actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 19th November 2009, 18:46
Yannick.Truyen Yannick.Truyen is offline
Registered User

Tienermeisje (13) schuldig aan doodpesten domineesdochter

Hatice Can is schuldig bevonden aan het doodpesten van de 19-jarige Rosimeiri Boxall. De domineesdochter sprong van 15 meter hoog haar dood tegemoet, aangemoedigd om die wanhoopsdaad te plegen door Can, toen 13. Dat meldt de Daily Mail.

Hatice Can en haar handlanger Oluwakemi Ajos (toen 17) hadden een erg verregaande pestcampagne opgezet tegen Boxall, een Braziliaans meisje dat geadopteerd werd door een Engelse dominee en diens vrouw. De pestmeisjes gaven Boxall slaag, mishandelden haar en scholden haar uit voor hoer en slet.

"Spring dan!"
Enkele minuten voor de dood van Boxall had Can haar gezegd: "Wil je sterven? Spring dan uit het raam." Boxall bevond zich op de derde verdieping en vroeg: "Wil je dat ik spring?" Waarop Can antwoordde: "Ja". En Boxall sprong. Terwijl ze aan het sterven was op het trottoir boog Can zich over haar en zei: "Je verdiende loon, trut". Can was blijkbaar jaloers op Boxall omdat een man van twintig de Braziliaanse leuker vond dan haar.

Geen spijt
Spijt heeft de nu 15-jarige Boxall niet. Tijdens het proces was ze gedurig aan het sms'en met haar vrienden, en pastte ze lachend de pruik en toga van haar advocaat. Toen ze veroordeeld werd, barstte ze dan toch in tranen uit. De ouders van Boxall toonden zich dan weer onmenselijk waardig. Ze schonken de twee pestkoppen vergiffenis.

Meer slachtoffers
Twee jaar voor de fatale aanval had de toen elfjarige Can al eens van een muur geduwd en een ander meisje met een mes bedreigd. Samen met Ajos had ze Boxalls broek eens in de fik gestoken op een kookplaat. Andere slachtoffers van het pestkoppel werden opgesloten op hun kamer, hun handen vastgebonden met de draad van een gsmlader.

Vodka drinken van de fles
Op de dag van de (zelf)moord vorig jaar in mei dronken Ajose en Can vodka van de fles en hielden ze niet op met het pesten van Boxall. De moeder van een buurjongen wou tussenbeide komen, maar Boxall beweerde dat de meisjes haar vriendinnen waren.

Met haar dertien op het ogenblik van de feiten is Can, van Turkse afkomst, bij de jongste veroordeelden ooit voor doodslag. De jongste Britse moordenares is Mary Bell, die in 1968 twee kinderen doodde toen ze zelf amper elf was. (jv)

19/11/09 10u54

Bron: Het laatste Nieuws

Eigen mening: Onbegrijpelijk. Dat je iemand zo kunt pesten. Ik begrijp het niet. Ze hebben meerdere mensen gepest en heeft er dan niemand iets aan gedaan? Op het proces zelf heeft ze niets van spijt of zo. En de ouders van het vermoorde meisje, Die geven vergiffenis ik kan begrijpen dat je vergiffenis geeft als de dader spijt heeft of zijn excuses aanbied maar zelfs dat heeft de dader niet gedaan.
Met citaat antwoorden
Oud 19th November 2009, 21:30
Niel.OpdeBeeck Niel.OpdeBeeck is offline
Registered User

Unhappy niet normaal!

dit kan ik gewoon niet begrijpen dat je van zoiets geen spijt zou hebben, moest ik zoiets voorhebben ik zou met een heel groot schuldgevoel zitten. langst de andere kant snap ik ook niet waarom het meisje zei dat het 2 vriendinnen waren waardoor de buurvrouw niet kon ingrijpen. En ik vind het ook weer raar dat de dader van buitenlandse afkomst is. maar dit zal weer toeval zijn zeker.
Met citaat antwoorden
Oud 19th November 2009, 21:33
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User

Als ik dit lees denk ik gewoon: "Wat een onbeschoft kind!". Hoe kan iemand op die leeftijd zich bezighouden met zulke verregaande praktijken! Dit meisje moet wel erg sterk in haar schoenen gestaan hebben, om een meisje van 19 zo te intimideren! Ik vraag me af in wat voor gezin dit kind opgevoed is. Op haar dertiende al aan de vodka? En tijdens het proces laat men dat kind daar gewoon liggen smssen en de aandacht zitten trekken? Zij heeft een degelijke opvoeding nodig! Met veel regels en discipline! En de reactie van de ouders van het slachtoffer... verschrikkelijk vriendelijk, maar... in mijn ogen hadden ze beter even gewacht tot de jonge dader haar gemeende excuses had aangeboden...
Met citaat antwoorden
Oud 20th November 2009, 12:55
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User

Pesten in de ergste vorm... Of het aan de opvoeding ligt durf ik enigszins in twijfel trekken, gebasseerd op mijn eigen ervaringen.
Ik kende vroeger een jonge die een zeer goede opvoeding genoot. Twee liefhebbende ouders die hun beide zonen probeerden op te voeden tot goede kinderen. Ze gingen mee naar de voetbalmatchen kijken van de kinderen en gingen naar de bezoekdag op kamp (Scouts of Chiro ontsnapt mij).

