|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Rolls Royce moet de helft van zijn A380-motoren vervangen
Rolls Royce moet de helft van zijn A380-motoren vervangen
Een wereldwijde controle van A380-motoren na de bijna-vliegtuigramp met een Qantas-toestel in Singapore bracht aan het licht dat liefst 40 Rolls Royce-motoren moeten worden vervangen om de veiligheid te garanderen. Dat is zowat de helft van de motoren die de Britse onderneming momenteel in gebruik heeft op een A380. De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas, die al drie motoren verving, zegt na gesprekken met Rolls Royce en Airbus dat in totaal 'ongeveer 40' motoren moeten worden vervangen. Dat betekent dat wereldwijd heel wat peperdure A380's (met een prijskaartje van bijna 260 miljoen euro per stuk) naar de hersteller mogen. Gigantische schade Op 4 november moest een A380 Airbus van Qantas met 466 mensen aan boord een noodlanding maken in Singapore nadat een van de Rolls Royce-motoren in volle vlucht ontplofte wegens een wellicht door een olielek veroorzaakte brand. Pas in de dagen achteraf werd de gigantische schade aan het toestel duidelijk. Het probleem met de motor, de Trent 900, zou zich pas na een tijd voordoen. Met nieuwe motoren is er naar verluidt geen veiligheidsprobleem, waardoor Rolls Royce met de vervangingen tijd koopt om met een permanente oplossing op de proppen te komen. Nieuwe bestellingen De zes A380's van Qantas vliegen niet meer sinds het incident. Concurrent Singapore Airlines, die elf dergelijke toestellen heeft, gelastte al verschillende vluchten af om nieuwe motoren te kunnen installeren. Momenteel zijn er wereldwijd 37 A380 Airbussen, waarvan er 21 aangedreven worden met de Trent 900. Airbus heeft bestellingen voor bijna 200 meer van dergelijke toestellen in zijn orderboekje staan. Blog HLN, 18-11-2010 (hlnsydney/tw)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |