|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Er moeten meer mannen voor de klas staan
Er moeten meer mannen voor de klas staan
Evenwichtiger korps kan nakend tekort aan leerkrachten verhelpen ANTWERPEN - Minister Pascal Smet wil de vervrouwelijking van het onderwijs aanpakken. Er dreigt een tekort aan leerkrachten. Tijdens een radiopraatje met zender MNM vertelde minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) gisteren dat hij pleit voor een evenwichtiger verdeling van mannen en vrouwen in het onderwijs. De jongste jaren voelen vooral vrouwen zich geroepen om voor de klas te staan. Zeker in het basisonderwijs is de verhouding tussen mannelijke en vrouwelijke leerkrachten scheefgetrokken. Volgens de onderwijsstatistieken van het kabinet van minister Smet waren er vorig jaar 52.483 onderwijzers aan de slag in de lagere scholen. Amper 8.580 van hen waren mannen. Niet eens een op de vijf leerkrachten dus. Naar het secundair onderwijs vinden mannelijke leerkrachten makkelijker de weg, maar ook daar vormen vrouwen de meerderheid. Op 62.891 leerkrachten tellen de middelbare scholen 26.016 mannen. Ook in het volwassenenonderwijs en het deeltijds kunstonderwijs telt het ministerie van Onderwijs minder mannen dan vrouwen. Alles samen zijn er van de 132.624 leerkrachten slechts 42.376 mannen. 'Voor mannen is het onderwijs minder aantrekkelijk omdat het behoort tot de zachte sector', verklaart Smet. 'Vroeger stond de leerkracht naast de dokter, de notaris en de pastoor. Leerkrachten genoten veel aanzien, maar dat is veranderd. Ten onrechte, want een job in het onderwijs is nobel werk. Het gaat om kinderen opvoeden en dat is niet alleen de taak van vrouwen. We moeten de job herwaarderen.' Concrete plannen om meer mannen aan te trekken in het onderwijs heeft Smet nog niet. Dat enkel het opkrikken van het imago niet zal volstaan, is duidelijk. Ook de overdracht van anciënniteit kan helpen om mannen naar het onderwijs te lokken. 'Mannen op een zekere leeftijd die een draai willen geven aan hun carrière, haken vaak af voor het onderwijs omdat hun jaren ervaring minder meetellen in de loonberekening', aldus Smet. 'Om een oplossing te zoeken voor deze zijinstromers moeten we aan tafel zitten met de vakbonden. Scholen hebben er overigens ook baat bij als ze leerkrachten met ervaring uit de privésector kunnen aantrekken. Voor leerlingen is het alvast niet gezond dat ze enkel vrouwen zien. Dat is geen representatief beeld van de samenleving.' Uit een studie aan de Vrije Universiteit Brussel bleek echter dat het geen verschil maakt of leerlingen les krijgen van een man of een vrouw. Professor Marc Elchardus stelde in zijn boek wel dat er een tekort aan leerkrachten dreigt. 'De huidige vervrouwelijking in het onderwijs geeft problemen bij de rekrutering, want je vist maar in de helft van de vijver', zegt de professor in de sociologie. 'Er zijn vooral mannen nodig om de openstaande plaatsen in te vullen. Maar een gebrek aan evenwicht tussen mannen en vrouwen tast de kwaliteit van ons onderwijs niet aan. Al valt er natuurlijk altijd iets te zeggen voor een representatief lerarenkorps. Zo zouden er in grootstedelijke gebieden ook meer allochtone leerkrachten kunnen komen.' BRON: Het Nieuwsblad 5/11/2009 Ze willen meer vrouwen in de politiek, nu meer mannen in het onderwijs. Ik hoop dat dit niet ten koste van de vrouwelijke leerkrachten zal zijn. Wanneer mannen en allochtonen voorrang gaan krijgen op vrouwen is er discriminatie. Iedereen moet gelijke kansen krijgen. Het is best gemotiveerde leerkrachten te hebben. Als ze echt al mannen moeten gaan lokken krijgen vrouwen misschien een oneerlijke kans. Als je een job wil, zou het oneerlijk zijn moest een ander voorrang krijgen op basis van geslacht of afkomst. Diegene met de beste kwaliteiten zou voorrang moeten krijgen. |
#2
|
|||
|
|||
Ik kan me goed inbeelden dat vrouwen in het basisonderwijs overheersen ten opzichte van de mannen.