Toch zijn deze twee kinderen reeds op zeer jonge leeftijd begonnen met het peste van kinderen...
De oudste van de twee werd in het 5de leerjaar uit school gesmeten omdat hij een kind van het 1ste zonder enige reden in comma geslagen had. Het bloed van dat jongetje was nog zeker 3 jaar zichtbaar op de speelplaats!!

De jongste van de twee zat bij mij in de klas... Hij had vanaf dag 1 iets tegen mij en heeft dat tot op de dag van vandaag nog steeds. Zijn gedrag is in die 17 jaar eigenlijk nog niet veranderd. Nog steeds dezelfde opmerkingen, dezelfde scheldnamen,...

Kinderen die pesten hebben gewoon serieuse mentale problemen die niet altijd terug te linken zijn aan de opvoeding.

Even toepassen op dit geval: het meisje heeft de Braziliaanse gepest omdat een jongen haar leuker vond. Kan zijn dat het meisje enig kind is en het gewoon is van al de aandacht te krijgen die ze wilt. Een typisch kenmerk van verwende kinderen, maar zo zijn er héél veel tegenwoordig.
Er is gewoon iets in dat meisje dat ontbreekt... Dat klein deeltje menselijkheid dat haar zou moeten zeggen: "waar ben jij mee bezig?!"
Met citaat antwoorden
Oud 20th November 2009, 13:58
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.

Citaat:
Orgineel gepost door Joeri Op de Beeck
Ze gingen mee naar de voetbalmatchen kijken van de kinderen en gingen naar de bezoekdag op kamp (Scouts of Chiro ontsnapt mij).

En wie zegt dat ze niet goede ouders probeerden te lijken voor de omgeving? Wie weet waren er thuis alleen maar frustraties waardoor de zonen zich op het school lieten gaan omdat ze daar een uitlaatklep hadden. School is ook de enige plaats waar ouders niet bij hun kinderen kunnen zijn.
Oud 20th November 2009, 14:09
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User

Inderdaad onbegrijpelijk. Ik denk dat ze eerst moet worden onderworpen aan een grondig psychologisch onderzoek, want het is overduidelijk dat dit meisje ze niet allemaal op een rijtje heeft. Verder vraag ik me dan nog af hoe het zo ver is kunnen komen? Heeft dan niemand iets gemerkt? Het was blijkbaar ook niet de eerste keer dat Can iemand zwaar pestte. Kon er dan niemand vroeger ingrijpen???
Met citaat antwoorden
Oud 20th November 2009, 15:43
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Sander.Bogaerts
En wie zegt dat ze niet goede ouders probeerden te lijken voor de omgeving? Wie weet waren er thuis alleen maar frustraties waardoor de zonen zich op het school lieten gaan omdat ze daar een uitlaatklep hadden. School is ook de enige plaats waar ouders niet bij hun kinderen kunnen zijn.

Tja, dat zijn zaken waarnaar je alleen maar kunt gissen... Maar ik vind niet dat je bij dit bepaald onderwerp de menselijke factor moet wegdenken... Iemand met een perfect gelukkige jeugd kan immers ook een pester worden.

Er wordt tegenwoordig veel te veel naar de ouders gekeken als er iets misloopt met het kind... het zijn altijd of te wel de ouders of te wel de een of andere aandoening (ADHD, autisme,...).

Als leerkracht vind ik het heel belangrijk dat we daar voorbij kunnen kijken en ook rekening moeten houden met de persoonlijkheid van het kind (die evengoed gevormd kan worden door de schoolomgeving en vrienden).
Als je dit als leerkracht niet kunt ga je al serieuse problemen ondervinden in het toepassen van EGO want je kijk is gewoon te nauw en te geleid door vooroordelen.
Met citaat antwoorden
Oud 20th November 2009, 15:52
jo.guns jo.guns is offline
Registered User

Inderdaad niet te begrijpen. Hoe ver kan je gaan? Maar wat ik langs de andere kant ook niet helemaal begrijp is dat deze pesterijen nooit eerder aan het licht zijn gekomen. Oké, er komt in het artikel wel voor dat Boxal zei dat de meisjes haar vriendinnen waren, maar elke nuchtere mens moet toch zien dat dit niet het geval is? Dat in deze situatie dingen gebeuren die gewoon niet door de beugel kunnen?
De dertienjarige Can moet wel een erg grote invloed hebben op personen als ze dit al op haar kerfstok heeft ondanks dat ze nog maar net uit de lager school is...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:09.