actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st March 2010, 23:52
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Loenhout
Posts: 112
Leerlingen tweede middelbaar hebben dramatische kennis wiskunde

De leerlingen uit het tweede middelbaar scoren bijzonder slecht voor wiskunde. Dat blijkt uit een peiling van de KU Leuven en de Vlaamse overheid. De jongeren hebben vooral problemen met 'bewerkingen' en 'rekenen met veeltermen'.

Als het enkel op 'bewerkingen' aankomt, haalt slechts 28 procent van alle leerlingen de eindtermen. Getallen optellen en aftrekken lukt nog bij de meesten, maar het correct vermenigvuldigen en delen met gehele of rationale getallen blijkt te moeilijk. Bovendien heeft ook bijna de helft problemen met het vermenigvuldigen van machten.

Maar liefst 72 procent sluit het jaar af met een te gebrekkige kennis van het "rekenen met veeltermen". "De formules voor merkwaardige producten zijn onvoldoende gekend", klinkt het in de studie. "Minder dan de helft van de leerlingen kan omgaan met de formule a¦-b¦. Twee derde worstelt met het toepassen van merkwaardige producten van het type (a+b)¦."

Ook het bepalen van de omtrek en de oppervlakte van een meetkundige figuur ligt de jongeren vaak niet.
17/03 GVA

Reactie:
Vergeet niet dat: zonder wiskunde hadden we dit hier niet zitten lezen en typen, zouden er geen auto's rijden, hadden, we geen economie, konden we geen huizen bouwen. Wiskunde is een universele taal die iedereen moet leren "spreken". Daarom is het ook net zo belangrijk dat we hier iets aan gaan doen. Als ik nu naar mezelf kijk, kan ik me volledig aansluiten bij dit onderzoek. Ook ik heb vandaag de dag last van "onvoldoende wiskundige" kennis, maar waaraan zou dit kunnen liggen? Niet aansluiten bij de leefwereld? Dit zou misschien de leerlingen meer kunnen motiveren....
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2010, 22:11
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Citaat:
Orgineel gepost door Gitte Leenaerts
Ook ik heb vandaag de dag last van "onvoldoende wiskundige" kennis, maar waaraan zou dit kunnen liggen?


Ik denk dat je dan misschien eens meer naar de lessen wiskunde moet komen, Gitte

In de week heb ik zelf de test afgenomen, alsook met enkele andere medeleerlingen PAV en het resultaat was (gelukkig maar) goed. Zo goed als iedereen behaalde een score van 9/10.

Het is vooral belangrijk volgens mij, om de kloof tussen leerlingen die slechter en de leerlingen die beter zijn in wiskunde kleiner te maken. Het is belangrijk de leerlingen te begeleiden op maat en dus voor iedere aparte leerling een gedifferentieerde leerweg uit te stippelen.

Laatst aangepast door Jonathan Smets : 22nd March 2010 om 22:17.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.