|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Laat milieuvriendelijke auto's op busstrook rijden
Naast bussen en spoeddiensten moeten binnenkort ook milieuvriendelijke wagens op de busstroken kunnen rijden. Katia Della Faille (Open Vld) wil via een resolutie de maatregel mogelijk maken, schrijven de Coreliokranten.
Verkoop stimuleren, CO2-uitstoot verlagen Bedoeling is niet alleen de verkoop van milieuvriendelijke auto's te stimuleren. Het voorstel is ook een goedkoop plan om tot een verlaging van de CO2-uitstoot te komen. Het hele opzet om propere wagens voorrang te geven op de busstroken krijgt alvast de steun van minister van Begroting Guy Vanhengel (Open Vld). Incentives "In Oslo gebeurt het al en in Londen zit het er elk moment aan te komen", zegt parlementslid Della Faille. "Waarom zouden ook wij er dan niet mee beginnen? Als we de mensen willen stimuleren om milieuvriendelijker te rijden, zullen we als overheid dringend extra incentives moeten geven. Anders zal een mentaliteitswijziging nog lang op zich laten wachten". Het voorstel is in eerste instantie bedoeld voor elektrische wagens. Mijn mening: Ik vind het goed dat de overheid de overstap naar groene energie wil stimuleren, maar zoals is gezegd in het artikel mag ze meer moeite doen, meer inversteren in onderzoek, naar rendabele groene energie. Ik vraag me toch af of deze maatregel het openbaar vervoer en de hulpdiensten niet gaat hinderen, die banen zijn speciaal voor hen aangelegd. Beetje hypocriet om er dan auto's op te laten rijden, niet? De maatregel is ook voor elektrische wagens bedoeld.. Maar die wagens zijn toch niet groen, als je ze wilt opladen, sluit je ze aan aan het net. Waar komt die elektriciteit vandaan? De minderheid van die stroom is inderdaad groen, maar de meerderheid is toch opgewekt in kerncentrales of elektriciteitstations? |