|
Bekijk Resultaten Peiling: Voor of tegen een verbod op frisdrankautomaten in de scholen? | |||
Frisdrankautomaten moet men uit scholen weren, gezondheid gaat voor! | 19 | 42.22% | |
Frisdrankautomaten zijn toegestaan, iedereen verdient een tussendoortje! | 26 | 57.78% | |
Stemmers: 45. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Voor of tegen een verbod op frisdrankautomaten in de scholen?
Voor of tegen een verbod op frisdrankautomaten in de scholen?
Enkele weken geleden oogstte de beslissing van de Waalse Gewestregering om frisdrank- en wellicht ook snoepautomaten in de scholen te verbieden, zowel bewondering als verontwaardiging. Gaat het hier om een lonende strategie? Niet noodzakelijk… Zeker, zwaarlijvigheid vindt haar oorsprong in de kindertijd, met name in gebrek aan lichaamsbeweging en ongezonde voeding. Zwaarlijvigheid vanaf de kinderjaren voorkomen, is echter complexer dan het lijkt. Ziehier enkele denkpistes… ‘t Is vanaf het begin om te doen Zwaarlijvigheid kan al vanaf de geboorte voorkomen worden. Steeds meer gegevens wijzen immers in dezelfde richting: zo lang mogelijk borstvoeding geven, d.w.z. minstens tot zes maanden, verkleint het risico op zwaarlijvigheid in de volwassenheid. Het precieze beschermingsmechanisme is echter nog altijd niet duidelijk. De WGO beschouwt de invloed van de ouders als de belangrijkste preventiepijler. Elk kind kan zijn voeding letterlijk en figuurlijk zelf in handen nemen. Een te strenge controle van de ouders heeft een compleet averechts effect: het kind dreigt een afkeer te krijgen van het aangeprezen product of integendeel trek te krijgen in het verboden product, want verboden vruchten smaken het best. Eén van de belangrijkste taken van de ouders is ook, hun kind te leren eten en af te helpen van zijn zogenaamde neofobie, zijn afkeer voor nieuw en onbekend voedsel. Het gaat hier om een compleet natuurlijk proces: tussen twee en zeven jaar weigert meer dan 75 % van alle kinderen spontaan eetwaren te proeven die ze niet kennen; vaak gaat het daarbij om groenten en fruit. Familiarisatie (herhaalde blootstelling aan geweigerd voedsel in verschillende vormen) kan het probleem makkelijk verhelpen, zeker als de ouders het goede voorbeeld geven en hun kind bijvoorbeeld betrekken bij de bereiding. Ouders mogen dus niet te vlug de armen laten zakken! Ook het kind niet te vroeg vertrouwd maken met zoet is een goede methode om zijn voorkeur voor zoetigheden nadien in toom te houden. Chocolade, cola, wafels, … Heeft het “elfuurtje” op school echt schuld aan de onrustwekkende opmars van de zwaarlijvigheidskwaal in ons land? Momenteel is er nog geen enkel wetenschappelijk argument om dat te bevestigen. Voor het “Agence française sanitaire des aliments” (Afssa) is zo'n elfuurtje volstrekt nutteloos en moet het dus verboden worden. Redenen: de meeste kinderen nemen sowieso een ontbijt, de kwaliteit van het elfuurtje is allesbehalve, en kinderen die het nuttigen, krijgen 4 % meer calorieën binnen dan kinderen die het niet nemen. Omstreden argumenten, en wel om drie redenen. Eén: het Afssa vergeet dat dit verbod wellicht een keerzijde zal hebben, met name het feit dat de kinderen nog meer trek zullen krijgen in zoetigheid. Twee: een ontbijt is daarom nog geen stevig en evenwichtig ontbijt. Zo voerde de Universiteit Gent in 1998 een enquête uit waaruit bleek dat slechts één op de tien adolescenten elke dag een volwaardig ontbijt nam. Drie: we mogen uit de momenteel beschikbare literatuur niet concluderen dat het ontbijt idealiter 25 % van het totale aantal per dag ingenomen calorieën moet bevatten en dat de calorieën niet gespreid mogen worden over de voormiddag. Integendeel: de maaltijden spreiden, lijkt het risico op zwaarlijvigheid te verminderen, vooral bij tieners. Kleinere porties eten en de toegevoegde suikers verminderen Verder moeten de voedingsindustrie en de horeca ook eens grondig nadenken over de porties van sommige eetwarencategorieën. Die zijn in een paar jaar tijd immers aanzienlijk toegenomen. Dat is uiteraard het geval voor fastfood en tal van zoete en hartige snacks. Toch wijzen verschillende studies uit dat ook bij meeneemgerechten en buitenshuis genomen maaltijden (restaurant, kantine,…) de porties zouden zijn vergroot. Frisdranken, chocolade en koekjes bevatten weliswaar veel suiker, maar ook yoghurt met veel zoete vruchtenpulp erin, melkdesserts en sommige vruchtennectars bevatten er