![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
'Zuster Internet' uit klooster gezet: bracht te veel tijd door op Facebook.
zondag 20 februari 2011
Een Spaanse non is uit het klooster gezet waar ze al vijfendertig jaar verbleef. Reden: ze bracht te veel tijd door voor haar computer en op de sociale netwerksite Facebook. Tien jaar geleden kocht het klooster van Santo Domingo el Real in het Spaanse Toledo een computer. Een prima middel om de nonnen binnen te houden, vond moeder-overste. De zusters konden nu via de computer hun bankzaken regelen. Zuster Maria Jesus Galán (54) kreeg de smaak te pakken. Ze digitaliseerde niet alleen het archief van het klooster, maar waagde zich ook op Facebook. Ze kreeg snel 600 vrienden. Maar haar enthousiasme, dat haar de bijnaam Zuster Internet opleverde, viel niet in goede aarde bij de kloosterleiding. Die verzocht haar om het klooster te verlaten. Zuster Maria woont nu weer bij haar moeder en wil nu andere horizonten verkennen. Het is niet de eerste keer dat het internet problemen geeft voor de religieuze autoriteiten in Toledo. Vorig jaar werd een pastoor uit zijn functie ontheven, nadat hij zijn diensten als mannelijke prostituee via het internet aanbood. In Italië sleepte een non dan weer haar ex-vriend voor de rechter omdat hij naaktfoto's van haar op Facebook had geplaatst. Bron : http://www.standaard.be/artikel/det...kelid=G5H36JB7H Eigen mening: Ik vind het wel jammer dat deze zuster uit het klooster is gezet. Over heel de wereld is het internet het ideale communicatiemiddel geworden. Vele mensen, waaronder vooral jongeren, zijn niet meer bekend met kloosters of nonnen. Via Facebook kunnen jongeren en andere mensen met de non praten over het leven in een klooster, over het leven als een non en over religie. Facebook is heel populair over heel de wereld bij jongeren en volwassenen. Volgens mij zouden meer nonnen en paters dit moeten doen. Religie is niet meer populair en misschien is dit wel een goede manier om religie terug onder de jongeren te brengen in een positief daglicht. Want in het artikel komt wel naar voren dat men de nonnen wil afschermen van de buitenwereld. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die het internet gebruiken voor slechte praktijken. Dit is jammer maar niet te voorkomen.
|
|||
|
|||
Het opkomen van het sociale netwerk Facebook heeft natuurlijk heel veel voordelen. Voor mensen die meer gesloten zijn, is het een mooie kans om mensen te leren kennen via het internet. Ook 'Zuster Internet' zal contacten hebben kunnen leggen via internet. Maar Facebook heeft niet enkel voordelen. We zitten zelfs bijna in een nieuw tijdperk, dat van de technologie. De computers, het internet, meer specifiek Facebook heeft al voor verschillende opstanden gezorgd. De opstand tegen Moubarak was ook georganiseerd via Facebook. Dat hoeft niet negatief te zijn, maar zo krijgt het internet toch een bepaalde macht. Mensen zijn gebonden aan de technologie, kinderen kennen niets leuker dan spelletjes op de computer. Ook op het werk zorgt Facebook en andere netwerken soms voor problemen. Bij de meeste jobs is het afgeraden een profiel te hebben op het internet. De sociale netwerken hebben, naar mijn mening, een te grote impact op onze samenleving.
|
|
|||
|
|||
Facebook is inderdaad verslavend
![]() |
|
||||
|
||||
Ik vind dit echt raar..
Het klooster koopt een computer om de nonnen binnen te houden, maar ze gooien wel eentje buiten omdat zij er te veel op zit? Zoals eerder gezegd vind ik dit eerder een kans om juist meer kennis te maken met religie.. Facebook is misschien dan wel het beste voorbeeld om 'het woord van God' te verkondigen. Veel jongeren willen graag kennis maken met het kloosterleven juist omdat dit zo afgeschermd is.
|
|||
|
|||
Dit is een beetje tegenstrijdig in mijn ogen.
Akkoord, een computer kan gezien worden als een hulpmiddel, zodat de nonnen al hun zaken binnen het klooster konden regelen. Maar de klooster leiding had toch kunnen voorzien dat zoiets zou gebeuren? Dat er een non op facebook zou gaan? Persoonlijk vind ik dit wel een positief aspect. Op deze manier kunnen jongeren in contact komen met religie. Jongeren spenderen tegenwoordig immers meer tijd op internet dan in de kerk. En de non misbruikte haar positie niet, zoals andere aangehaalde voorbeelden in het artikel. Om eerlijk te zijn snap ik niet waarom ze uit het klooster gezet is. |
|
|||
|
|||
Ik me wel vinden vinden in de mening van het hoofd van het klooster. Als een vrouw ervoor kiest om het klooster in te gaan kiest ze voor een leven van volle 'overgave aan God', en daar hoort een afzondering van de buitenwereld volgens mij wat bij. Een sociaal netwerk als facebook past naar mijn mening dus ook totaal niet bij de overtuigingen de traditionele non.
|