actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd November 2010, 17:55
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User

Meisje van 10 baart kind in Spanje.

In het Zuid-Spaanse Jerez de la Frontera heeft een meisje van 10 een kind gebaard. De vader van het kind is ook minderjarig. Het ministerie van sociale zaken van Andalusië bekijkt momenteel of de moeder en haar familie wel voor de baby kunnen zorgen.

De 10-jarige moeder is van Roemeense origine, meldde de krant Diario de Jerez. Volgens de grootmoeder is het in haar land van herkomst 'gebruikelijk' om zo jong moeder te worden.

Bron: http://standaard.be/artikel/detail....DMF20101102_064
2 november 2010

Mijn mening:
Ongelooflijk. Een meisje van 10 moeder en een vader die ook nog minderjarig is.
Ik vraag mij natuurlijk af hoe het komt dat dit meisje zwanger is kunnen geraken en hoe de zwangerschap voor dit kind moet zijn verlopen. Een kind van 10 mag alleen met haar poppen moedertje spelen, maar toch zeker nog niet over een echte baby. Het meisje heeft de tijd nog niet gekregen om zelf genoeg kind te zijn. Ik wist dat in sommige landen wel tienerzwangerschappen voorvallen. Nog meer dan bij ons. Toch is 10 jaar volgens mij veel te jong.
Met citaat antwoorden
Oud 3rd November 2010, 03:44
wim.thiry's Avatar
wim.thiry wim.thiry is offline
Registered User

Het werkelijk trieste aan dit soort zaken is dat het minder en minder schokkend is. Vorig jaar nog het nieuwe record van jongste vader in de wereld in het Verenigd Koninkrijk, en nu dit. Wetende dat dit 0.0..1% is van de wereldwijde vaststelling van dit soort zaken.

Een vitale rede is thans niet ver te zoeken.. Het mag een dan een argument zijn 'van den oude stempel' maar hedendaagse media en advertising is een grote invloed op veel van deze gevallen, no doubt.

In Belgie dalen de gemiddelde leeftijden waarop teeners voor het eerst sex hebben ook nog jaarlijks. Dit heeft ook al genoeg vroegtijdige zwangerschappen met zich meegebracht.

Het hele goedje dan nog lekker trendy en populair maken in films (bv. Juno) en allerhande dwaze reality-tv-series, helpt de zaak ook niet in remmende zin.

Kinderen zijn al even geen kinderen meer, en daar zal binnenkort destemeer rekening mee gehouden moeten worden door oa. onderwijzers in wording.
Met citaat antwoorden
Oud 3rd November 2010, 05:03
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Er is hier ergens een forum 'In de marge van het nieuws' genaamd en daar staan interessantere artikels in dan dit.

Als er nu ergens de vraag werd gesteld naar de invloed van de media op onze seksuele moraal, of als ergens de link werd gelegd met uitbuiting van Oost-Europese immigranten, of als er een discussie werd gestart over de culturele verschillen tussen Oost en West-Europa... DAN zou dit artikel nog enigszins maatschappelijk relevant zijn.

Nu kunnen we niks meer doen dan gezamenlijk 'ocharme, 't is toch wel erg' roepen.
Oud 3rd November 2010, 05:10
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
...of als er een discussie werd gestart over de culturele verschillen tussen Oost en West-Europa... DAN zou dit artikel nog enigszins maatschappelijk relevant zijn.

Bij nadere herlezing merk ik dat je hier wel vaagjes naar hint. Je m'excuse, maar het blijft mijns insziens wel een boecht-artikel.

Ik zie ook dat je het van De Standaard hebt gehaald. Dan hebben we meteen een extra discussiepunt: hoe DS op enkele jaren tijd een vreselijke boulevardgazet is kunnen worden.
Oud 3rd November 2010, 06:00
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Ik zie ook dat je het van De Standaard hebt gehaald. Dan hebben we meteen een extra discussiepunt: hoe DS op enkele jaren tijd een vreselijke boulevardgazet is kunnen worden.

Zit wel iets in... inmiddels is de voorpagina van DS zowat de MINST interessante pagina van die 'gazet' geworden, de 'geruchtmakende processen' - wie is daar verantwoordelijke voor? - van de afgelopen weken ten bewijze! En naar echte onderzoeksjournalistiek moet je ook al met een vergrootglas zoeken.
'Opinie & Analyse', daar doe ik het nog voor, zowat de variant van een 'Uitzending voor derden' op de Openbare Omroep zeker?
Oud 4th November 2010, 01:09
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User

Je kan het inderdaad in vraag stellen of dit artikel wel maatschappelijk relevant is. Toch is mijn mening dat dit onderwerp vermeld mag worden en bespreekbaar moet zijn. Als ik lees dat Kenny dan schrijft: "Ocharme, 't is toch erg" en we kunnen er niets meer aan doen, dan merk ik hier een valkuil van onze samenleving. Wanneer dergelijke artikels niet meer vermeld worden, dan hebben we pas een probleem. Want dan krijg je het effect dat iedereen dit normaal gaat vinden, zoals Wim aanhaalde dat het niet meer schokkend is.

Door artikels als deze in de aandacht te brengen, worden er ook mensen geactiveerd! Er zijn sociaal werkers en pedagogen die hier belang aan hechten en preventief optreden. Zij trachten dan op zoek te gaan met hun organisatie, zoals bijvoorbeeld Centra Integrale Gezinszorg De Merode, om een manier te vinden zo'n situatie te voorkomen. En ik denk inderdaad dat wij, als onderwijzers in wording, toch ook met deze zaken kunnen geconfronteerd worden.

Ik pleit er zeker niet voor dat een artikel als dit op de voorpagina komt, maar dat het onderwerp zeker bespreekbaar blijft en toch het vermelden waard is.

Bedankt voor de tip van het forum 'in de marge van het nieuws' dat maakt me meteen wat vertrouwder met actualiteit.org .
Met citaat antwoorden
Oud 4th November 2010, 11:23
Emmely Emmely is offline
Registered User

Inderdaad Lien, ongelooflijk. Het eerste dat in me opkwam tijdens dit artikel was: Heeft het meisje haar regels al wel? Blijkbaar wel, anders kan ze moeilijk zwanger geraken. Er zijn natuurlijk in vele landen tienerzwangerschappen, maar dit is wel een zeer jonge leeftijd. Een meisje van 10 jaar en de vader dat minderjarig is kan in mijn ogen nog geen zorg verlenen aan het kind. Ze zijn zelf nog een kind. Dit zullen de ouders van de minderjarige kinderen wel opvoeden. Persoonlijk vind ik dat het ministerie van Andalusië een zeer correcte houding nemen tegenover deze situatie.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:30.