veel meer dan nodig. Vandaar dat heel de voedingsindustrie in de toekomst blijk moet geven van goede wil. Kinderen en ouders opvoeden Voedingsvoorlichting is zonder enige twijfel het beste preventiewapen tegen zwaarlijvigheid, meer dan repressie. Het mooiste voorbeeld daarvan is het project Fleurbaix Laventie Ville Santé in Frankrijk. Daaruit bleek dat bij kinderen die uitvoerige voedingsvoorlichting kregen op school, gespreid over verschillende schooljaren, het risico op overgewicht spectaculair daalde (zo steeg het aantal zwaarlijvige kinderen in de school tussen 1992 en 2000 niet, terwijl het in de streek verdubbelde!). Bovendien had die aanpak een gunstig effect op het eetgedrag van de gezinnen van de leerlingen en werd bij hun ouders een “dalende gewichtstrend” vastgesteld. Meer sporten, minder voor het scherm zitten Tot slot moeten we wijzen op de cruciale rol van regelmatige lichaamsbeweging om zwaarlijvigheid te vermijden. Zou het geen goede beleidsmaatregel zijn om meer uren lichamelijke opvoeding te geven op school? Een ander aspect van onze sedentaire samenleving is het grote aantal uren dat kinderen voor het scherm zitten. Amerikaanse studies hebben aangetoond dat bij kinderen van negen jaar die maximum zeven uur per week voor het scherm zitten (tv, pc of videospelletjes), het overgewicht significant afneemt, net als het aantal maaltijden voor tv. Kortom, als we zwaarlijvigheid bij kinderen willen vermijden, moeten we in de eerste plaats aanvaarden dat de oplossingen verschillen van die bij volwassenen en ook complexer zijn… Bron: http://www.e-gezondheid.be/nl/tijds...534-900-art.htm |
|
|||
|
|||
Op middelbare scholen vind ik het niet echt nodig om een frisdranken automaat te hebben. Kinderen doen dan waarschijnlijk meer geld dan goed is op aan frisdrank, terwijl ze zelf van thuis frisdrank of water kunnen meenemen. Het is ook helemaal niet gezond, en kinderen uit de eerste graad van het middelbaar beseffen dit nog niet goed denk ik. Ik vind dat op een hoge school als de onze dit wel mag. Wij zijn nl. wel oud genoeg om te beseffen dat als er te veel geld uit onze portemonee verdwenen is, dit te wijten is aan die frisdrank die we steeds kopen. En we weten ook maar al te goed dat water gezonder is dan frisdrank, en zullen ook de 'moed' hebben om de moeilijke stap te zetten eens water te drinken dan bv. cola
|
|
||||
|
||||
Ik ben er zelf ook tegen. In het secundair heb ik op twee verschillende scholen gezeten en daar waren allebei geen frisdrankautomaten te bespeuren. En daar werd weinig tegen gedaan. Op sommige scholen hoor je dat dit thema elke week of maand op de agenda van de studentenraad staat, maar dat was bij ons niet het geval. Het was zo ingeburgerd. En het is beter zo. De meeste leerlingen zouden dan toch alleen maar op school hun drank aankopen en geen water of andere gezonde dranken meer drinken.
|
|||
|
|||
Frisdrankautomaten zijn absoluut overbodig in lagere scholen. Deze kinderen zouden zich ziek drinken in het overvloed van cola en fanta. Ik vind dat je in een middelbare school de mogelijkheid moet krijgen om frisdrank te drinken, maar dit daarom niet te verkrijgen zijn via een automaat. In de school waar ik zat, verkocht men alleen tijdens de namiddagspeeltijd flesjes frisdrank. Tijdens de middag kon je dan geen frisdrank verkrijgen. Dit vind een ideaal systeem. Er is de mogelijkheid om frisdrank te drinken, maar niet op ieder moment van de dag. In een hogeschool zoals bij ons, vind ik zeker dat er een automaat mag staan. Hier beslissen de studenten zelf wel of ze een bekertje water nemen of een flesje cola.
|
|
|||
|
|||
Ik ben voor een verbod op frisdrankautomaten in scholen, en vooral in middelbare en lagere scholen.
Men moet de jeugd niet stimuleren om frisdrank te drinken, want het is zeer ongezond. En eens je het gewoon bent om elke dag frisdrank te drinken, is het heel moeilijk af te leren. Ik vind dat scholen jongeren moeten stimuleren om water te drinken, water is ook lekker en tenminste gezond. |
|
||||
|
||||
Ik ben ook wel voor het verbod. Frisdank drinken is een gewoonte. Ik dronk tot een 5tal jaar geleden altijd cola. Tot de dokter mij erop gewezen heeft dat ik te weinig vloeistof binnen kreeg en minstens een liter water per dag moest drinken. Ik ben toen radicaal overgeschakeld op water. Het is gewoon even wennen. Nu drink ik altijd water of fruitsap. En enkel als ik weg ga drink ik nog cola ofzo.