Toen ik in de lagere school zat, waren er 12 leerkrachten, waarvan 5 mannen. Op zich is dit toch geen slecht evenwicht? Mannen in het kleuteronderwijs komen helemaal niet vaak voor, toch ken ik een kleuter die dit jaar voor het eerst een meester heeft. 't Klonk mij heel raar in de oren, ik kanme niet zo snel inbeelden dat een man elke dag opnieuw tussen een hoop kleuters zit... Toch bewonder ik het dat er zo'n "types" zijn. Ook bij ons valt het op dat we met veel vrouwen lesvolgen, al zijn er duidelijk vakken waar de mannen overheersen. Denk maar aan fysica. Het zou niet juist zijn dat mannen binnenkort verkozen worden boven vrouwen, om voor een klas te staan. Iedereen verdient evenveel kansen. Als ze meer mannen in het onderwijs willen, zullen ze dit beroep gewoon aantrekkelijker moeten maken voor hen. Hopelijk stellen ze dit nog even uit, want als we volgend jaar weer opnieuw zo'n overlading krijgen, vindt niemand van ons binnenkort nog job. 't Is niet omdat er nu een tekort aan leerkrachten is, dat dat over 3 jaar ook nog zo gaat zijn. Als er jaarlijks op onze school alleen al zoveel nieuwe studenten komen, staan we binnenkort allemaal met een diploma in een wachtrij om te doppen... |
#3
|
|||
|
|||
Het is inderdaad dicriminatie als men mannen gaat voortrekken in het onderwijs om een evenwicht te krijgen tussen mannen en vrouwen.
Ik zie geen probleem in het feit dat er minder mannen zijn dan vrouwen in het lager onderwijs , wanneer ze in het middelbaar onderwijs komen zien ze dat er ook mannelijke leerkrachten zijn. Het feit dat er minder mannen zijn wil misschien wel zeggen dat mannen zich meer thuisvoelen in het middelbaar dan in het lager onderwijs. |
#4
|
|||
|
|||
Wat een zin: 'Voor mannen is het onderwijs minder aantrekkelijk omdat het behoort tot de zachte sector'
Zachte sector, ik wil eigenlijk wel eens mannen van een harde sector als bouw, chirurgie, weet ik veel, voor een klas zien staan. Ik denk dat er sommigie mischien al na een uurtje naar buiten lopen. Over het feit dat er meer vrouwen zijn dan mannen, ok So what? Als de leerlingen allemaal vooruitgang boeken in hun schoolcarrière en hun ontwikkeling dan is het toch goed? Het was weer een schitterende uitspraak de minister |
#5
|
|||
|
|||
Voor mij zou het geen verschil uitmaken of ik les krijg van een man of een vrouw.
Het is belangrijk dat je op een goede manier les krijgt. Als dit nu van een man of een vrouw is maakt niets uit als je maar iets bijleert. Leerkrachten voor lagere scholen moeten zeer creatief zijn en goed met kinderen kunnen omgaan. Ik denk dat dit vrouwen meer aanspreekt dan mannen. Discriminatie komt niet aan bod in deze sector denk ik persoonlijk. Scholen kijken niet naar het geslacht van de leerkracht , maar naar de kwaliteiten en de manier van lesgeven van de leerkracht. |
#6
|
|||
|
|||
Ik heb in de lagere school nooit een mannelijke leerkracht gehad, behalve dan
stagairs. Maar ik heb er geen enkel probleem mee gehad om ineens een mannelijke leerkracht te hebben in het middelbaar. Een leerkracht is een leerkracht he! Ik vind het eigenlijk een belachelijk idee om mannen te gaan aantrekken. Zij zullen zelf wel komen als zij daar zin in hebben, zeg ik dan. Aangezien er niet zoveel zijn in het lager onderwijs zal dat wel zijn redenen hebben... |
#7
|
|||
|
|||
Ik vind eigenlijk niet dat de scheve verdeling in het onderwijs tussen mannen en vrouwen echt een probleem is. Ik heb zelf ook in de lagere school nooit en in het middelbaar bijna nooit les gekregen van een man, maar volgens mij is dit niet nadelig voor leerlingen. Het is immers niet het geslacht van de leerkracht dat telt. Volgens mij zijn er andere, nuttigere dingen waar de minister zich mee kan bezig houden.
