actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 12th May 2009, 17:24
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie

Enkel nog met pasje of vingerafdruk de coffeeshop in?

Acht gemeenten uit Nederlands Limburg met coffeeshops op hun grondgebied, stelden dinsdag een proefproject voor pasjes. Dat moet de drugsoverlast in de regio beperken.

Coffeeshops krijgen voortaan de mogelijkheid om hun klanten te registreren. Enkel met een pasje zullen ze nog de shop mogen betreden om er per dag maximum drie gram softdrugs aan te schaffen.

De Limburgse gemeenten willen dat de klanten zich ook via vingerafdruk identificeren.

Campagne
Met het project 'Limburg trekt zijn grens' en de bijkomende slogan 'Geen gram zonder pas' gaat ook een voorlichtingscampagne gepaard. Die zal ook in Belgisch Limburg te zien zijn. Op 1 januari 2010 gaat het proefproject van start.

De Nederlandse overheid start dit initiatief om de drugsproblematiek in de grensstreek aan te pakken.

Bron: GVA

Ik vind dit een zeer goed idee! Ik denk dat het ook veel druggebruikers afschrikt om zich te laten registreren. Hoe moeilijker ze aan de drugs kunnen geraken, hoe beter!
Met citaat antwoorden
Oud 13th May 2009, 12:13
Ruben Buts Ruben Buts is offline
Registered User

Inderdaad zeer goed idee, maar waarom zo laat?

Dit kan misschien een oplossing zijn, maar het zou al lang geleden uitgetest moeten worden, want de last is er toch al langer als vandaag!

Iedereen weet dat er in de grensstreek problemen zijn met drugs, daarom ook dat hier zoveel controle gebeurt. Vroeger, vond ik ook al dat af en toe zo eens een controle toen toch nooit het nodige effect kan hebben! Aangezien DRUGS toch verslavend zijn, en om van een verslaving vanaf te komen heb je hulp nodig en een agent die je tegenhoudt heeft daarbij geen effect.

De slogans zelf zijn wel goed, ze spreken echt wel aan!

En inderdaad Sofie dit pasje zou er wel eens voor kunnen zorgen dat vele mensen niet geregistreerd willen worden! Dat zorgt dan voor een vermindering van het aantal mensen die drugs nemen, wat een zege is!
Met citaat antwoorden
Oud 13th May 2009, 12:32
s5052345's Avatar
s5052345 s5052345 is offline
Sven Raymaekers

Het enige gevolg dat ik hier kan bedenken is een drastische daling in het Nederlandse coffeehop bezoek. Of dit een goede maatregel is durf ik eigenlijk niet te zeggen, het is toch gelegaliseerd in Nederland dus waarom moet iedereen zich dan kenbaar maken? Als we alcohol drinken moeten we toch ook niet massaal onze namen op een papier schrijven of een pasje aanvragen? Ik heb hier wel mijn twijfels over, of dit echt wel nodig is.
Oud 13th May 2009, 16:27
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User

Ik vind dit een goed idee! Drugs is heel ongezond en men kan er beter van afblijven. Daarom is het wel goed dat men met pasjes en vingerafdrukken gaat werken, zo zullen inderdaad sommige verslaafde misschien niet meer durven naar de coffeeshop gaan omdat ze zich dan moeten identificeren en dit kan misschien voor problemen zorgen thuis of elders. Ik ben absoluut tegen drugs en ik hoop met het inlassen van de pasjes en vingerafdrukken het gebruik ervan dan ook drastisch gaat verminderen!
Met citaat antwoorden
Oud 13th May 2009, 16:49
jan voorspoels jan voorspoels is offline
Registered User

Ik ben zeker geen voorstander van drugs en meer bepaalt cannabisgebruik. Maar wat ik hier allemaal heb te lezen gekregen kan er bij mij moeilijk in.

Ten eerste: De quote: "Hoe moeilijker aan drugs te geraken hoe beter." Wat een onzin. Het is inderdaad waar dat men LEGAAL moeilijker aan drugs -vanaf nu gaan we spreken over cannabis, want het gaat enkel over deze drug- zal kunnen geraken. Maar wat gaat dit doen met het ILLEGALE circuit? Het is geweten dat dit voor grote hoeveelheden cannabis een feit is. Nu zal dit zich meer gaan vertakken rechtstreeks naar de consument toe. Het probleem hierbij is dat de kwaliteitsgarantie weg is en dat is heel gevaarlijk.

