actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2010, 16:21
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Vervotte ziet duurder treinticket niet zitten

Als het van de NMBS afhangt, zullen treinreizigers vanaf 1 februari gemiddeld 2 procent meer moeten betalen. Minister Vervotte vindt dat overdreven.

Volgens Het Laatste Nieuws is de tariefverhoging die de NMBS voorbereidt viermaal groter dan de vorige. De prijsstijging zal vooral voelbaar zijn voor senioren (+5,8 procent) en passagiers die korte ritten maken (+17,6 procent), aldus de krant. De abonnementen en gewone treintickets slaan 1,03 procent op. Enkel de gebruikers van een Go Pass of Rail Pass ontspringen de prijzendans.

De raad van bestuur van de NMBS moet de nieuwe tarieven vrijdag goedkeuren.

De ontslagnemende minister van Overheidsbedrijven, Inge Vervotte, is het daar niet mee eens. Als gevolg van de slechte stiptheidscijfers mogen de prijzen van treinkaarten maximaal 1 procent toenemen, zegt ze. Ze vraagt de raad van bestuur van de NMBS te overwegen niet de maximale prijsverhogingen toe te passen.


Vervotte betreurt dat voorstellen van het directiecomité al circuleren voor de bespreking van het dossier op de raad van bestuur.


Ten gronde wijst ze erop dat de huidige beheersovereenkomst beperkingen oplegt aan de prijsverhogingen. Daarbij spelen de inflatie en de stiptheidscijfers een rol. "Ten gevolge van de slechte stiptheidscijfers in het afgelopen jaar, mogen de prijzen voor de treinkaarten slechts met maximaal 1 procent toenemen, wat minder is dan de inflatie van 2 procent", stelt Vervotte.

"Dat betekent een inkomstenderving voor NMBS van meer dan 2 miljoen euro. Voor de andere producten is de maximale gemiddelde prijsverhoging 2 procent".


De minister merkt op dat onder het vorige beheerscontract, de prijzen voor alle producten met meer dan 2 procent zouden mogen stijgen. Ze vraagt de raad van bestuur te overwegen niet de maximale prijsverhoging toe te passen, als compensatie voor de vertragingen en hinder waarmee de reizigers het afgelopen jaar regelmatig werden geconfronteerd.

De inkomstenderving door een beperktere prijsverhoging moet volgens haar intern worden gecompenseerd. Hoe dan ook acht Vervotte de voorgestelde prijsverhoging voor het seniorenticket en voor de Campuskaart "fors overdreven".

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101007_003

Eigen Mening:
Ik vind het zeer spijtig dat men de prijzen van treinen laat stijgen. Als je wilt denken aan het milieu, zou ik deze prijzen minstens hetzelfde houden en beter nog; laten zakken indien dit mogelijk is.
Nog iets waarvan ik vind dat dit niet echt klopt, de abonnees moeten 1.03 % meer betalen, maar de mensen die elke keer weer een go-pass aankopen, die behouden dan de prijs. Ik zou de abonnees eerder belonen omdat ze 'trouwe klant' zijn door een abonnement te kopen. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik het slecht vind dat de mensen die een Go-pass aankopen niet meer gaan moeten betalen als dit jaar.
Ten laatste, vind ik het wel terecht dat men de prijsstijgingen moet beperken omdat met de trein reizen niet altijd even gemakkelijk is, als ze gaan staken of je trein rijdt opeens niet meer, sta je daar wel 'schoon' .
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th October 2010, 17:03
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Vervotte ziet duurder treinticket niet zitten

Als het openbaar vervoer steeds duurder wordt, gaan steeds minder mensen hiervan gebruik maken. Kunnen ze trein, tram, bus en metro niet gratis maken?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th October 2010, 13:16
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
toeslag voor wie ticket aan loket koopt

NMBS overweegt toeslag voor wie ticket aan loket koopt

De directie van de spoorwegmaatschappij NMBS heeft een fors besparingsplan uitgewerkt om de ticketverkoop efficiënter te organiseren. Ze wil vanaf 2012 de kaartjesverkoop bij de conducteur op de trein afschaffen en in een veertigtal stations de loketten sluiten.

In een reactie op de interne nota, die vandaag in verschillende kranten staat, spreekt de NMBS van een denkoefening. De socialistische vakbond vreest voor driehonderd jobs.

