actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 28th October 2009, 23:00
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Talking Zing eens per jaar de Marseillaise

Zing eens per jaar de Marseillaise

BRUSSEL - De Franse regering organiseert een groot debat over ‘de waarden van de nationale identiteit'. Het orgelpunt komt een maand voor de regionale verkiezingen.

Wat betekent het om vandaag Fransman te zijn? Er moet een antwoord op komen, vindt de Franse minister van Immigratie en Integratie, Eric Besson. Hij geeft op 2 november de aftrap van een discussie die 2,5 maanden zal duren en waaraan alle forces vives kunnen deelnemen: het onderwijs, de vakbonden, bedrijfsleiders, lokale mandatarissen en vertegenwoordigers van oud-strijders en patriottische verenigingen.

‘We moeten de waarden van de nationale identiteit opnieuw bevestigen, net als de trots om Fransman te zijn', zei Besson, die zelf al een idee heeft: ‘Ik denk dat het goed zou zijn dat alle jonge Fransen een keer per jaar de kans krijgen om de Marseillaise te zingen. In de VS klinkt zoiets gewoon, in Frankrijk blijft dat vaak complex.'

Al tijdens de campagne in 2007 kwam huidig president Nicolas Sarkozy op voor een groter gevoel van trots bij de Fransen. ‘Praten over de nationale identiteit boezemt me geen angst in', zei hij toen. ‘Ik wil het monopolie van de natie niet overlaten aan extreem-rechts. Ik wil praten over de Franse natie omdat ik niet kan instemmen met het beeld dat Jean-Marie Le Pen ervan geeft.'

Besson, tot 2007 lid van de PS en nu minister onder Sarkozy, herhaalt de woorden van zijn baas bijna letterlijk bij de lancering van het grote debat: ‘We hadden een aantal waarden die deel uitmaken van het republikeinse patrimonium nooit mogen overlaten aan het Front National. Ik denk dat de politieke dood van het Front National het beste nieuws zou zijn voor ons allemaal.'

Een grote hoogmis eind februari moet de synthese van het grote debat opleveren. Het is de oppositie niet ontgaan dat dit ongeveer een maand is voor de regionale verkiezingen. De oppositie vreest dan ook dat ‘die oude nationalistische soep' vooral opgediend wordt uit politieke overwegingen.

DS, 28-10-2009 (bar)
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:22.