actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th February 2009, 15:32
liselore.verbercht liselore.verbercht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Merksem
Posts: 18
Twee wapens in elke klas

Zeven scholieren op honderd of bijna twee leerlingen per klas hebben wapens bij zich op school om zich te verdedigen tegen geweld. Dat blijkt ui een enquête bij 2000 jongeren uit Deinze. 'Het is waarschijnlijk overal zo, want dit is geen crapulenstad', zegt de onderzoekster.

De helft van de jongeren is op school al eens bedreigd door andere leerlingen. En een kwart van de tieners werd er echt slachtoffer van lichamelijk geweld. Daarnaast heeft 7 procent van de leerlingen een mes bij zich om zich te verdedigen tegen geweld. Bijna twee leerlingen in een klas van 25 leerlingen.

...

Volgens Geneviève Cools moeten politie en scholen nu de handen in elkaar slaan om de leerlingen te wijzen op het gevaar. 'Omdat zeven op tien jongeren niet geloven dat de politie iets kan veranderen aan geweld op school, loop je het risico dat ze het recht in eigen handen nemen. Je kan natuurlijk geen metaaldetectors plaatsen aan de schoolpoort, maar je moet wel iets doen.'
Veiligheidsadviseur Brice De Ruyver is niet verrast door de cijfers.
'We moeten de tieners ervan overtuigen dat het helemaal niet veilig is om een wapen te dragen, integendeel. Anders krijg je drama's zoals in de Verenigde Staten.

Bron: het Nieuwsblad

Ik ben ervan geschrokken dat zoveel jongeren wapens meenemen naar school. Ik denk dat er dringend met de leerlingen op school moet worden besproken waarom ze wapens zouden meenemen. Het veiligheidsgevoel van leerlingen moet toch ook op een andere manier kunnen worden gerealiseerd?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th February 2009, 14:20
katrijn.michielsen's Avatar
katrijn.michielsen katrijn.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 115
Dat is inderdaad veel! Maar verstaan alle leerlingen hetzelfde onder wapens? Want uiteindelijk kan je met een schaar ook iemand bedreigen; is dat dan ook een wapen? Sommige leerlingen zullen denken van wel, anderen van niet. Hoe dan ook, ik ben ook geschrokken! Dat leerlingen wapens meenemen om zich te verdedigen op school, vind ik vooral ook erg omdat ze zichzelf niet veilig voelen op school. Zelf heb ik nooit het gevoel gehad toen ik nog op school zat: Oei, ik moet een mes meenemen om mezelf te gaan verdedigen. Voor zover ik van andere weet, hadden ook zij dat gevoel niet. Hebben wij niet geleerd dat er bij leerlingen welbevinden moet zijn eer zij goed kunnen leren. Als je een mes mee naar school moet nemen omdat je schrik hebt bedreigd te worden, dan denk ik dat er in dat geval weinig sprake is van welbevinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.