|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Rokende trendsetters gebruikt als marketing
Rokende trendsetters gebruikt als marketing
Tabaksfabrikant Imperial Tobacco geeft jonge, creatieve mensen in Nederland sloffen sigaretten in ruil voor marketingideeën. Volgens het Britse bedrijf met een vestiging in het Nederlandse Oosterhout mag dat, maar hoogleraren spreken van een strafbaar feit. De stichting tegen roken Stivoro reageerde zaterdag geschokt. Uit een artikel in het NRC Handelsblad wordt duidelijk dat zestig jongeren (38 mannen en 22 vrouwen) uit vier grote steden elke maand worden voorzien van twee sloffen Gauloises. De jongeren van 21 jaar en ouder werken allemaal in de creatieve sector. Ze hebben een baan als modeontwerper, reclamemaker of muzikant. Op feestjes roken ze Gauloises, al was dit niet hun merk. In het dagblad ontkent een woordvoerder van de tabaksfirma dat de jongeren zogenoemde 'seeders' zijn, trendsetters die bepaalde producten krijgen aangeboden in de hoop dat anderen het gedrag kopiëren. De jongeren denken juist wel dat ze daarom sigaretten krijgen. Ze vertellen voorts dat ze eigenlijk een geheimhoudingsplicht hebben, maar volgens de woordvoerder gaat het om een standaardclausule om te voorkomen dat creatieve ideeën uitlekken. Bron: Belga, De Standaard, 7 november 2009 Mening: Ik ben net zoals de stichting tegen roken geschokt. Hoe kom je er in godsnaam op om jonge mensen te gebruiken om je sigaretten te promoten? Denkt een bedrijfsleider dan écht niet aan die mensen die een gezond leven zouden kunnen tegemoet gaan? Sterven er al niet genoeg mensen aan kanker?! Dit is nogmaals een bewijs dat economie en gezondheid niet altijd hand in hand gaan. |