actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2010, 13:03
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Soepeler gebruik van stroomstootwapens?

Ontslagnemend minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD) wil nagaan of de politie stroomstootwapens mag gebruiken bij gevaarlijke opdrachten.



Met een stroomstootwapen kan de politie bij een gevaarlijke opdracht een tegenstander tijdelijk uitschakelen door een stroomstoot toe te dienen. De wapens zouden niet schadelijk zijn, maar er bestaat wel discussie over.
Belga

Stroomstootwapens mogen nu worden gebruikt door de speciale interventie-eenheid van de federale politie en door 1 team bij de Antwerpse politie. "Maar dat gebeurt telkens onder strikte voorwaarden. De toestemming voor het gebruik moet door de minister zelf worden gegeven. Bovendien wordt het wapen slechts aan 1 agent toegekend, die een opleiding kreeg om met stroomstootwapens om te gaan", zegt Turtelboom in "De ochtend" op Radio 1.

Turtelboom wil nu onderzoeken of meer afdelingen van de politie het wapen mogen gebruiken. "Niet alleen omwille van het ongeval in Putte vorige week", zegt de minister, "maar de laatste tijd zijn er regelmatig incidenten. Ook incidenten waarbij agenten gewond raken bijvoorbeeld, waardoor we willen nagaan of we de erg strikte benadering van nu iets soepeler kunnen maken. Daarbij moeten we rekening houden met de waarschuwing van onder meer Amnesty International dat de wapens wel schadelijk kunnen zijn bij mensen met een zwakkere gezondheid."

Datum: 06/10/10
Bron: De Redactie

Eigen mening:
Politieagenten zijn er voor de veiligheid van de stad, het land,... Deze mensen riskeren soms hun eigen leven voor hun job. Daarom vind ik dat agenten een stroomstootwapen mogen gebruiken om hun eigen leven te beschermen. Natuurlijk moeten er strikte voorwaarden zijn om het wapen effectief te mogen gebruiken. Bij een gewapende overval bijvoorbeeld. Dat het wapen gevaarlijk kan zijn als het tegen iemand wordt gebruikt die een zwakke gezondheid heeft, dan heeft de misdadiger pech. Dan moet die maar geen misdrijven plegen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th October 2010, 13:58
Yannick.Truyen Yannick.Truyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 82
Er zijn toch bijna geen nadelen aan stroomstootwapens. Voor de misdadigers met een zwakke gezondheid kan het gevaarlijk zijn. Ze mogen met een wapen iedereen bedreigen om neer te schieten. Maar als de politie een wapen heeft dat kan gebruikt worden om misdadigers op een veilige manier te stoppen, dan mag het niet. Misschien wordt het in België ook wel eens tijd dat we gaan nadenken over onze manier van handelen. We schuiven onze eigen veiligheid een plaats naar achter omdat er toch maar eens een misdadiger iets kan overhouden aan een stroomstoot. Schandalig, natuurlijk moet niet elke agent een stroomstootwapen hebben. Maar wel elke agent op plaatsen met een verhoogd risico op misdaad. Dit zou de veiligheid van onze beschermers een heel stuk ten goede komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th October 2010, 15:50
laurens.taels laurens.taels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 68
Ik deel grotendeels de meningen die hieronder zijn verschenen. Politieagenten riskeren inderdaad hun leven voor de maatschappij en akkoord dat hun veiligheid gewaarborgd moet worden, maar ik ben er niet mee akkoord dat stroomwapens de juiste manier zijn. Stroomwapens zullen leiden tot een agressievere houding van de misdadigers, die dan met nog zwaardere wapens zullen afkomen. Bij de vraag hoe de veiligheid van de politieagenten dan moet opgekrikt worden, ligt het antwoord volgens mij niet in het versterken van wapens. Preventieve oplossingen zijn volgens mij een betere manier.
De mening "de misdadigers moeten maar geen misdrijven plegen", vind ik nogal kort door de bocht. De aanleiding van misdrijven ligt vaak dieper, zoals bijvoorbeeld in hun thuissituatie. Ik denk dat het beter is om geld en energie te steken in de aanpak van de aanleiding ipv over te gaan naar het versterken van de soort wapens die gebruikt mogen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.