|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Helft jonge bestuurders waagt ouderlijke verzekeringsgok
Helft jonge bestuurders waagt ouderlijke verzekeringsgok
BRUSSEL - Rondrijden met een autoverzekering op naam van de ouders, is bedrog. De verzekeraar kan de schadevergoeding terugvorderen. De helft van de jongeren tussen 18 en 25 jaar sluit een verzekering af op naam van zijn ouders. Dat blijkt uit een enquête bij 400 jongeren die Marijke Christiaens deed als eindproef voor haar studies handelswetenschappen en bedrijfskunde aan de Hogeschool-Universiteit Brussel. Jongeren die gokken op deze ouderlijke uitweg nemen een groot risico. Wie een verzekeringscontract afsluit, geeft aan de dagelijkse bestuurder van het verzekerde voertuig te zijn. Als dat de ouder is, dan mag de jongere hoogstens ‘occasioneel' rijden. Als er een schadegeval is en er is twijfel dan kan de verzekeraar dat nagaan. Simpele navraag bij de buren kan aan het licht brengen dat niet pa of ma, maar zoon- of dochterlief meestal achter het stuur zit. En dan is het prijs. ‘Het gaat dan om valse verklaringen, om bedrog', zegt Wauthier Robijns, de woordvoerder van de beroepsvereniging van verzekeraars Assuralia, ‘bij een schadegeval zal het bedrag dat wij aan de slachtoffers van een ongeval uitbetalen, verhalen op degene die de valse verklaringen heeft afgelegd. Als er letsels zijn, kan dat aardig oplopen.' De reden waarom de kroost zich aan deze parentale fraude bezondigt, is dat de premies voor de jonge bestuurders zo hoog liggen – snel enkele honderden euro's hoger dan voor een ervaren bestuurder. En dat heeft zo zijn redenen. Jongeren lopen een groter risico om een ongeval te hebben. Die kans is tot driemaal groter bij de jonge mannen. Daardoor liggen hun verzekeringspremies hoger. Ook die van de jonge dames, hoewel die beter scoren op de weg, maar discrimineren op basis van geslacht mag niet. Komt dergelijke verzekeringsbedrog vaak voor? ‘Het is aan het teruglopen', meent Robijns, ‘we communiceren er duidelijk over en ook de makelaars raden het sterk af omdat zij ook liever geen zaken van valse verklaringen willen.' Verschillende verzekeraars doen de jongste jaren tegemoetkomingen naar de jongere bestuurders. Jongeren die een cursus defensief rijden volgen, kunnen daarmee hier en daar korting krijgen. Het laatste snufje is een soort zwarte doos in de wagen die het rijgedrag registreert. Een goed rapport doet de premie wat dalen. Wie voor minder zware motoren kiest — vaak de vrouwen — kan op een lagere premie rekenen. Als de ouders een trouwe klant zijn en geen brokkenrijders, dan zal de maatschappij wat betere voorwaarden aanbieden. Uit Christiaens' onderzoek blijkt dat liefst negen op de tien ondervraagden de verzekeraar van de ouders aanspreken in de hoop een korting te krijgen. Nog een opmerkelijke bevinding: de helft van de jongeren krijgt een auto van zijn ouders, de rest spaart er voor. Meestal gaat het om tweedehandswagens. Een op de vijf krijgt een nieuw exemplaar. DS, 09-07-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |