![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
![]() Nachtmis op kerstnacht dooft uit
BRUSSEL - Het aantal missen op Kerstnacht neemt gestaag af. 'Vroeger waren er beduidend meer', erkent Hans Geybels, de woordvoerder van kardinaal Danneels. 'De terugloop heeft ermee te maken dat we steeds minder priesters hebben, en die kunnen niet overal tegelijk zijn. Vandaar dat de parochies zich anders hebben moeten organiseren. Sommigen doen de mis een stuk vroeger, bijvoorbeeld rond zes of acht uur. Dat komt oudere gelovigen trouwens goed uit. Die zien het niet meer zitten om laat op te blijven.' Op het terrein worden de woorden van Geybels bevestigd. In het dekenaat Herzele-Houtem zijn er helemaal geen nachtmissen meer. 'Dat is hier al vijf jaar zo', zegt deken Pol Dreelinck. 'Als je een mis doet opdraagt, moet je die goed kunnen verzorgen en ik heb geen koor waarop ik 's nachts kan rekenen. Ik doe trouwens al vijf missen met Kerstmis. Bovendien komt er ook niet meer zoveel volk op nachtmissen af.' Dreelinck wil niet laat opblijven voor mensen die alleen op kerstavond de kerk bezoeken. 'Het belangrijkste is dat we een goede mis verzorgen voor trouwe vierders. Met een kerk ŕ la carte kloppen we onze eigen ruiten in.' DS, 24-12-2008 (est)