|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
"Gezonde voeding en drank op school kan nog beter"
Een nieuwe campagne voor evenwichtige dranken en tussendoortjes op school moet zorgen voor scherpe concentratie en een fit gevoel bij kinderen en jongeren. De minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke, en de minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, Steven Vanackere, lanceerden vandaag 'Kieskeurig'.
De Vlaamse overheid biedt, in samenwerking met het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie (VIG) en met de steun van de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR), scholen een antwoord op de vragen als "Hoeveel kcal bevat een gezonde snack" en "Wat doe je met light op school". Via een interactieve website kunnen scholen voortaan zelf in kaart brengen hoe gezond ze bezig zijn en wat er kan verbeteren aan het aanbod van drankjes en tussendoortjes. Cijfers moeten beter "Ondanks vele inspanningen, zoals regelmatige fruitacties en het plaatsen van waterfonteintjes, kan het nog beter met de gezonde dranken en tussendoortjes op school", luidt het. In vier van de tien basisscholen en in negen van de tien secundaire scholen is frisdrank immers nog dagelijks aanwezig. Eén op de drie secundaire scholen biedt bovendien ook dagelijks snoep en vetrijke tussendoortjes aan. "Onderzoek toont aan dat leerlingen van een school die aandacht besteedt aan gezonde dranken en tussendoortjes, evenwichtiger eten en drinken. Een voorwaarde voor een langdurig effect is wel dat de school de gezonde werking integreert in het beleid, en dat ze kan rekenen op de steun van leerlingen en ouders", luidt het. (belga/adv) bron: www.demorgen.be De website waarover men het in het artikel heeft is www.gezondeschool.be. Je vindt op deze website onder andere heel wat didactische materialen om in de klas te werken rond gezondheid. Zeker de moeite waard om eens te gaan kijken. |
|
|||
|
|||
Gezondheidscampagnes op school
Via volgende link kan je een radiofragment beluisteren van een school die allerlei acties voert om op school gezonde voeding te promoten.
Op maandag organiseren ze een fruitdag. Het is de bedoeling dat de ouders dan zelf fruit meegeven. Op donderdag organiseren ze een tuttifrutti dag. (Ouders van de ouderraad wassen, snijden en schillen fruit en bezorgen dit aan de kinderen. De kinderen kunnen voor een fruitabonnement kiezen.) Op deze school kan men ook geen frisdrank drinken. Sinterklaas brengt op deze school geen snoepjes en tijdens verjaardagen mogen de kinderen ook geen snoepjes geven als traktatie. Persoonlijk heb ik bij dergelijke initiatieven een dubbel gevoel. Het is goed dat gezonde voeding gepromoot wordt. Maar in dit geval is het volgens mij wat overdreven. Soms eens een snoepje nemen kan toch heus geen kwaad. Ik denk dat wanneer je in zo'n strenge school zit, geneigd gaat zijn om thuis, na schooltijd nog veel meer te snoepen dan voorheen. Bron: Radio 1 3/12/2008 http://www.radio1.be/programmas/vand/1340269/ Laatst aangepast door Hanne VG : 7th February 2009 om 13:42. |
|
|||
|
|||
Eerlijk gezegd ben ik voor dit initiatief. Hanne heeft gelijk dat ze zegt dat kinderen toch snoepen, het zij dan thuis, als het op een andere plaats niet mag. Niettegenstaande vind ik dan niet dat de school haar voorbeeldfunctie niet mag opnemen. Wanneer kinderen op school in contact komen met fruit (5 stukken per dag is best veel en zoals in dit voorbeeld zit je kind al halfweg) leren ze dit ook smaken en appreciëren. Dit, met in het achterhoofd een artikel dat ik laatst las dat kinderen meer en meer obesitas ontwikkelen, kan je alleen maar toejuichen.
Hopelijk zijn de prijzen van het fruit dan niet zo duur (50 cent voor 1 appel bijvoorbeeld! ) dat de prijs vergelijkbaar is met een zakje nootjes van de snoepautomaat. |
|
|||
|
|||
Als ik de titel van dit bericht lees, dan zeg ik resoluut: “Dat is waar!” Schoolkinderen eten inderdaad te weinig gezonde voeding en drank kan ook beter. Als je ziet hoeveel kinderen vandaag te dag te maken hebben met overgewicht, dan moet het signaal wel duidelijk zijn. Ik denk dat de school de meest geschikte plaats is om kinderen er op te wijzen om gezond te eten. Kinderen zijn in ontwikkeling en dus is gezonde voeding noodzakelijk. Bovendien zullen ze zich fitter voelen, dankzij het gezonde voedsel. In de kranten van de laatste weken staat wel iets te vinden over dit probleem. Als je de cijfers leest over kinderen met overgewicht, dan ben je toch wel even verbaasd. Meestal is de oorzaak thuis te vinden. Als de kinderen thuis volop mogen snoepen, kan je niet verwachten dat zij veel gezond voedsel eten. Daarom vind ik het belangrijk dat de scholen toch al de eerste stap zetten. Scholen kunnen allerlei acties ondernemen om kinderen er toe aan te zetten om gezonder te eten. Ik neem nu even mijn oude secundaire school als voorbeeld. Ik moet er wel bij vermelden dat dit initiatief nog niet zo lang aan de gang is. In mijn oude secundaire school is er 1 leerkracht die haar schouders heeft gezet onder de missie om de leerlingen meer fruit te laten eten. Zij heeft er voor gezorgd dat er nu elke speeltijd vers fruit wordt verkocht. Tijdens de middagpauze, kan men uit een uitgebreider aanbod kiezen. In het filmpje vermeld men de prijs, namelijk 0,50 euro voor een stuk fruit. Dat is een schappelijk prijs, nietwaar? Bovendien wordt de overschot van het fruit goed gebruikt om fruitsla te maken. Het project heeft blijkbaar succes, want RTV is zelfs even komen kijken. Misschien dat dit initiatief andere scholen op ideeën kan brengen.
Via de onderstaande link kom je terecht op de site met uitleg en de uitzending van RTV. http://www.cohe.be/cohe/Projecten/G...ondeVoeding.htm Op deze manier heb ik als oud-leerling de school nog eens in de spotlight geplaatst. |
|
|||
|
|||
Ik geef toe: Ik eet mijn gezonde bruine boterhammetjes ook niet altijd op en neem dan ook liever een pizza of worstenbroodje in de cafetaria. Als het niet in de cafetaria zou verkocht worden zou ik niet speciaal naar een andere zaak in het dorp gaan!
Dus ik ben er zeker van dat de school hier een belangrijke rol in heeft! De tweedejaars herinneren zich het artikel van het examen pdv 3 nog wel! |
|
|||
|
|||
Het is inderdaad zo dat de school hier een belangrijke rol in speelt. Als het aanbod er is ben je sneller geneigd om er gebruik van te maken.
In mijn oude school hadden we een gezonde dinsdag. Elke dinsdag was er een rijk aanbod aan fruit, yoghurt en gezonde koeken. Doordat dit toch zo'n succes was, houden ze dit tegenwoordig 3 dagen in de week. Ik denk dat het enkel een gewoonte is. In het begin is het wat aanpassen dat de lekkere snoepjes er niet meer zijn, maar na een tijdje wen je wel aan al de gezonde tussendoortjes. |