#1
|
||||
|
||||
Drugspreventie kan schaden
Drugspreventie kan schaden
BRUSSEL - In Vlaamse scholen worden preventieprogramma's aan jongeren gegeven waarvan bewezen is dat ze net aanzetten tot drugsgebruik. ‘Goed bedoeld, maar schadelijk.' ‘Drugspreventieprogramma's die enkel productinformatie over drugs meegeven, moeten worden vermeden. Het probleem is niet alleen dat ze niet werken, maar dat ze net op de nieuwsgierigheid van de jongeren inspelen. Jongeren die nog nooit met drugs in contact gekomen zijn, raken geïnteresseerd in de producten.' Op de Europese conferentie over drugspreventie in Rome vorige week waarschuwde Gregor Burkhart, wetenschappelijk manager van het European Monitoring Center on Drugs and Drugaddiction (EMCDDA) – het kenniscentrum over drugs van de Europese Unie – voor de gevolgen die sommige drugspreventieprojecten hebben. Burkhart heeft het over projecten zoals het Amerikaanse DARE waarvan al verschillende wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat het programma niet alleen niet preventief werkt, maar dat het ook bepaalde kinderen zal aanzetten om drugs te gebruiken. Het Mega-project is een aangepaste versie van het DARE-programma dat in Vlaamse scholen nog altijd aan kinderen van het zesde leerjaar wordt gegeven. European Drugs Addiction Prevention (Eudap), de drugspreventiecel van de Europese Unie, schuift om die reden het project Unplugged naar voren, een preventieprogramma dat onder meer door De Sleutel in Vlaanderen ontwikkeld is. In klassen waar het programma gegeven werd, rookte vier maanden later 23 procent minder leerlingen cannabis. De effecten waren een jaar nadien nog merkbaar. Peer van der Kreeft, de directeur Preventie van De Sleutel, waarschuwt ook voor wat hij noemt ‘eigen brouwsels van leerkrachten'. ‘Ze zijn goed bedoeld, maar hebben vaak geen effect.' In het Vlaams Actie Plan Tabak Alcohol en Drugs stelt minister van Welzijn, Jo Vandeurzen (CD&V) te willen werken aan een preventiebeleid waarvan bewezen is dat het werkt. ‘Maar om dit soort preventie in de scholen te krijgen, moeten we op lokaal en provinciaal vlak samenwerking aangaan. En ook met het departement Onderwijs.' De Vlaamse minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), zal de aanbevelingen van Eudap melden aan de commissie gezondheidsbevordering van de Vlaamse Onderwijsraad. Blog DS, 26-11-2009 (Valerie Droeven)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Ik denk ook dat je met drugspreventie soms meer kwaad dan goed doet. Er zijn drugs waar ik nooit van gehoord zou hebben, als ik er niet over had geleerd in school. Maar ik zeg niet dat preventie in zijn geheel dan maar geschrapt moet worden. Het moet gewoon op een andere manier worden ingevuld. In het reeds geposte artikel wordt het project 'unplugged' vermeld. En wat zij doen lijkt mij al veel zinvoller. Onderstaand artikel stond ook in de Standaard, het gaat over een dag drugspreventie in een 2de jaar middelbaar adhv dat project
(gevonden op http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=NA2ISKS3) : Citaat:
Zoals je kan lezen in het artikel werken ze vooral rond weerbaarheid, rond het 'nee' durven/kunnen zeggen. Dit is mijn ogen ook veel belangrijker dan weten welke soorten drugs er allemaal zijn. Ook de ex-verslaafde die komt praten lijkt me zeer effectief. In het zesde leerjaar zijn wij ook eens naar de gevangenis geweest om daar te luisteren naar een (ex?-)drugsverslaafde, en dat heeft toen wel een diepe indruk achtergelaten. Ook voor de verslaafde zelf kan het praten met schoolkinderen een goede stap zijn naar het terugkeren naar de maatschappij. Ik kan mij inbeelden dat na jaren miserie van de verslaving en een eventuele gevangenisstraf, het wel deugd doet dat je iets terug kunt doen voor de samenleving. |