Dus frisdrank uit de automaten halen vind ik persoonlijk goed, maar dan moet fruitsap enzo wel beschikbaar blijven. |
|
|||
|
|||
Ik ben in principe niet tegen een verbod, ik ben wel voor alternatieven. Gezonde dranken zouden in verhouding veel goedkoper moeten zijn op school.
Iets wat verboden is geeft altijd een aanleiding om het toch te doen. Daarom denk ik dat het bieden van gezonde en goedkope alternatieven een betere methode is dan een domweg verbod op frisdranken. |
|
||||
|
||||
toevoeging
Een artikel uit De Morgen dat hier wel bij aansluit.
http://www.actualiteit.org/forums/s...30593#post30593
|
|||
|
|||
.
Er wordt inderdaad te veel frisdrank gedronken op school, het lijkt me daarom beter om onze automaten te vullen met gezondere alternatieven. We moeten dit alleen heel goed zien te promoten, want anders gaan studenten frisdrank van thuis meebrengen en dan zitten we weer met een reusachtige afvalberg van brikjes en blikjes.
|
|
|||
|
|||
Niet nodig
Ik zou die automaten daar weghalen! Dat is nu toch echt de kat bij de melk zetten? Als die er staan gaan kinderen sneller de neiging hebben om er een cola uit te halen. Maar het leven is de laatste tijd al zoveel ongezonder. Kinderen sporten minder, eten minder fruit. En doen bijna niets anders dan naar de TV kijken of op de computer spelen, met een snoepje en een blikje fanta in de hand. En dat merk je ook aan het feit dat meer en meer kinderen met overgewicht kampen. Ik denk dat we alles eens drastisch zouden moeten veranderen. Wij moesten als kind vaak buiten spelen, zo beweeg je en dat is gezond, ook voor je weerstand. Wij kregen ook elke dag in plaats van een koek als vieruurtje een fruitbordje. En frisdank of chips kwam hier enkel op zaterdag en zondag op tafel. Ik zeg niet dat we allemaal ineens gezondheidsfreaks moeten worden zoals Sonja Kimpen. Maar onze kinderen een beetje meer motiveren om wat meer te sporten en wat gezonder te eten zou echt geen kwaad kunnen. Wat denken jullie van een fruitautomaat op school?
|
|
|||
|
|||
Een onderwerp waarin mijn ideeën de voorbije 10 jaar veranderd zijn. Want inderdaad, zoals in vele scholen: als leerlingenrader was het steeds 'wij willen een frisdrankautomaat'. Dit stootte altijd resoluut op een 'njet' van de directie. En de eerste jaren van het middelbaar dan begrijp je vaak niet waarom. Maar ondertussen zit ik een beetje aan de andere kant van de tafel en begrijp ik de argumenten heel goed.
Zoals reeds aangegeven strookt het hebben van zo'n frisdrankautomaat helemaal niet met het promoten van 'gezond leven'. Maar een punt dat misschien nog niet voldoende belicht wordt is het feit dat zo'n frisdrankautomaat wel degelijk aanzet om te consumeren. Net daar ligt het probleem natuurlijk. Want op dat moment creëer je een soort van gewoonte, die eveneens sociale druk met zich meebrengt. 'Iedereen drinkt cola tijdens de middag'. En dus moet iedereen ook geld uitgeven. We weten allemaal dat niet iedereen dezelfde sociale achtergrond heeft en hier krijg je vervolgens toch wel een probleem. Want sommige kinderen kunnen zich nu eenmaal niet elke dag zo'n frisdrank veroorloven. Het is jammer als je dat onderscheid 'promoot' door een frisdrankautomaat te plaatsen.
|
||||
|
||||
Ik heb een voorstel voor onze school:
Kunnen we geen experiment van maken? we zetten een automaat met gezondere alternatieven en de oude mag blijven staan, daar zal onze school wel oor voor hebben. Na een poosje kunnen we de verkoopcijfers van beide automaten naast elkaar leggen en beslisen we welke automaat mag blijven. Sommige automaten mogen op proef komen voor een tijd, vooraleer we ze moeten kopen. Ook zul je niet enkele andere dingen in onze automaat mogen stoppen, want die wordt namelijk door een speciale firma gevuld. Ik vind wel dat de studenten oud genoeg zijn om een keuze te maken, en dat wij niet even die oude automaat moeten weghalen, tenzij we goede cijfers kunnen voorleggen, want dan wordt het de keuze van de student die de hoofdrol speelt!
|
|||
|
|||
Ik ben niet tegen frisdranken maar het is ook niet echt gezond om tijdens elke pauze een cola of sprite te gaan drinken.
