![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Zwangere vrouw moet vier uur wachten op spoed: baby kwijt in toilet
Tragedie in een ziekenhuis van Melbourne: een tien à twaalf weken zwangere vrouw moest er vier uur wachten vooraleer ze een dokter te zien kreeg. Uiteindelijk verloor Tracey Lake haar baby na bijna twee uur in het toilet. Minister van Gezondheid David Davis beveelt een onmiddellijk onderzoek. Het Frankston-hospitaal bood haar verontschuldigingen aan en zal onderzoeken wat er precies foutgelopen is.
Op 9 februari stuurde de huisarts mevrouw Lake naar de dichtstbijgelegen spoeddienst. Hij belde ook naar het ziekenhuis en gaf een brief mee waarin stond dat een miskraam dreigde. Hoewel ze bloedde en hevige pijnen leed, moest ze langer dan een uur wachten eer een verpleegster haar bloeddruk kwam nemen. Pijnstillers kreeg ze -ondanks uitdrukkelijk verzoek- niet. Omdat het bloeden nog verergerde, ging Tracey naar het toilet. "Ik voelde het naar buiten komen, ik wist dat ik mijn baby kwijt was. Ik begon te huilen, wist niet meer wat te doen en was compleet overstuur. Maar zelfs dan werd ik nog niet geholpen." Blunder Integendeel, de verpleegster begon opnieuw haar gegevens te noteren alsof ze een nieuwe patiënte was. Enkele minuten later vroeg ze een urinestaal, veel te laat uiteraard. Daarna kreeg Lake toch een bed. De eerste dokter kreeg ze om 2.30 uur te zien, bijna vijf uur nadat ze de spoedafdeling binnenstapte. Haar bloeddruk bleek aan de lage kant en als ze nog meer bloed verloren zou hebben, had er een transfusie aan te pas moeten komen. Om 4.30 uur werd ze ontslagen uit het ziekenhuis, zonder baby in de buik. "Vernedering bespaard" Haar partner Darren Hall, die het menselijk drama van dichtbij meemaakte, begrijpt niet dat dit is kunnen gebeuren. "Als ze onmiddellijk verzorgd zou geweest zijn, bestond de kans nog dat ze het kindje kwijt geweest zou zijn. Maar dan was haar tenminste heel wat stress en de vernedering van dat toiletbezoek bespaard gebleven. Ik ben boos dat dit met ons huidig gezondheidssysteem nog kan gebeuren." Directeur Brendon Gardner benadrukt dat het ziekenhuis dit incident ten zeerste betreurt. "Het personeel werd al ondervraagd. Als dat nodig blijkt, zullen we de procedures veranderen." (svm) Datum: 17/02/2011 Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...in-toilet.dhtml Eigen mening: Het is toch rampzalig dat patiënten niet onmiddellijk worden verder geholpen in het ziekenhuis, terwijl de dokter uitdrukkelijk naar het ziekenhuis zelf had gebeld voor het melden van een spoedgeval. Ik heb echt medelijden met de vrouw en haar man. Ze zeggen wel zelf dat ze het kind waarschijnlijk wel kwijt waren. Dit neemt niet weg dat het verplegend personeel de vrouw sneller had kunnen verder helpen. Aan de andere kant is het ook een feit dat de ziekenhuizen kampen met een tekort aan personeel. Er wordt te veel gesnoeid in hun personeelsbestand. Steeds vaker worden stagiairs ingeschakeld die het werk moeten doen van een ‘volwaardige’ verpleeghulp. Zij missen de meestal nodige ervaring om op een efficiënte manier de patiënten snel verder te kunnen helpen. De hoofdzaak hier blijft echter wel: het verplegend personeel moet in eerste instantie de ‘echte’ spoedgevallen die het ziekenhuis binnenkomen, onmiddellijk verder te helpen. Op die manier zou er veel leed bespaard worden: voor de patiënten, maar ook voor het ziekenhuis dat geen schadeclaims moet uitkeren. Het ziekenhuis bood zijn verontschuldigingen aan, maar dat lijkt mij echt wel een heel magere troost voor dit koppel. |
#2
|
|||
|
|||
Dit bericht heeft mij toch geschokt. Volgens mij, als de vrouw al zoveel buikpijn ed. had was de miskraam niet te voorkomen, maar toch zal dit voor dat koppel enorm hard aankomen. Het is goed dat het ziekenhuis zijn excuses aanbiedt, maar dat neemt uiteraard het verdriet van de ouders niet weg. Hopelijk gaat alles snel weer goed met hen en kunnen ze dit verlies toch een plaats geven.
De wachttijden op de spoedafdeling zijn vaak enorm lang. Dit heeft twee oorzaken. Enerzijds gaan de mensen veel te snel naar spoed. Vele zaken kunnen bij de huisarts behandeld worden waardoor de wachttijden in het ziekenhuis afnemen. Anderzijds is er inderdaad het personeelstekort dat Evelynne ook al aanhaalde. Verpleegster is een enorm zware job. Dit komt door de onregelmatige uren en het zware werk (zowel fysiek als emotioneel). Dan zit je uiteraard in een vicieuze cirkel. Zware job --> weinig personeel --> werk voor het personeel dat er wel is wordt nog zwaarder. |
#3
|
||||
|
||||
Ik vind het zeer spijtig voor het koppel, een kind verliezen is nooit gemakkelijk. Toch is het zeer onbegrijpelijk wat hun is overkomen. Oké, een dreigende miskraam kan je misschien niet altijd tegenhouden, maar een degelijke opvang zou al geholpen hebben in het verwerkingsproces.
Eerst was ik voor de verandering van uren voor verpleegkundige en doktoren. Minder uren, meer slaap, dus ik dacht ook minder fouten. Maar iemand die zelfs werd door gebeld door een huisarts 4 uur laten wachten om dan haar kind te verliezen op het wc. Ik vind het ook een beetje ongehoord. Je leest ook dat ze wel degelijk 2x haar gegevens zijn gaan checken, dan moest iemand toch gemerkt hebben dat het dringend was.? Ik hoop dat er toch degelijke veranderingen worden ondernomen om dit tegen te houden.
__________________
Do it you own way! |