actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd March 2009, 15:00
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Exclamation Het democratisch deficit van de KU Leuven

HET DEMOCRATISCHE DEFICIT VAN DE KU LEUVEN

Het kan niet dat André Oosterlinck ceo voor het leven is en op die manier de keuze van de nieuwe KUL-rector mee bepaalt, vindt LIEVEN DE CAUTER. De macht van de voormalige rector is te groot, alleen durft niemand de kat de bel aan te binden.

'André Oosterlinck heeft te veel macht, maar niemand durft het te zeggen'.

Die zin heb ik de laatste maanden bijna letterlijk gehoord uit de mond van de meest verschillende personen: een professor in de bouwkunde, een dokter die het reilen en zeilen van Gasthuisberg van binnenuit kent, en een aantal menswetenschappers. Ook in mijn hoofd heb ik die zin vaak gehoord, vreemd genoeg.

Oosterlinck is ceo voor het leven van de associatie Leuven - de universiteit en twaalf hogescholen -, het grootste 'onderwijs- en onderzoeksconcern' van België. Het gaat niet aan dat er boven de rector een ceo voor het leven staat. Het begrip is overigens een contradictio in terminis. Als er iets goed is aan ceo's, dan is het wel hun verloop.

Ook Oosterlinck moet dringend geëvalueerd worden. Door de universitaire gemeenschap, niet door zijn vriendjes in de bestuursorganen. De twee tot zondag bekende kandidaten voor de rectorverkiezingen, bijvoorbeeld, zijn Oosterlinck-boys. Dat kan toch niet. Wat mij betreft was het herverkiezen van Marc Vervenne overigens de enige juiste manier om de puntjes op de i te zettten. Wij hebben hem verkozen, hij is op een onrechtmatige manier teruggefloten, dus wij herverkiezen hem. Maar dat heeft niet mogen zijn. Dus is het hopen dat een andere kandidaat in het weekend het licht heeft gezien en voor een tegengewicht zorgt.

Dat is niet evident. Want Oosterlinck intimideert zijn tegenstanders. Bij de vorige rectorverkiezingen publiceerde ik in De Standaard een pleidooi voor academische vrijheid en tegen de universiteit als bedrijf. Ik werd onmiddellijk op Oosterlincks bureau ontboden en we hadden een zogenaamd 'openhartig' gesprek, maar toch was hij duidelijk. 'U hoort niet thuis op een faculteit toegepaste wetenschappen', zei hij. (Ik geef inderdaad cultuurfilosofie en aanverwante vakken aan de architectuurstudenten.) Ik antwoordde: 'Ik mag hopen dat dit geen intimidatie is.' 'Natuurlijk niet', zei hij. 'U verdedigt uw visie met verve', zei hij en hij liet mij gaan.

Maar als hij al de tijd maakt om een kleine garnaal aan de universiteit die een opiniestukje schrijft hoogst persoonlijk op de vingers te tikken, wat doet hij dan als er echt iets op het spel staat? Oosterlinck heeft te veel macht, iedereen is bang van Oosterlinck. Iemand moest het toch ooit eens zwart op wit en luidop zeggen. Dus ik hoop, en ik niet alleen, dat de universiteit dit democratische deficit ongedaan maakt. En niet dat ze bijvoorbeeld de 'screeningprocedure' voor rectorkandidaten in de volgende legislatuur weer op tafel legt. Want dat betekent niets anders dan dat Oosterlinck de kandidaten-rector zou kunnen preselecteren.

Lieven De Cauter is cultuurfilosoof en docent aan de KU Leuven.

DS, 02-03-2009
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:50.