind het ook een goed idee dat de Limburgse politie strengere controles gaat uitvoeren op het niet-handenvrije gebruik van de gsm achter het stuur. Het is algemeen geweten dat je niet mag bellen achter het stuur en toch zijn er nog zoveel mensen die dit toch doen. Ik ben het dan ook eens met Nathalie en vind ook dat de actie niet enkel in Limburg maar in heel België zou moeten gehouden worden.
|
|
|||
|
|||
De reactietijd van een persoon die aan het bellen is wordt zo drastisch hard verminderd dat een ongeluk snel gebeurd is. Ik maak mij ook geregeld boos wanneer ik een chauffeur zie die aan het bellen is achter het stuur. Pas wanneer ze een accident veroorzaken gaan ze de nadelen van bellen achter het stuur opmerken, maar dan kunnen de gevolgen al onomkeerbaar zijn. Daarom kan de politie best ingrijpen en zwaar optreden wanneer ze iemand zien bellen achter het stuur. Dan gaat de bestuurder al tweemaal nadenken om naar de gsm te reiken. Wanneer we op deze manier mensenlevens kunnen redden, dan mogen de controles van mij dagelijks gebeuren. Nog een voordeel van extra controles is dat er eventueel andere bestuurders opgemerkt worden die een gevaar betekenen voor het verkeer. Al deze zaken dragen bij tot een veiliger verkeersnetwerk.
Ik hoop dat deze verscherpte controles snel zullen uitgebreid worden over de rest van België (net zoals Nathalie vermeldt). We moeten ons niet alleen veiliger kunnen voelen in Limburg, maar over heel België. En daar kan alleen toe geleid worden wanneer de controles over heel België strenger worden. Maar niet alleen verstrengd, maar ook verhoogd. Zodat de chauffeurs minder snel het risico nemen om naar de gsm te grijpen. |
|
|||
|
|||
Zoals Nathalie en Olivier al zeiden, kunnen ze deze controles beter over heel België spreiden. Het is inderdaad zo dat mensen niet beseffen dat het GSM-gebruik achter het stuur gevaarlijk kan zijn voor de andere bestuurders. Men denkt dat ze toch alles onder controle hebben, maar één moment van onoplettendheid kan fataal zijn en een ongeval veroorzaken.
Ik hoop dat heel België het voorbeeld van Limburg volgt, dat de politie streng genoeg zal optreden en dat het veelvuldige en langdurige controles zullen zijn! Dat de politie zoveel mogelijk wagens kan controleren en dat dit kan bijdragen tot een veiliger verkeer. |