actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 13th December 2009, 12:29
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte

Catalanen houden referendum over onafhankelijkheid

Honderdduizenden inwoners van het Spaanse Catalonië gaan vandaag naar een referendum over of hun staat een onafhankelijke staat binnen de Europese Unie moet worden. De volksraadpleging is symbolisch en niet-bindend, maar zal de separatistische tendensen in Catalonië mogelijk verder aanwakkeren.

Verregaande autonomie
"Bent u het ermee eens dat Catalonië een sociale, democratische en onafhankelijke staat en lid van de Europese Unie moet worden'', is de vraag die circa 700.000 kiezers (ongeveer 10 procent van de Catalaanse bevolking) in meer dan 160 gemeentes krijgen voorgelegd. Een flink deel van de Catalanen wil dat de regio, die nu al verregaande autonomie geniet, zich volledig afscheidt van Spanje.

Niet erkend
De centrale regering in Madrid erkent de door lokale organisaties georganiseerde volksraadpleging niet. Volgens de Spaanse grondwet mag alleen de staat referenda uitroepen. In september werd in de Catalaanse gemeente Arenys de Munt al een niet-bindend referendum over onafhankelijkheid gehouden. De uitslag in het circa achtduizend zielen tellende plaatsje liet aan duidelijkheid niets te wensen over: 96 procent zei 'ja' tegen onafhankelijkheid. (anp/adb)

Bron: Het Laatste Nieuws 13/12/09 10u09
Eigen mening:

Het gaat voor een symbolisch gebaar naar de overheid toe, maar de titel van het artikel is vrij misleidend. Het lijkt alsof het over een officieel referendum gaat. Als je kijkt naar het referendum dat de gemeente Arenys al hield zie je duidelijk dat bijna iedere Catalaan onafhankelijk wil zijn. Ik denk dus dat het referendum over al de gemeentes wel eens een positieve uitslag kan hebben. Als dit het geval is zal de regering het misschien overwegen om van Catalonië een onafhankelijke staat te maken.
Met citaat antwoorden
Oud 13th December 2009, 19:50
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User

Ik denk niet dat de Spaanse overheid zal overwegen om Catalonië onafhankelijk te maken. De Catalanen willen dit al zo lang en ik denk dan ook dat de uitslag van het referendum positief zal zij. De regering gaat volgens mij toch niet toegeven. Ik vind wel dat Catalonië onafhankelijk mag worden. Het is een economisch sterke regio met een eigen cultuur, taal,... Spanje zou hier veel bij verliezen, o.a. een zeer populaire stad als Barcelona. Ik hoop dat er niet te veel moeilijkheden van komen als Spanje blijft weigeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:54.