|
|||
|
|||
Tsjernobyl nog een gevaar?
KIEV - De kernreactor in Tsjernobyl blijft niet alleen een ernstige bedreiging voor Oekraïne, maar ook voor Europa, Rusland en Wit-Rusland. Dat heeft de Oekraïense president Viktor Janoekovitsj maandag gezegd tijdens de herdenking van de explosie van de kernreactor in 1986, het zwaarste ongeluk met een reactor ter wereld.
De ontplofte reactor is bedekt door een beschermend omhulsel. Het omhulsel verkeert echter in slechte staat en het vervangen ervan loopt ver achter op schema. Na de ontploffing van de reactor dreef een wolk radioactief materiaal over een groot deel van Europa. Bijna een kwart eeuw later zorgt dit nog steeds voor ernstige gezondheidsproblemen. Volgens Janoekovitsj lijden twee miljoen mensen aan ziektes die het gevolg zijn van de straling. Delen van Wit-Rusland en Oekraïne zijn door de ramp onbewoonbaar geworden. Janoekovitsj beloofde betere zorg voor de slachtoffers van de ramp en noemde dit een kwestie van 'eer en geweten'. De Oekraïense premier Mikola Azarov beloofde onder andere betere medische behandelingen en hogere pensioenen. In Wit-Rusland was maandag een herdenkingsmars gepland. Voorgaande jaren gebruikten oppositiegroepen illegale herdenkingsbijeenkomsten als een podium voor hun protesten tegen de autoritaire regering van het land. Dit jaar heeft de regering de herdenkingsmars goedgekeurd. # maandag 26 april 2010, 16u41 # Bron: ap ( de standaard ) Mijn mening: Het is inderdaad een grote ramp geweest vroeger en ik denk dat er in de jaren na de ontploffing verschillende dingen misschien iets te losjes zijn aangepakt. Nu zouden ze dringend wat herstellingswerken doen, want als die reactor vrijkomt gaan we terug problemen krijgen! Ik vind dat ze het wel serieus mag nemen als men weet dat daar nu nog altijd een dode zone is + De duizenden tot miljoenen mensen die er nu nog altijd de gevolgen van dragen met bepaalde gezondheidsproblemen . Dus Oekraïne zorg dat Tsjernobyl een grote prioriteit krijgt! |
|
|||
|
|||
Dit is een probleem dat nog jaren gaat doorgaan, zelfs nog eeuwen. Het heeft al aan heel veel mensen het leven gekost, maar ook heel veel mensen hun leven is veel moeilijker geworden door het verlies dat ze hebben meegemaakt, of door gezondheidsproblemen die voortkwamen uit dit ongeluk.
Men belooft nu om beter voor deze mensen te zorgen, maar ik denk dat momenteel de prioriteit ligt bij het vernieuwen van de koepel of het ontwikkelen van een betere oplossing. Met deze koepel gaan de gezondheidsproblemen nog steeds door, want er is een vervreemdingszone afgebakend met een straal van 30 km rond de kerncentrale, deze zone is natuurlijk niet vrij toegankelijk omdat de radioactieve stralen enorm hoog zijn. In de omliggende regio is de straling minder sterk, maar daar wonen nog 5 miljoen mensen in besmet gebied. Deze koepel houdt de straling helemaal niet goed tegen en er ontstaan nog steeds gezondheidsproblemen door de straling. Men moet dus het probleem zelf aanpakken, namelijk de straling. Er is wel een probleem met de straling, want dit werkt volgens de halveringstijd. Dat wil zeggen dat na de geschatte halveringstijd (deze kan duizenden jaren zijn) de radioactiviteit nog maar voor de helft verwerkt is en aangezien er een heel grote hoeveelheid is, kan dit nog duizenden jaren duren. Nu heeft men 1986 een koepel gebouwd maar na 24 jaar is die al aan vervanging toe. Reken maar eens uit hoeveel koepels er nog gezet gaan moeten worden om deze duizenden jaren te overbruggen. Daarom denk ik dat het belangrijker is dat men een andere oplossing zoekt om het probleem aan te pakken. De technologie staat nu al een pak verder dus misschien moeten ze daar eens gaan kijken of zelfs durven verder ontwikkeling hierin te steunen. Ik wil niet zeggen dat ze niet beter moeten zorgen voor de slachtoffers van deze ramp, maar ik denk wel dat er meer aandacht moet uitgaan naar het werkelijke probleem, de straling en de bestrijding hiervan. In bijlage zit nog een foto van de huidige koepel |