|
||||
|
||||
Mediageil
Mediageil
De Aconcagua dreigt voor de Vlaamse minister-president te worden wat de Eyjafjallajökull was voor de luchtvaart. En de Vesuvius voor Pompeï. En de Port de Balès voor het kettingapparaat van Andy Schleck. De ondergang. De berg te veel. Dat Kris Peeters nog niet is teruggekomen van zijn berg in Argentinië, is dan ook onbegrijpelijk. Het Vlaams Parlement is nochtans boos. Meer nog, en ik wik mijn woorden, het Parlement is keiboos. Het Parlement heeft trouwens gelijk. Het klopt niet dat de minister-president drie weken vakantie neemt om de hoogste berg van Zuid-Amerika te beklimmen, ook al is het voor een goed doel. Kris Peeters brost nu het begrotingsdebat – een van de belangrijke momenten in het halfrond – en dat is niet netjes. Meer nog, en ik wik mijn woorden, dat is megabangelijkonbeschoft. Bovendien is Kris Peeters, ik blijf wikken, een smeerlapke. Terwijl het halfrond zich gisteren over de saaie begroting boog, deelde hij via de telefoon 300.000 euro uit aan Music for Life. Terwijl de halfronders zich suf debatteerden, speelde Kris Peeters vanuit Argentinië de toffe pee op Studio Brussel. Zoveel onrechtvaardigheid kan het Parlement niet aan. En dus nam Sven Gatz (Open VLD) de micro. Hij knipoogde naar de tv-camera en sprak: ‘De minister-president is in deze, en ik wik mijn woorden, een mediageile primaat. Van apen die hoog klimmen willen, ziet men gauw de blote billen.' Ik weet niet hoe dat met u zit. Maar bij zoveel beeldspraak sympathiseerde ik meteen, en ik wik even hard mijn woorden, weer voor de minister-president. DS, 22-12-2010 (Bart Dobbelaere)
|
|||
|
|||
Het is inderdaad onbegrijpelijk dat de minister-president zich in de kijker werkt met zulke acties terwijl de rest zich door al het zware werk ploetert.
Ik hoop alleen maar dat dit hem ook kwalijk wordt genomen tijdens de volgende verkiezingen want anders hebben de woorden van Sven Gatz weinig nut gehad, hoewel ik het een mooi geformuleerde uitspraak vond.
|
||||
|
||||
Kris Peeters moet beklimming staken
Kris Peeters moet beklimming staken
Bij het bergbeklimmen met astma-patiënten in Argentinië is minister-president Kris Peeters op 4.350m moeten terugkeren wegens hoogteziekte. Peeters kreeg vorige week nog veel kritiek in het Vlaams Parlement omdat hij de begrotingsgesprekken miste door Expeditie Aconcagua. In het basiskamp op 4.350 meter hoogte stelden de artsen hoogteziekte vast, waarna Peeters is teruggekeerd naar Mendoza, de vertrekplaats van de expeditie. De meereizende astma-patiënten zetten hun tocht naar de 6.962 meter hoge top zonder hem voort. De medische opvolging is streng en verloopt zeer goed, zo meldt zijn woordvoerder nog. De overige expeditieleden stellen het goed en gaan zonder Peeters door richting top. Bedoeling is die op 2 januari te bereiken. Goede doel Peeters was met achttien astmapatiënten in Argentinië om er de Aconcagua (6.962m), de hoogste berg van Zuid-Amerika, te beklimmen. Normaal zou hij op 2 januari de top bereiken. Bij zijn vertrek op Zaventem waarschuwde Peeters nog voor de moeilijkheden. 'Er is de hoogte, met het risico op hoogteziekte. En vanaf het basiskamp zakt de temperatuur tot min tien of zelfs min twintig. Het waait daar verschrikkelijk, zelfs in de tent. Je moet er koken en alles wat niet mag afvriezen binnen de slaapzak houden. Of het vriest vast', legde de minister-president uit. De expeditie kadert in de actie Climbing for Life, waarmee men fondsen wil werven voor astmapatiënten én tegelijkertijd de bevolking voor het probleem wil sensibiliseren. Rel Net tijdens de afwezigheid van Peeters vonden in het Vlaams Parlement de begrotingsgesprekken plaats. En dat zorgde voor het nodige protest, niet alleen bij de oppositie, maar ook bij zijn eigen partij CD&V. Zeker toen Peeters vanuit Argentinië nog met radiozender Studio Brussel belde om 300.000 euro aan de actie Music for Life te schenken. Schandalig, vond Open VLD-fractieleider Sven Gatz, dat de minister-president wél zijn reclamepraatjes kan doen op de radio, maar niet de moeite neemt om de begrotingsbesprekingen bij te wonen. Ook SP.A vond dat Peeters het nu toch te bont maakte. Blog DS, 27-12-2010