|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Van Reybrouck wint met Congo nu ook AKO-Literatuurprijs
Cultuurhistoricus en schrijver David Van Reybrouck heeft met zijn boek Congo, een geschiedenis de AKO Literatuurprijs 2010 gewonnen. Dat is vanavond in Haarlem bekendgemaakt. Met hetzelfde boek won hij ook al de Libris Geschiedenis prijs. Van Reybrouck (1971) ontvangt een sculptuur van Eugène Peters en een cheque ter waarde van 50.000 euro. Volgens de jury is Congo "een knap gecomponeerd verhaal over slavernij en kolonialisme, veerkracht en overleven. Een meeslepend geschiedeniswerk van een historicus én romancier." Behalve Van Reybrouck stonden er nog twee Vlamingen op de Toplijst waaruit de winnaar gekozen werd: Tom Lanoye (Sprakeloos) en Koen Peeters (De Bloemen). De Nederlandse genomineerden waren Kees van Beijnum (Een soort familie), Oscar van den Boogaard (Meer dan een minnaar) en Willem Jan Otten (Onze lieve vrouwe van de schemering). Van Reybrouck won enkele weken geleden met Congo ook al de Libris Geschiedenis Prijs 2010, de jaarlijkse onderscheiding voor het beste Nederlandstalige historische boek van het afgelopen jaar. De AKO Literatuurprijs werd voor de 24ste keer uitgereikt. Voor de prijs komen boeken in aanmerking die zijn verschenen tussen 1 juli van het jaar waarin de prijs wordt uitgereikt en 1 juli van het voorgaande jaar. Er werden dit jaar ruim 430 boeken door uitgevers ingezonden. Blog DM, 08-11-2010
|
|||
|
|||
Zeer verdient kaapt Van Reybrouck weer een prijs weg. Deze zomer heb ik het indrukwekkende werk gelezen en hoewel er mensen vinden dat hij de uitwassen van de koloniale periode niet genoeg benadrukt, heb ik hier toch veel over opgestoken. Hij werkt meer met getuigenissen van gewone Congolezen dan met officiële bronnen. Zo kan je van hun standpunt de geschiedenis van Congo mee beleven en kruip je meer in hun huid. Ik vond het een aanrader en dus een boek dat terecht in de prijzen valt.
|