actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 13th April 2009, 19:10
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Molse scholieren lopen voedselvergiftiging op in Nicaragua

Belgische scholieren lopen voedselvergiftiging op in Nicaragua

De Belgen die zondag in Nicaragua een dag in het ziekenhuis verbleven als gevolg van een voedselvergiftiging, zijn voornamelijk scholieren uit Mol. Het gaat ook om 37 in plaats van 33 slachtoffers. Dat zegt Hans Dekoninck, de voorzitter van het Molse Nicaraguacomité dat de reis samen met de stad Mol organiseert.

Het Nicaraguacomité coördineert de band tussen Mol en het Nicaraguaanse Santo Tomás en organiseert samen met de gemeente Mol een inleefreis met Molse scholieren, die nu getroffen werden door een voedselvergiftiging.

De groep met 100 Belgen bestaat uit 70 leerlingen uit de Molse secundaire scholen, leerkrachten en begeleiders van de gemeente Mol en het Nicaraguacomité. Ze leren Nicaragua kennen tijdens een veertiendaags bezoek.

'De groep reisde zaterdag vanuit Santo Tomás naar Managua', doet Dekoninck het verhaal. 'Zo'n 15 km voor Managua is een groot restaurant 'pollo frito' waar de groep gegeten heeft. In tegenstelling tot de eerdere persberichten heeft iedereen er drank uit gesloten drankverpakkingen gedronken, die zelfs nog verzegeld waren. Het vermoeden is nu dat de groenten die bij de maaltijd geserveerd werden niet in orde waren. Ze zagen er normaal uit, maar uit eerste onderzoek van het Nicaraguaanse ministerie van Volksgezondheid zou blijken dat die de boosdoener zijn geweest, al moet dat later nog bevestigd worden.'

Volgens Dekoninck werden tijdens de nacht van zaterdag op zondag heel wat mensen ziek. 'We contacteerden het ministerie van Volksgezondheid. Dokter Sanchez, een schoonbroer van de Nicaraguaanse ambassadeur in Brussel, was onze medische contactpersoon in Managua. 's Morgens zijn de zieken opgevangen in een gezondheidspost en in een ziekenhuis. Ze verbleven er in het daghospitaal. De meesten kregen ORS-vloeistof om uitdroging te voorkomen, sommigen ook antibiotica. Om 15.30 uur kon de laatste persoon het ziekenhuis verlaten en was iedereen teruggekeerd naar Managua.'

De nacht van zondag op maandag verliep erg rustig en niemand kende sindsdien nog problemen. 'Ook bij het ontbijt was dat nog het geval', aldus Dekoninck. 'Iedereen volgt opnieuw het normale programma. Ik heb om 16 uur Belgische tijd nog contact gehad met de groep en alles verloopt naar wens. Zondag keert de groep terug. Hun vliegtuig landt op Schiphol, in de namiddag is iedereen terug in Mol.'

Blog DS, 13-04-2009
Oud 14th April 2009, 11:14
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User

Wow, dit nieuws had ik nog niet gehoord. Ik ken een aantal mensen die naar daar zijn aangezien ik zelf uit Mol ben en dit verbaasd me wel. Gelukkig waren ze er snel bij zodat de leerlingen niet teveel schade opliepen. Volgens mij zijn er hier in de buurt nog niet veel die dit wisten. Ik ga dat meteen eens verder uitzoeken wie het juist waren want nu ben ik wil beetje nieuwsgierig!
Maar gelukkig kunnen ze allemaal samen gezond terug keren naar België!
Met citaat antwoorden
Oud 14th April 2009, 14:32
Marianne Geerinckx Marianne Geerinckx is offline
Registered User

Ook enkele mensen die ik ken zijn mee op deze reis, maar ik had het nieuws al wel gehoord. Toen ik vanmorgen bij het ontbijt de krant las (we hebben thuis het nieuwsblad), schrok ik toch even van de in mijn ogen toch duidelijk verkeerde informatie in de krant. Hieronder heb ik het artikel gezet dat te vinden is in het nieuwsblad. In het oranje heb ik de zinnen aangeduidt die echt niet kloppen. Leerlingen eten zaterdag slecht eten, worden 's nachts ziek en zijn op zaterdagavond al weer thuis????
Een kritische lezer merkt direct op dat er iets niet klopt.
Toen ik het artikel uit de standaard las, was dit helemaal de versie die ik ook gehoord had van de mama van één van de reizigers. Dus daar kon ik me beter in vinden.

We moeten hier thuis dus heel dringend van krant veranderen!!!!!!!!

37 Molse leerlingen doodziek van 'snelle hap' in Nicaragua

MOL - 37 leerlingen van Molse middelbare scholen zijn tijdens hun inleefreis in Nicaragua in het ziekenhuis beland na het verorberen van een 'snelle hap'.

'De leerlingen waren zaterdagmiddag onderweg van de stad Santo Tomás naar de Nicaraguaanse hoofdstad Managua. Onderweg in Tipitapa, een badplaats op zo'n 15 kilometer van de hoofdstad, werd gestopt om iets te eten', legt Hans Dekoninck uit, voorzitter van de organisatie NicaMol, het Molse Nicaraguacomité dat de reis organiseerde.

In totaal nemen zo'n 70 leerlingen uit het vijfde middelbaar van verschillende scholen uit Mol aan de 14-daagse reis deel, samen met nog eens 30 leraren en begeleiders.

'We zijn tijdens vorige reizen ook aan dat zelfbedieningsrestaurant gestopt, maar nu bleek er toch iets mis met het eten, vermoedelijk de groenten. Want zaterdagavond kregen de eerste leerlingen darmkrampen, diarree en moesten ze braken. Toen 's nachts nog meer deelnemers ziek werden, hebben we via de ambassadeur van Nicaragua in Brussel de plaatselijke gezondheidsdiensten gealarmeerd. Dat contact verliep bijzonder vlot omdat zijn schoonbroer de directeur is van de Nicaraguaanse gezondheidsdienst.'

Uiteindelijk werden 37 deelnemers met een voedselvergiftiging naar verschillende gezondheidsposten en dagziekenhuizen in en rond de hoofdstad overgebracht. 'We hadden wat schrik van uitdrogingsverschijnselen vanwege het warme klimaat. Diegenen die er het ergst aan toe waren, kregen een infuus en antibiotica. Maar uiteindelijk viel het allemaal nogal mee. Tegen zaterdagavond was iedereen weer in het hotel en kon onze inleefreis, die tot eind deze week duurt, worden verdergezet', aldus nog Dekoninck.

Eén uitstap wordt geschrapt, die naar het meer van Xiloa, omdat het contact met water een verhoogd besmettingsgevaar geeft.

Om de drie jaar organiseert Mol voor zijn leerlingen een inleefreis naar de Nicaraguaanse stad Santo Tomás, waarmee de gemeente is verbroederd. De leerlingen volgen daarvoor cursussen Spaans en gaan op voorhand op vormingweekends. (WER)

Bron: www.nieuwsblad.be
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:03.