actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 13th November 2009, 15:21
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User

Ontbossing Amazonewoud mindert vaart

Ontbossing Amazonewoud mindert vaart

De ontbossing van het Amazonewoud gaat steeds minder snel. Het afgelopen jaar is de ontbossing van het regenwoud langzamer verlopen dan in eerdere jaren. Dat heeft de Braziliaanse regering donderdag bekendgemaakt.

Tussen augustus 2008 en juli 2009 verdween ongeveer zevenduizend vierkante kilometer jungle, een daling van bijna 46 procent in vergelijking met het jaar daarvoor, zei de Braziliaanse president Luiz Inacio Lula da Silva.

De Braziliaanse autoriteiten registreren sinds 1988 data over de ontbossing. De krimp is in al die jaren nog niet zo klein geweest. In 2004 ging de grootste hoeveelheid bos verloren: 27 duizend vierkante kilometer.
Volgens de regering is de positieve ontwikkeling te danken aan beter toezicht op de houtkap in de Amazone en aan een overheidsprogramma ter ondersteuning van duurzame activiteiten.

Volgens de natuurbeschermingsorganisatie Conservation International heeft vooral de wereldwijde daling van de voedselprijzen aan de krimp bijgedragen. Door die daling zou de bevolking minder geneigd zijn regenwoud te kappen voor landbouwgrond

bron: Gevonden op 13/11/2009 op het internet: http://www.standaard.be/artikel/det...&subsection=173

mijn mening: Het is zeker en vast al positief dat de ontbossing afneemt, maar natuurlijk verdwijnt er nog steeds wel miljoenen bomen! Het Amazonewoud zou eigenlijk moeten groeien, dat zou veel beter zijn. Maar we zijn dus al op de goede weg naar een betere wereld.
Met citaat antwoorden
Oud 13th November 2009, 21:43
yannick.michiels yannick.michiels is offline
Registered User

Dat de ontbossing afneemt is positief. Het is natuurlijk afwachten of dit zo blijft eens de wereldwijde economie zich volledig heeft hersteld. Want deze crisis zou ook wel eens een belangrijke factor kunnen zijn die voor een vermindering van de houtkap zorgt. Ik denk dus dat het belangrijk blijft ontbossing tegen te gaan (door acties,internationale druk,..) en niet te vroeg te juichen.
Met citaat antwoorden
Oud 27th November 2009, 16:37
olivier.lejeune olivier.lejeune is offline
Registered User

Is het wel correct?

Als we de Braziliaanse regering mogen geloven gaat het toch goed met het Amazonewoud. Maar ik weet niet of dat helemaal correct is. Ik ben misschien van mening dat de Braziliaanse regering dit meedeeld om hun imago terug wat op te krikken. Er zou volgens mij wel een daling zijn, maar ineens 46 procent, dat lijkt mij wel wat veel. Mocht het toch echt waar zijn, dan zijn we goed bezig.
Ik vind de houtkap niet slecht als ze het regenwoud voldoende tijd geven om zich te kunnen herstellen. Dan zouden we echt een stap in de goede richting zetten.
Met citaat antwoorden
Oud 1st December 2009, 17:52
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User

Rekening houden met alle factoren

Ja, het kan inderdaad wel zijn dat de resultaten verbloemd zijn weergegeven door de Brazilaanse regering. Maar dan nog is het positief dat er minder bomen worden gekapt. Ook moet je er wel rekening mee houden dat de economische crisis hier ook wel een invloed op hebben gehad. Voor mij mogen ze stukken van het amazonewoud omhakken, zolang ze maar zorg dragen voor het woud en er voor zorgt dat het bos genoeg tijd krijgt om te recuperen. Dan kan de houtkap voor mij door de beugel.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:55.