|
#8
|
|||
|
|||
Meer mannen in het middelbaar
Als ik terugkijk naar het middelbaar, had ik overwegend allemaal mannen. In het zesde was het zelfs zo gesteld dat ik geen enkele vrouw nog had voor een bepaald vak.. Zelfs voor lichamelijke opvoeding had ik een man. Op zich had ik hier totaal geen problemen mee. Het gaat tenslotte over de bekwaamheid van de persoon en de manier waarop hij les geeft. Als het een goed leerkracht is, volstaat dit voor mij.
Maar het is misschien toch wel goed dat men meer aandacht wil geven aan de mannen in het onderwijs. En dan vooral in het lager en kleuteronderwijs. Kleuteronderwijs wordt misschien wel niet gezien als een mannenberoep, maar ik denk wel dat mannen thuis horen in het kleuteronderwijs. Het zal in het begin moeilijk voor hen zijn, maar ze zullen evolueren en waarschijnlijk, volgens mij, ook uitgroeien tot een volwaardig meester. Ik denk ook dat kleuters er niet zo heel veel moeilijkheden bij zullen ervaren. |
#9
|
|||
|
|||
Gezond is anders
Gezond is anders
• zaterdag 07 november 2009 • Auteur: Tom Naegels Originele invalshoeken, u weet dat ik daarvoor te vinden ben. Daarom drie rondjes applaus voor Pascal Smet, die meer mannen in het onderwijs wil. 'Voor leerlingen is het niet gezond dat ze alleen vrouwen zien', zegt de minister in deze krant. 'Dat is geen representatief beeld van de samenleving.' Niet gezond zeg. Krijg je er tieten van? Hebben we eindelijk eens een sector waar de discriminatie van vrouwen tot nul herleid werd, is het weer niet goed. O-ver-al waar mensen kijken, zien ze alleen maar mannen. Op het werk, in de politiek, zelfs op het Journaal. Maar als dat op de school voor één keer eens omgekeerd is, dan is dat niet gezond. Niet representatief. Jongeren moeten leren omgaan met mannelijke rolmodellen. Anders zouden ze nog gaan denken dat alleen vrouwen geschikt zijn om autoriteit uit te oefenen. Nu, ik ga akkoord hoor. Representativiteit moet er zijn. Laten we daarom alle sectoren responsabiliseren, waar door een of andere discriminatoire impuls een meerderheid van vrouwen terechtgekomen is. De welzijnssector. De verpleegkunde. Of waarom niet, mijn eigen sector: de literaire? Tel maar eens op: bij het Vlaams Fonds voor de Letteren zijn van de dertien stafmedewerkers, slechts vier mannen. Passa Porta: drie vrouwen op vier directieleden. Om te zwijgen over de Stichting Lezen, die ervoor moet zorgen dat Vlamingen weer massaal aan het lezen slaan. Daar werken alléén maar vrouwen. Zelfs de directeur is er een. Gezond kan dat niet zijn. Straks denken mensen nog dat lezen iets voor mietjes is. Ik ben ermee aan het spotten, uiteraard. Onderliggend gaat het immers, volgens de minister, om een ernstig probleem. Wat het overwicht aan vrouwen ongezond maakt, is dat het wijst op een devaluatie van het beroep. Vrouwen maken dat zichtbaar, zoals algen de verzuring van het zeewater. 'Voor mannen is het onderwijs minder aantrekkelijk omdat het behoort tot de zachte sector. Vroeger stond de leerkracht naast de dokter, de notaris en de pastoor. Leerkrachten genoten aanzien, maar dat is veranderd.' En dus moet met de mannen dat aanzien terugkeren. Vraag is of dat waar is. In de tijd waar Smet over spreekt, werkten vrouwen simpelweg nog niet mee. Logisch dat er toen meer mannelijke leraars waren. Het gros van de bevolking was ook lager geschoold, waardoor een leraar er al snel met kop en schouders bovenuit stak. Bovendien hebben álle publieke functies aan aanzien ingeboet, ook diegene waar het mannelijke overwicht nog sterk aanwezig is. Vraag maar aan agenten of, waarom niet, aan dokters en pastoors. Er is een moment, in elke strijd tegen discriminatie, waarop je