actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 3rd December 2009, 21:09
Valerie.Vaes Valerie.Vaes is offline
Registered User

Sterke toename holebi-huwelijken

In de eerste helft van 2009 is één huwelijk op veertig een holebi-huwelijk. Als deze trend zich voortzet is dat een sterke toename vergeleken met voorgaande jaren, waar het gemiddelde de laatste drie jaar rond 1.100 per jaar schommelde. Dat leidt Open VLD-senatrice Ann Somers af uit cijfers die ze van de minister van Binnenlandse Zaken kreeg.

In de eerste helft van 2009 waren er 41.352 hetero- tegen 942 holebi-huwelijken. Bij dat laatste ging het om 490 huwelijken tussen homo's en 452 tussen lesbiennes.

Sinds oktober 2004 zijn ook huwelijk van mensen met hetzelfde geslacht mogelijk met een buitenlandse partner. In het eerste semester van 2009 ging het om 208 huwelijken.

Met 942 holebi-huwelijken in een half jaar, lijkt 2009 te liggen in de lijn van 2003, toen holebi-huwelijken mogelijk werden. Toen telde men 1.708 huwelijken. De jaren nadien schommelde het aantal tussen 1.027 in 2005 en 1.150 in 2007.

‘Strijd nog niet gestreden’

Voor Somers betekent dit niet dat alles rozengeur en maneschijn is: ‘Zolang er sprake blijft van pesterijen, impliciete tegenkanting of pure discriminatie, is de strijd niet gestreden. Uit recent onderzoek is nog gebleken dat jongeren uitgesproken negatieve meningen hebben over holebi's.’

Meer echtscheidingen bij hetero’s

Het aantal echtscheidingen lag bij de hetero's verhoudingsgewijze hoger dan bij holebi's: 32.596 tegen 211. Dat betekent dat in de eerste helft van 2009 er tegen vijf huwelijken, vier echtscheidingen tussen partners van verschillend geslacht werden opgetekend. Bij holebi's telt men iets meer dan een scheiding op vijf huwelijken.

http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20091203_090

Hoera, eindelijk een teken van een groeiende verdraagzaamheid! Ik ben blij dit te horen. Ik heb nooit gesnapt waarom mensen zo raar doen over holebi's, zeker niet als het gaat om mensen van mijn leeftijd aangezien wij zo'n beetje zijn opgegroeid in een samenleving die zo veel verschillende culturen en geaardheden kent. Ik snap ook het probleem niet. Wat kan je fout doen door iemand graag te zien? Ik denk dat het positief is dat het aantal homo-huwelijken blijft stijgen. Dit zal er misschien ook voor zorgen dat jongeren zich zekerder gaan voelen over hun geaardheid en zo gelukkiger zijn.
Het feit dat er minder echtscheidingen voorkomen bij homo's dan bij hetero's verbaast me eigenlijk ook niet. Het vraagt op zich al veel moed om uit te komen voor je geaardheid, waardoor je waarschijnlijk langer nadenkt voor je trouwt. Ik denk dat je dan, eens getrouwd, ook veel gemotiveerder bent om aan je huwelijk te werken omdat je er zo hard hebt voor moeten vechten.
Met citaat antwoorden
Oud 4th December 2009, 11:58
Charlotte.Wagemans Charlotte.Wagemans is offline
Registered User

Ik vind deze tendens ook wel positief. Het is een teken dat men eindelijk uit de kast durft komen. Meer holebi's verklaren hun liefde open en bloot. Ik heb hier persoonlijk geen enkel probleem mee. Ik ken wel een aantal mensen die een andere geaardheid hebben. Ze zijn gewoon zoals al de andere mensen, dus ik snap niet wat je er tegen kan hebben. Doe zo voort, zou ik zeggen!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:07.