![]() |
|
||||
|
||||
Robert Fisk
'Iedereen noemt me een oorlogsjournalist. Maar eigenlijk ben ik een misdaadverslaggever. Al vijfendertig jaar bericht ik over de misdaden van regimes in het Midden-Oosten. Maar de meeste journalisten verslaan de conflicten alsof het voetbalmatchen zijn: twee doelpunten voor het Israëlische kamp, evenveel voor de Palestijnen. Neutraliteit betekent tegenwoordig dat je aan beide kampen evenveel lijnen besteedt. Maar voor mij betekent neutraliteit dat je objectief bent over het lijden van de slachtoffers. Toen de concentratiekampen bevrijd werden, gaf men de SS toch ook niet evenveel minuten wederwoord als de gevangenen? Dus moet je Israëlische soldaten die een slachtpartij aanrichten ook niet dezelfde aandacht gunnen als hun slachtoffers. De media zijn zo bang om iemand voor het hoofd te stoten dat ze objectiviteit verwarren met absolute neutraliteit, waardoor ze uiteindelijk niets meer vertellen over de realiteit.'
Robert Fisk
|
|||
|
|||
Ik denk dat deze meneer Robert Fisk perfect beschrijft hoe het vandaag gesteld is met de informatie die we doorkrijgen vanuit de media.
Men hecht vaak meer belang aan welk item de meeste aandacht zal trekken dan aan wat écht gebeurt in de wereld. Hoeveel onschuldige burgers zijn al niet gestorven in dit conflict? Dit wordt heel vaak over het hoofd gezien. Uiteindelijk draait het weer maar eens om hetzelfde: macht en geld. Wat voor toekomst de kinderen in dat gebied hebben, daar denkt niemand aan. |