![]() |
#1
|
|||
|
|||
Meer doden op autosnelwegen
Meer doden op autosnelwegen
België scoort slechtst van alle EU-lidstaten zondag 17 oktober 2010 Auteur: MartinTytgat Aanraden Delen Bewaar Corrigeer E-mail Print BRUSSEL - Vijftien procent van alle verkeersdoden in ons land valt op autosnelwegen. Twintig jaar geleden was dat nog maar elf procent. België is daarmee de hekkensluiter van alle EU-lidstaten inzake verkeersveiligheid op snelwegen. Dossiers Verkeer Op de Belgische snelwegen werden twee jaar geleden 3.750 ongevallen met lichamelijk letsel genoteerd. Daarbij vielen 139 doden, 1.050 zwaar- en 4.450 lichtgewonden. Goed voor acht procent van alle ongevallen en vijftien procent van alle verkeersdoden. In 1991 bedroegen die percentages respectievelijk vijf en elf procent. De cijfers staan in een rapport van het Observatorium voor de Verkeersveiligheid. Werner De Dobbeleer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) schrijft de jaarlijkse stijging van het aandeel van de autowegen in eerste instantie toe aan de sterke toename van het verkeersvolume. 'Op zich behoren snelwegen enerzijds tot de veiligste wegen. Tenzij je een spoorrijder tegenkomt, is de kans op een frontale botsing minimaal en er zijn geen kruispunten.' 'Anderzijds telt ons autowegennet een van de hoogste aantallen op- en afritten en wordt het heel druk gebruikt door het internationale vrachtvervoer. En als zich op een autosnelweg een ongeval voordoet, dan zijn de gevolgen doorgaans veel zwaarder, gezien de hogere snelheid. De kans op een dodelijke afloop is twee keer hoger dan op andere wegen', aldus De Dobbeleer. 'Eenzijdige' ongevallen Wat vooral opvalt, is het grote aantal ongevallen waarbij slechts één weggebruiker betrokken is. De zogenaamde 'eenzijdige ongevallen', waarbij tegen een obstakel naast de rijweg wordt gereden, zijn goed voor meer dan de helft van alle doden op autosnelwegen. 'Deze ongevallen zijn vaak het gevolg van controleverlies over het stuur, door het gladde wegdek of door onaangepaste snelheid. Ze doen zich ook vaker 's nachts voor', stelt De Dobbeleer vast. Hij pleit dan ook voor meer controle op de snelheidsbeperkingen. 'Ook veel motorrijders zijn het slachtoffer van dit soort ongevallen. We moeten daarom nadenken over een ander soort vangrails, zonder paaltjes.' Afstand eerbiedigen 34 procent van de ongevallen met gewonden en 27 procent van de dodelijke ongevallen op autowegen gebeuren door een aanrijding van achteren. Autocars en vrachtwagens scoren daarbij opmerkelijk hoog. 'Reden om de veiligheidsafstanden beter te eerbiedigen en te controleren', vindt De Dobbeleer. Hoewel het verkeer op de Waalse snelwegen nog met 20 procent méér toenam sinds 2001, steeg het aantal ongevallen met gewonden er niet sterker dan in Vlaanderen. Het aantal zwaargewonden op autowegen daalde in Wallonië zelfs lichtjes, maar het aantal doden ligt hoger dan in het Vlaamse Gewest. Van de bestuurders die bij een ongeval op onze autowegen zijn betrokken, zijn zeventien procent buitenlanders. Bron: de Standaard Eigen mening: Ik vind dit droevig nieuws, er worden zoveel maatregelen genomen om ongevallen te vermijden en toch stijgt het aantal alleen maar. Het is opmerkelijk dat zoveel auto's langs achter aangereden worden, dit bewijst toch dat vele chauffeurs niet aandachtig achter het stuur zitten. Ik vermoed dat veel van deze ongevallen gebeuren in een file. Wegenwerken brengen ook altijd files mee en dit is altijd zeer gevaarlijk, zoals in het artikel aangegeven staat is de juiste snelheid en voldoende afstand bewaren zeer belangrijk. |
#2
|
|||
|
|||
En dan wil Hilde Crevits de verlichting op de autostrades doven... Nee, dat is toch geen goed idee. Er vallen al zoveel doden, waarom de veiligheid van de chauffeurs nog meer in gevaar brengen?
|