Zelf probeer ik zoveel mogenlijk water te drinken. Als ze nu in de drankautomaten alleen maar gezonde drankjes steken is het probleem toch opgelost ? niet ? Persoonlijk drink ik al eens graag een sinaasappelsapje of een appelsapje ofzo. Maar zolang er bij ons op school gratis 'tap-water' blijft ben ik tevreden. groetjes Lennart |
|
|||
|
|||
Een frisdrankautomaat op schoo?
Ik vind dat frisdrankautomaten op school moeten kunnen. Het is uiteindelijk je eigen verantwoordelijkheid of je frisdrank drinkt of niet, niet die van de school. Als je een beetje met je lijn of je gezondheid bezig bent, dan besef je wel dat je niet elke pauze een cola moet drinken. Ik denk wel dat leerlingen zelf zo slim kunnen zijn. Als school kan je nog altijd wel zeggen dat het best is dat je daar wat mee oppast, maar ik vind niet dat je het zou moeten verbieden. Het is inderdaad ongezond, maar zo af en toe kan het wel eens lekker zijn.
|
|||
|
|||
toch maar toelaten
Ik zie geen reden waarom het verboden zou moeten worden, of afgeschaft. Het is toch handig als je drinken vergeten bent en je hebt nood aan een drankje met suiker erin.
Het is de taak van de volwassenen om de jongeren goed op te voeden, zodat ze niet handenvol geld spenderen aan zichzelf dikker en dikker maken. Misschien is een systeem dat zorgt voor enige beperking wel een goede oplossing en niet te moeilijk. Bvb een jongere krijgt van zijn/haar ouders de toestemming om per week maximaal 3 drankjes uit zo'n automaat te tanken. |
|
|||
|
|||
voor of tegen een verbod op frisdrankautomaten in de scholen?
Zo'n automaat op school zorgt er voor dat leerlingen zelfs geen moeite meer doen om hun eigen (gezond) drankje mee naar school te nemen.
Een frisdrankautomaat zal er ook voor zorgen dat er overbodig wordt geconsumeerd, waar leerlingen zeker gebruik van zullen maken aangezien deze drankjes zo goedkoop zijn binnen de schoolmuren. Zet in de plaats een danone-automaat; veel meer keuze, gezonder eten en drinken, en even vriendelijk voor de portemonee!
|
|||
|
|||
voor mij nog wel hoor
Ik kan altijd genieten van een flesje frisdrank tijdens de pauze.
Trouwens als ze frisdranken gaan verwijderen uit de school omwille van de gezondheid dan breng je van thuis gewoon cola mee. Het is gewoon gemakkelijk dat deze automaten op de schoolplaats staan. Want geen extra bagage in je rugzak en als je het dan toch bent vergeten... |
|
|||
|
|||
de directie van mijn vroegere middelbare school heeft ooit letterlijk gezegd dat het nieuwe ict lokaal ingericht was met de winst die ze de voorbije 2jaar gemaakt hadden op de verkoop van frisdrank, wafels en chocolade (die werden bij ons op school elke pauze verkocht)
en vanuit deze invalshoek bekeken vind ik het een mooie zet, maar de school zou het goede voorbeeld moeten geven, ook op gezondheidsvlak en dan is dit een minder fraaie situatie. Anderzijds, die automaten staan wel op de speelplaats, maar niemand verplicht je om er heen te gaan , en terug te komen men een drankje. |
|
|||
|
|||
Persoonlijk ben ik tegen zulk verbod zeker wat middelbare scholen betreft. Wel hoeft het voor mij geen automaat te zijn op mijn middelbare school werd frisdrank verkocht onder de speeltijden aan een kraampje in glazen flesjes. Misschien beter dan een automaat. Volgens mij moeten tieners uit zichzelf gezond willen leven, willen ze dit niet heeft het geen zin hen gaan te dwingen. Wel vind ik dat op iedere school naast frisdrank ook voldoende fruitsappen en waters als alternatief moeten voorzien worden. Zodat mensen die iets gezonder willen drinken hier de mogelijkheid toe hebben.
|
|
|||
|
|||
Verbieden die handel maar in het secundair mag het wel
Ik ben tegen frisdrankautomaten maar dan wel op de lagere school en in de kleuterschool in het secundair(middelbaar) mogen wel frisdrankautomaten komen, de leerlingen zijn dan al 'wijzer' genoeg om zelf te kiezen wat ze drinken of eten maar ze moeten de frisdrank wel iets duurder maken dan de gezonde drankjes want anders heeft het geen zin. Verder moeten de leerlingen wel educatie krijgen over dat frisdrank en bepaalde tusendoortjes in te grote mate niet goed voor de gezondheid is.
|