je afvraagt of het nog werkelijk om discriminatie gaat. Of eerder om een culturele dynamiek, die niet noodzakelijk kwalijk hoeft te zijn. Dat moment komt als de ergste, meest flagrante vormen van onderdrukking zijn weggewerkt. Als de groep in kwestie sociaal en economisch sterker staat, en je statistieken nodig hebt om de verschillen zichtbaar te maken. Wat er dan rest is een meer onderhuids, moeilijker te duiden patroon. Is het erg als er in het onderwijs meer vrouwen werken, en bij het leger meer mannen? Of komt dat simpelweg voort uit de verschillen tussen man en vrouw? Moet elke job een genderevenwicht vertonen? En heb je nog hefbomen om daar iets aan te veranderen? Ik denk dat de minister zich vergist, als hij dit debat wil voeren als een kwestie van gelijke kansen. Met representativiteit heeft dit weinig te maken. Het wordt mannen niet belét om in het onderwijs te gaan - er wordt mannen doorgaans weinig belet, sociaal-economisch gesproken - en als ze dat weigeren omdat het hen te weinig status biedt, dan is er een probleem met mannelijke statusangst, niet met het onderwijs. Bovendien heb ik sterk de indruk dat het daar niet over gaat. Het probleem is niet het tekort aan mannen, maar een tekort aan leerkrachten. Dat men wil oplossen door in de andere helft van de vijver te vissen. Mij best, maar gebruik dan de juiste argumenten. Mensen uit de privé maken de overstap niet naar het onderwijs omdat ze dan te veel loon moeten inleveren, en hun anciënniteit niet kunnen meenemen. Het gaat dus over een inkomenskloof tussen twee sectoren. Als daar geld voor is, kun je dat oplossen. Al is het wel cynisch dat je pas over loonsverhoging praat, op het moment dat je meer mannen wil aantrekken. Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=V82HIUPD Toen ik woensdag minister Pascal Smet op de radio hoorde verkondigen dat de oververtegenwoordiging van vrouwen in het onderwijs ongezond is voor onze jeugd wist ik niet wat ik hoorde. Ongezond?! Moet je als minister niet wat dieper nadenken vooraleer je zo’n dwaze uitspraken doet? Het is waar dat er vooral vrouwelijke leerkrachten zijn, maar het is zeker geen verontrustend verschil. Ik snap ook niet waarom dit in casu ‘verontrustend’ zou moeten zijn. Het aanzien van leerkrachten en hun status is tov vroeger inderdaad sterk gedaald, net zoals alle publieke beroepen en, zoals meneer Naegels ook in zijn opinie zet, zelfs de beroepen waar het mannelijke overwicht nog steeds sterk aanwezig is. Volgens mij hangt dit namelijk nauw samen met het niveau van geschooldheid in onze huidige samenleving en is het dus ridicuul om het aanzien van dit beroep proberen op te krikken door het te ‘vermannelijken’. De overgrote meerderheid van de beroepen zijn mannenberoepen, en als dit overwicht dan in bepaalde sectoren zoals de verpleegkunde en het onderwijs naar de andere kant begint over te hellen wordt er meteen moord en brand geschreeuwd! Stop aub dit mannelijk chauvinisme en vestig de belangen op de competentie van de werknemers en niet op hun sekse. |
#10
|
|||
|
|||
Ik heb in het lager onderwijs ook nooit een mannelijke leerkracht gehad! Ook in het middelbaar had ik overwegend vrouwelijke leerkrachten. Ik had maar voor enkele vakken een mannelijke leerkracht!
Ik vind niet dat ze mannen moeten pushen om in het onderwijs te stappen. Want als ze gepusht gaan worden, gaan ze het dan wel graag doen? Volgens mij moet je het gewoon zijn gangetje laten gaan! Ik kreeg persoonlijk liever les van een vrouw dan van een man! Een vrouwelijke leerkracht (de meeste toch, er zijn uitzonderingen!) is volgens mij zachter en meer begaan met haar leerlingen dan een mannelijke leerkracht! |