Ten tweede: Het gaat hier enkel over de randgemeenten, onthoud dit goed. Ik weet dit nu niet perfect, maar als men pakweg 20 km verder rijdt is men in het binnenland waar de cannabis zonder pasjes te verkrijgen is. Men verlegt dus gewoon het probleem. Het is een stap in de goede richting? Misschien! Maar je kan er wel zeker van zijn dat in de grootsteden als Amsterdam, Rotterdam enz. er altijd coffeeshops zullen blijven. Het is daar toeristische trekpleister die wereldwijd bekend is, waar de overheid een mooi graantje van meepikt.

Graag reactie
Met citaat antwoorden
Oud 13th May 2009, 19:05
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets

Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Denk inderdaad ook dat er dan veel meer illegale plantages komen en dat kan niet goed zijn. Voor de randgemeenten zelf is dit misschien een goede oplossing om de overlast te beperken. Maar zoals Jan in vorige post duidelijk maakt, gaan de drugstoeristen dan gewoon wat verder in het binnenland en krijg je daar weer meer overlast.
Met citaat antwoorden
Oud 14th May 2009, 00:14
line.puimege line.puimege is offline
Registered User

Nederland voert al jarenlang, met succes, een eigen beleid uit i.v.m. coffeeshops. Door het toedoen van drugstoeristen moet Nederland zijn beleid aanpassen. De drugstoeristen (meestal Fransen) veroorzaken erg veel overlast voor de plaatselijke bevolking en ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat zij de gevolgen moeten dragen van hun eigen misplaatste gedrag. Zolang zij zich niet normaal kunnen gedragen wanneer ze drugs komen kopen, mag Nederland deze acties zeker ondernemen. Ik vrees alleen dat deze drugstoeristen niet de enigen zullen zijn die het dupe worden van deze regeling. Volgens mij zal de illegale drugshandel weer veel actiever worden en dit kan wel meerdere negatieve gevolgen met zich meebrengen. Ik hoop voor Nederland dat het niet zo ver zal moeten komen dat zij alle coffeeshops zullen moeten dichtdoen, want dan zal het land een deel van zijn eigenheid verliezen en zelf ook te maken krijgen met problemen door de illegale drugshandel.
Met citaat antwoorden
Oud 14th May 2009, 14:06
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User

Beter laat dan nooit! Dit is een schitterend idee om de drugsproblematiek aan te pakken!
Met citaat antwoorden
Oud 16th May 2009, 15:40
Tine Witvrouwen Tine Witvrouwen is offline
Registered User

Jan,
Ik ben het grotendeels met je eens. De quote 'Hoe moeilijker aan drugs te geraken, hoe beter' is ongelooflijk fout. Op die manier heb je het legale circuit onder controle maar verlies je de "controle" op het illegale circuit. Controle op dat laatste zal je moeilijk kunnen hebben maar ik denk dat het beperkt legaliseren van soft drinks een stap in de goede richting is. Het gebeurt toch, waarom dat niet je ogen ervoor open doen en met een dosis gezond verstand dit proberen in de hand te houden?

Ok, het gaat hier slechts over een proefproject dat wordt opgestart in de randgemeenten. Dit moet nog beoordeeld en afgewogen worden. Heeft het succes, dan kan dit worden uitgebreid. Ze moeten ergens beginnen...

We moeten ook nagaan, wat is hier nu het grootste probleem? Dat jongeren/volwassenen verslaafd worden aan drugs of het feit dat die coffeshops voor overlast zorgen in de aanpalende gemeenten?
Ik vind persoonlijk dat de oorzaak hier moet aangepakt worden en dat is de verslaving, niet het occasioneel gebruik dat in mindere mate voor overlast zal zorgen. Ook een betere controle door politiediensten kan hier helpen. De politie zal meer moeten patrouilleren en de 'schrik' er doen inkrijgen. Mensen moeten goed weten dat ze de drugs niet in het openbaar moeten gebruiken en zo er mensen mee lastig vallen.

Het is geen gemakkelijke zaak. Ik weet ook niet juist hoe het op te lossen valt, ik geef enkel mijn mening hierover. Ik ben geen druggebruiker, ook niet occasioneel, maar ik vind wel dat mensen voor hun doen en laten zelf verantwoordelijk zijn. (cfr Tom Boonen) Dat ze voor hun daden moeten gestraft worden is niet meer dan normaal. (cfr overlast in gemeenten)
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:16.