|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Een op de drie Vlaamse leraren heeft last van stem
Een op de drie Vlaamse leraren heeft last van stem
Een op de drie Vlaamse leraren heeft last van de stem. Een op de vijf heeft een echt stemprobleem. Dat zijn minstens 30.000 leraren. Dat blijkt uit nieuw onderzoek dat het onderwijsblad Klasse deze week bekendmaakt. Het onderzoek is van logopedist en onderzoeker Bernadette Timmermans. Zij toonde aan dat het probleem al in de lerarenopleiding begint. Zo zou een op de vijf aspirant-leraren last hebben met zijn stem of zelfs al een stemprobleem hebben. Volgens Timmermans kan een minimale training de stemkwaliteit van 75 procent van de studenten al verbeteren. Stemverlies en keelontsteking, beide door overbelasting, zijn de meest voorkomende stemproblemen bij leraren. Vooral vrouwelijke leraren hebben er last van. Het aantal stemproblemen bij leraren piekt tussen de leeftijd van 20-25 jaar en 45-50 jaar. De 45- tot 50-jarigen klagen het meest over stemproblemen. Dit bewijst dat stemproblemen vooral na langdurige (over)belasting de kop opsteken. Uit onderzoek in het Antwerpse blijkt dat leraren die aan stemloosheid lijden negentien dagen per jaar afwezig zijn. Alle Vlaamse lerarenopleidingen ontvangen bij de Klasse van deze week een gratis preventiebrochure waarmee ze hun studenten kunnen leren hoe ze hun stem beter gebruiken en minder belasten. TV.Klasse brengt bovendien een instructiefilmpje online waarmee leraren leren hun stem beter te gebruiken. Blog DS, 29-03-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind dit artikel zeer belangrijk, zeker voor ons als studenten van de lerarenopleiding. Dit onderzoek bewijst dat het van groot belang is om vanaf het begin rekening te houden met ons stemgebruik.
Meer informatie en tips kan je vinden op http://www.klasse.be/leraren/archief.php?id=5099 |
#3
|
|||
|
|||
Dit is een zeer interessant artikel voor ons als toekomstige leraren! Wanneer ik dit deze morgen hoorde op het nieuws kwam dit herkenbaar voor. Mijn vorige stage moest ik eens 4 uur lesgeven. Wanneer ik dan s'avonds thuiskwam voelde ik dat aan mijn stem. Dit had mede te maken dat ik het laatste lesuur mijn stem vaak moest verheffen. Dat klasse een initiatief neemt om deze problemen te verhelpen of te verminderen is super!! Want het vak communicatie is enkel in het eerste jaar van onze opleiding en nadien moeten we dit zelf ondersteunen!
Dat de leraren met stemproblemen 19 dagen afwezig zullen zijn is wel veel vind ik! Hopelijk is dat bij mij niet het geval! |
#4
|
||||
|
||||
Tijdens mijn stages heb ik al meerdere malen opmerkingen gekregen over mijn stem. Vooral tijdens informatica merk ik dat ik hier last van heb. Het is namelijk moeilijk om boven al de computers uit te komen. Alle computers staan gedurende de les aan en daarnaast is er ook nog een voortdurend werkende computer. Dit zorgt toch wel voor het nodige lawaai.
In het eerste jaar kregen we stemondersteuning tijdens het vak communicatieve vaardigheden. Deze ondersteuning moest je enkel volgen wanneer de docente dit nodig vond. Dit werd bepaald d.m.v. een screening aan het begin van het schooljaar. Het moet dus niet door alle studenten gevolgd worden. Ik was één van de studenten die hier wél naartoe moest gaan. We kregen uitleg over hoe we het beste onze stem konden gebruiken, hoe we luid konden praten zonder onze stem te forceren, enzovoort. Toen ik deze uitleg kreeg, dacht ik “Allee, waarvoor moeten we dat nu weten? Dat is nu toch geen probleem?” Nu merk ik dat deze ondersteuning en uitleg veel meer nut had gehad wanneer we deze zouden krijgen in het tweede jaar. In het eerste jaar moet je maar enkele uren lesgeven en heb je nog niet zo veel last van je stem. Je houdt simpelweg geen rekening met de tips die gegeven zijn (of ik in ieder geval toch niet…) In het tweede jaar duurt de stageperiode in een externe school één tot twee weken. Dat begin ik na een tijdje toch wel echt te voelen aan mijn stem. Net daarom denk ik dat je in het tweede jaar deze tips beter kan gebruiken dan in het eerste jaar. |
#5
|
|||
|
|||
Het is logisch dat er zo veel leerkrachten stemproblemen hebben. Heel de dag praten is niet zo evident.
Van doceren naar zelfstandig leren is dus in dit geval ook weer een goede evolutie! Als de leerlingen meer zelfstandig moeten werken, zal de leerkracht minder moeten doceren en dus minder moeten praten. Dit zal al veel minder belastend zijn voor de stem. Ik denk dat veel mensen ook wel vaak hun stem 'forceren' zonder dat ze het weten. Daarom is het belangrijk dat men in de lerarenopleiding hier toch wel genoeg aandacht aan geeft. Ik denk dat dit nu nog niet zo het geval is... De studenten vinden dit vaak ook wel wat belachelijk, maar als je dan dit artikel leest, doet het je toch nadenken. Ik vind dat Nelleke gelijk heeft dat men beter in het tweede of derde jaar hier aandacht kan aan geven omdat we dan al meer lessen moeten geven. |