Dienstverlening teruggeschroefd

Volgens het document zouden er vanaf 2011 treintickets gekocht kunnen worden per gsm en zouden er 747 ticketautomaten komen. Daarnaast wil de directie de loketten in 45 stations opdoeken. Het aantal bemande stations zou daardoor dalen van 210 tot 165. Ook de dienstverlening in die 165 overblijvende stations zou fors worden teruggeschroefd. Wie vanaf 2012 toch nog ergens aan een loket zijn ticket koopt, zou daarvoor een toeslag moeten betalen. De NMBS schat dat deze maatregelen een besparing van 9,1 miljoen euro zullen opleveren.

"Nog geen enkele beslissing"

"Er is tot nog toe geen enkele beslissing genomen", zegt Jochem Goovaerts van de NMBS. Volgens hem gaat het louter om een "denkoefening".

"Uit de plannen die wij konden inkijken, blijkt dat de NMBS 300 voltijdse banen wil schrappen tegen 2015", zegt Jos Digneffe van ACOD Spoor. (belga/tw)

Bron: www.demorgen.be

Mijn mening:
Blijkbaar wil de nmbs de toeslagen vooral toepassen op de kaartjes die aan het loket worden gekocht. Als ze deze extra inkomsten vervolgens op een degelijke manier opnieuw investeren in hun 'systeem' dan vind ik dit een gepaste maatregel. Bovendien zouden de elektronische tickets niet duurder worden. Er zit zeker en vast een negatieve kant aan dit verhaal. Door dergelijke moderniseringen zullen er jobs verloren gaan, en dalende werkgelegenheid is nooit een positief gegeven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th October 2010, 13:55
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 74
NMBS is niet van plan loketten te sluiten.

'NMBS niet van plan loketten te sluiten'

* vrijdag 08 oktober 2010, 12u11
* Bron: belga ( De Standaard )
* Auteur: ivb, jns

In een interne nota die vrijdag in verschillende kranten staat, wordt melding gemaakt van een fors besparingsplan van de NMBS. Zo zou vanaf 2012 de kaartjesverkoop bij de conducteur op de trein afgeschaft worden en zouden de loketten in een veertigtal stations sluiten. De NMBS benadrukt in een reactie dat er geen enkele beslissing in die zin werd genomen.

'Er worden geen loketten gesloten, er komt geen loket fee en klanten kunnen nog steeds hun ticket kopen aan boord van de trein. Er is ook geen sprake van het sluiten van stations of stopplaatsen', klinkt het in een persbericht van de NMBS.

'Het is in tegendeel de bedoeling om, door de aankoop van honderden nieuwe ticketautomaten, het distributienetwerk uit te breiden. Zo kunnen klanten op eender welk moment en in alle stopplaatsen en stations hun ticket kopen.'

Volgens de interne nota zouden er vanaf 2011 treintickets gekocht kunnen worden per gsm en zouden er 747 ticketautomaten komen. Daarnaast wil de directie de loketten in 45 stations opdoeken. Het aantal bemande stations zou daardoor dalen van 210 tot 165. Ook de dienstverlening in die 165 overblijvende stations zou fors worden teruggeschroefd. Wie vanaf 2012 toch nog ergens aan een loket zijn ticket koopt, zou daarvoor een toeslag moeten betalen.

Eigen mening:
Een distributienetwerk uitbreiden. Allemaal goed en wel, maar ik vind dat er rekening gehouden moet worden met iedereen. Onze jeugd, en de vorige generatie (de ouders), hebben hoogstwaarschijnlijk geen enkel probleem met het nemen van tickets uit een automaat. De grijze massa van onze bevolking daarentegen is een ander paar mouwen.

Oké, tegenwoordig zijn er veel oudere mensen die vlot met een computer of gsm kunnen werken. Toch denk ik niet dat het voor deze mensen makkelijk zal zijn om ineens over te schakelen van een loket naar een gsm of ticketautomaat. Vele mensen zijn vertrouwd met het kopen van een ticket aan het loket. Het zou erg zijn dat deze mensen hiervoor een toeslag moeten betalen in de toekomst. De NMBS kan dit beter langzaam opbouwen, en niet meteen het aantal bemande stations van 210 naar 165 laten dalen.

Ook is het voor vele mensen leuk om, terwijl ze een ticket kopen aan het loket, snel even een praatje te slaan met de bediende. Een goedemorgen is al genoeg om een lach op het gezicht van vele mensen te toveren. We moeten alle mensen laten wennen aan het idee dat de dingen vanaf nu niet meer door mensen geregeld wordt, maar door machines ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.