|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Assange vecht uitlevering aan (Wikileaks-oprichter gearresteerd in Londen)
LONDEN - Wikileaks-oprichter Julian Assange zal zijn uitlevering aan Zweden aanvechten. Dat heeft hij vanmiddag gezegd in een Londense rechtbank. Assange werd vanmorgen gearresteerd in Londen.
Tegen Assange liep een Europees aanhoudingsbevel voor zijn mogelijke betrokkenheid bij twee verkrachtingszaken in Zweden. De 39-jarige Australiër heeft zich vanmorgen zelf aangemeld bij agenten van Scotland Yard, nadat er eerder een Europees aanhoudingsbevel tegen hem werd uitgevaardigd. Dat meldt Mark Stephens, één van zijn advocaten. Volgens Stephens wil Assange door zichzelf aan te geven zijn naam zuiveren. Voorlopige hechtenis of borgtocht Als Assange tegen zijn uitlevering in beroep gaat, blijft hij waarschijnlijk in voorlopige hechtenis of wordt hij op borgtocht vrijgelaten, zo zei een medewerker van de rechtbank. De Australiër is in Zweden aangeklaagd voor zedenmisdrijven. Hij zou afgelopen zomer twee vrouwen hebben verkracht. Assange ontkent de aantijgingen, die volgens zijn advocaat voortkomen uit een ’ruzie over vrijwillige maar onveilige seks’. Volgens de advocaten van Assange wordt de rechtsgang om politieke redenen gemanipuleerd. De Zweedse aanklaagster Marianne Ny ontkent dit, maar wil verder geen commentaar geven op de arrestatie. Geheime, beveiligde documenten Kristinn Hrafnsson, de woordvoerder van Wikileaks, meldt intussen dat de arrestatie van Assange een aanval op de persvrijheid is en geen invloed zal hebben op het vrijgeven van de geheime documenten. De organisatie beschikt nog belangrijke documenten die beveiligd zijn en pas zullen worden vrijgegeven als 'er ernstige dingen gebeuren met de medewerkers van Wikileaks'. Het is niet bekend wat voor soort bestanden in het beveiligde document zijn opgenomen. Wikileaks heeft de afgelopen weken veel tegenslagen te verwerken gekregen. Eerst werd een poging gedaan de website uit de lucht halen met een cyberaanval, later weigerden verschillende hostingbedrijven de site nog langer te hosten, waardoor Wikileaks moest uitwijken naar andere servers. Maandag werd de Zwitserse bankrekening van Wikileaks gesloten en creditcardmaatschappijen Mastercard en Visa verwerken niet langer betalingen aan Wikileaks. Vorige week weigerde betaalservice Paypal boekingen naar Wikileaks te verwerken. Door alle problemen lijkt de stroom documenten enigszins op te drogen: Wikileaks heeft het afgelopen etmaal geen nieuwe documenten vrij gegeven en ook het aantal tweets van Wikileaks is sinds maandag sterk verminderd. Assange leefde ondergedoken Assange leefde sinds het lekken van duizenden geheime overheidsdocumenten op Wikileaks ondergedoken in Groot-Brittannië. Daardoor werd maandagavond ook zijn bankrekening geblokkeerd. Zijn Zwitserse bank vindt dat er een probleem is op het vlak van domiciliëring: er is immers geen huidig adres bekend. eigen mening: Ik vraag me af of deze verkrachtingszaak wel degelijk rond verkrachting draait. Zo goed als alle wereldleiders willen de oprichters van Wikileaks het liefst dood zien. De premier van Canada zei dat zelfs letterlijk tijdens een interview. Het zou in mijn opzicht goed kunnen dat Hrafnsson hierin gelijk heeft, wanneer hij zegt dat deze arrestatie een schending is van de vrijheid van meningsuiting. Langs de andere kant, als die meisjes echt verkracht zijn geweest door de man is het natuurlijk logisch dat hij hiervoor gestraft wordt, en niet beschermt kan worden door zijn site. Ik vind de boycot tegen wikileaks ook zo schandalig. Het is niet de site die fouten gemaakt heeft. Het zijn de overheden, de staten die fouten gemaakt hebben. Wikileaks deelt deze enkel met iedereen. En hoewel zo goed als elke grote leider zijn afgunst al getoond heeft, is er nog geen een die zijn fouten al heeft toegegeven. Is het zo moeilijk voor een natie, of haar verantwoordelijke, om toe te geven dat ze fout waren en daar eerlijk in zijn. Nee, alle frustratie die er gekomen is door het vrijkomen van de gegevens, wordt uitgewerkt op de bron. Terwijl zij niet de bron zijn. De landen die in de fout waren, die verslagen opmaakten van wanpraktijken die ze zelf deden, ZIJ zijn de bron van frustratie. Wikileaks post alleen wat geschreven is door de schuldigen zelf. Ik hoop eerlijk gezegd nu wel dat die verkrachtingen waar zijn, want anders gaat de wereld (samenwerking van betrokken landen) hier veel te kort door de bocht en vrees ik dat ze er nog mee wegkomen ook. |