actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th January 2011, 17:24
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation ‘Oppassen dat islamisten dit niet politiek recupereren'

‘Oppassen dat islamisten dit niet politiek recupereren'


BRUSSEL - Monsef Wahaibi, Tunesisch dichter en activist. ‘De verandering is ingezet, en dat opent de deuren voor een democratische oppositie. Maar we moeten erover waken dat de islamisten dit politiek vacuüm niet recupereren.'



Monsef Wahaibi (60) is een Tunesische schrijver, en doceert aan de universiteit van Sousse, een toeristische stad aan de Middellandse Zee, in het oosten van Tunesië. Zijn poëzie is niet politiek of sociaal geëngageerd –‘Ik ben geen Pablo Neruda'– maar zijn proza is dat wel, zegt Wahaibi grinnikend, vanuit de stad Kerouan: ‘Mijn proza verschijnt alleen maar in het partijblad van Ettajdid, want de staatskranten vertikken het mijn standpunten te publiceren.'

De Mouvement Ettajdid (‘Vernieuwing'), een kleine oppositiebeweging die uit de Tunesische communistische partij is voortgevloeid, staat op dit moment nog erg zwak in Tunesië, zo geeft Wahaibi toe: ‘Maar dat is te wijten aan het despotisme van oud-president Ben Ali, die de oppositie jarenlang zwaar heeft geïntimideerd.'

Wahaibi kent zelf ook wel iets van revolutie voeren. Zo nam hij in 2005 samen met andere Tunesische intellectuelen deel aan een hongerstaking, voor meer democratie en vrijheid in zijn land. Als politiek opposant is Monsef Wahaibi opgetogen met de vlucht van Ben Ali, maar tegelijk waarschuwt hij voor politieke recuperatie door de islamisten in Tunesië: ‘Wat belangrijk is, is dat de voorbije week de verandering is ingezet. Dat opent de deuren voor een democratische oppositie. Anderzijds ben ik beducht voor pogingen door de islamisten om deze revolutie politiek trachten uit te buiten.'

De islamistische partij is in Tunesië buiten de wet gesteld. Tijdens het regime van Ben Ali hadden de islamisten zwaar te lijden onder de repressie en folteringen door het bewind. ‘In de jaren tachtig stelden zij als oppositie nog iets voor, maar door de staatsrepressie hebben de islamisten zwaar aan invloed ingeboet', zegt Wahaibi. ‘Toch moeten we erover waken dat ze dit machtsvacuüm niet proberen te vullen. De Arabische nieuwszender Al-Jazeera hier in Tunesië speelt daarin al een kwalijke rol.'

Volgens Wahaibi staat zijn partij alvast klaar om met premier Mohamed Ghannouchi deelname aan een eenheidsregering te bespreken.

‘Het vertrek van Ben Ali was onverhoopt, ik was de laatste die erop had gerekend dat dat stond te gebeuren. Maar laten we nu niet in één klap het paradijs verlangen. Tunesië blijft een derdewereldland. Eerst moet de rust terugkeren, en daarna moet pragmatisch worden gehandeld.'


DS, 17-01-2011 (Ine Roox)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.