actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2010, 17:18
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Vrijspraak lonkt voor hoofdverdachte op proces-Joke Van Steen

Vrijspraak lonkt voor hoofdverdachte op proces-Joke Van Steen

GENT - Nu zelfs de openbare aanklager de jury adviseert om de hoofdverdachte Olav Herreman vrij te spreken, lijkt het proces-Joke Van Steen een maat voor niets. 'Ik hoop dat het vandaag de laatste keer is dat ik moet zeggen dat ik absoluut niets met de zaak te maken heb,' zei de beklaagde in zijn laatste woord.
Zoals verwacht lijkt het proces rond de moord op Joke Van Steen, die in 1995 op 17-jarige leeftijd werd omgebracht toen ze van een fuif in Oudenaarde naar huis in Welden fietste, uit te draaien op de vrijspraak van hoofdverdachte Olav Herreman. Nu ook de openbare aanklager de beschuldigde niets meer in de weg legt, kan het bijna niet anders dat de man vanavond op vrije voeten is.

De afgelopen dagen bleek dat het onderzoek naar de moord op Joke Van Steen vaak knullig gevoerd was en dat er niet voldoende bewijzen zijn tegen de hoofdverdachte. De kroongetuige, een 'vriend' van Olav Herreman, veranderde voortdurend zijn versie van de feiten en de reconstructie was een klucht. De speurders gingen uit van het scenario waarbij Herreman Joke zou hebben meegenomen op zijn bromfiets, terwijl het meisje bewusteloos was. Een erg ongeloofwaardig - want praktisch bijna onmogelijk - huzarenstukje.

Gisteren kwamen nog andere getuigen aan het woord - ook mensen die Herreman goed gekend hebben - en ook zij vielen door de mand door eerdere verklaringen tegen te spreken.

Uitzonderlijk


Dat een procureur zelf de vrijspraak vraagt in een assisenproces, is erg uitzonderlijk. Het is immers de openbaar aanklager zelf die vraagt om een beschuldigde naar assisen door te verwijzen, op basis van het dossier.

Procureur Willem De Pauw argumenteerde zijn beslissing als volgt: 'Het is altijd een erg moeilijk beslissing om jaren speurwerk te begraven. En als de speurders, die in deze zaak 15 jaar lang hebben geploeterd als Flandriens in Parijs-Roubaix, zeggen dat ze ernstige aanwijzingen hebben, dan moet de Kamer van Inbeschuldigingstelling daar rekening mee houden. Wij oordelen op dat moment ook niet over schuld of onschuld, maar over vermoedens. Op een bepaald ogenblik hebben we in deze zaak beslist niet langer intern te discussiëren, maar onze kaarten op tafel te leggen en een volksjury te laten oordelen. Maar ik moet u dus wel adviseren de beschuldigde vrij te spreken. Ik vind dit geen falen van justitie. En als we toch een fout hebben gemaakt, dan vind ik dat, ook omdat we rekening wilden houden met de gevoelens van de familie van het slachtoffer, een heel menselijke fout.'

Leugens

De Pauw kwam nog even terug op Olav Herreman, die 'inderdaad tien jaar van zijn leven kapotgemaakt zag door dit moordonderzoek. Maar dat heeft hij grotendeels aan zijn eigen leugens te danken.'

De verdediging was vooraf niet op de hoogte gebracht van het pleidooi voor vrijspraak door de procureur. Die excuseerde zich daarvoor, maar zei dat hij het risico niet kon lopen dat zijn rekwisitoor gisteravond al naar de pers zou worden gelekt.

An Govers, advocate van de familie, betreurde in de replieken de gang van zaken. 'De familie heeft een wrang gevoel na de vordering van het openbaar ministerie. Ze zullen nooit een antwoord kennen op hun vragen en zullen nooit het gevoel hebben dat gerechtigheid geschied is. Ze vinden dat de dood van Joke voor niets geweest is.'

'Voor de laatste keer, ik heb er niets mee te maken'

De 37-jarige Olav Herreman mocht dinsdagnamiddag ook het woord nemen. Hij houdt zijn onschuld staande. 'Ik heb niet genoten van de belangstelling. Ik ben tien jaar van mijn leven kwijt. Ik hoop dat het vandaag de laatste keer is dat ik moet zeggen dat ik absoluut niets met de zaak te maken heb.'

Zijn verdediging gaf in de repliek twee andere pistes mee die volgens de advocaten onderzocht moeten worden, desnoods via nieuwe DNA-tests. 'Ik zou het verschrikkelijk vinden moest het onderzoek hier stoppen', pleitte advocaat Johan Platteau. 'Een ding is duidelijk. Het spoor van Olav Herreman was een dood spoor, een verkeerd spoor.'

De jury beraadslaagt momenteel over de schuldvraag. De verwachting is dat hun beslissing snel genomen zal zijn, en dat Olav Herreman in de vooravond als een vrij man naar huis kan.

bron: www.destandaard.be
--------------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
Het is zeer uitzonderlijk dat een procureur tegen de jury zegt om iemand vrij te spreken. Wat wilt dit zeggen van het onderzoek? Want de man heeft 10 jaar in de schijnwerpers gestaan en iedereen dacht dta hij de schuldige was. Nu zou blijken van niet? Hoe kan zoiets gebeuren? Voor deze man moest die 10 jaa een nachtmerrie zijn geweest.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.