actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2008, 15:22
DieterVerheyen DieterVerheyen is offline
So a Toridé
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 44
Dexia-klanten doelwit computercriminelen

De bank die de jongste weken het doelwit is geweest van computercriminelen is Dexia. Dat vernam de redactie en wordt bevestigd door de bank zelf.

(tijd) - Een Belgische grootbank was de jongste drie weken elke twee tot drie dagen het doelwit van computercriminelen. Een tiental bankrekeningen is geplunderd. Die grootbank blijkt nu Dexia te zijn. 'Een tiental klanten is inderdaad het doelwit geweest van computercriminelen. Bij elk van de klanten verdween enkele duizenden euro van de rekening. Maar ze zijn ondertussen al terugbetaald', zegt Dexia-woordvoerster Ulrike Pommée.

De getroffen cliënten bleken op hun pc een virusprogramma te hebben dat meteen een overschrijving maakt als ze via het internet hun rekeningstand bekijken. Via een geveinsde veiligheidstest ontfutselen de criminelen de noodzakelijke informatie.

Het federaal parket en de centrale computereenheid van de federale politie hebben een onderzoek geopend naar de nieuwe cyberaanval. Omdat het virusprogramma dat de criminelen gebruikten ook de beveiligingssystemen van de andere banken kan treffen, is een waarschuwingsbericht verstuurd. Het is voorlopig niet bekend of klanten van andere Belgische grootbanken ook het slachtoffer zijn geweest van de aanvallen. Fortis Bank en KBC lieten desgevraagd weten dat er 'tot op heden geen incidenten geregistreerd zijn'.



PS/MS

De Tijd 13/12/2008




reactie:
Eigenlijk is het ook een beetje de fout van Microsoft Internet Explorer die te pas en te onpas pop-ups laat verschijnen. Een gewone mens met niet al te veel verstand van een computer trapt daar inderdaad is omdat er gewenning voor pop-ups is. Ik heb een Mac en gebruikt Safari. Een pop-up is bij dit programma extreem uitzonderlijk. En als je er één zou hebben dan is dit onmiddellijk verdacht. Als Microsoft het écht zou willen is het morgen gedaan met pop-ups. En dus met dit soort computermisdaad.
Daarnaast is het ook zo dat mensen wel een (gratis) virusscanner op hun pc hebben staan, maar dat deze scanners geen pop-ups lezen.
Een virusscanner is dus een must, maar volstaat niet om je pc vrij van ongewenste software te houden (spyware, adware,…). Het best is dat je werkt onder een (windows) account zonder beheersrechten. Zo voorkom je dat er ongemerkt iets op je pc wordt geïnstalleerd, zo een account heeft immers geen rechten om programma’s te installeren of basis windows instellingen te wijzigen (zoals bij ons op school het geval is... daar kan je ook niet zomaar iets installeren, tenzij je beheerder bent). Bij XP heeft elke account standaard beheersrechten, dat moet je dus zelf wijzigen naar “Account met beperkte rechten”. Bij Vista is het gelukkig andersom, en wordt er naar het wachtwoord van een beheerder gevraagd als je iets wil installeren.

TOT SLOT NOG DIT: uiteindelijk is het de gebruiker zelf die bepaald hoe veilig zijn pc is, want hij bepaald wat wel en wat niet wordt toegestaan....
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2008, 18:14
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Dieter, Ik snap u verband niet tussen deze misdaden en pop ups. Er staat toch nergens dat het gebeurde via pop ups?!
En je moet geen Mac hebben om om pop ups te stoppen, er bestaan programma's zoals Mozilla firefox die ook heel goede programma's zijn.
Je idee om een accounts zonder rechten te gebruiken is een mogelijkheid maar ik zou me er dood aan ergeren om dan elke keer van account te moeten wisselen wanneer ik iets wil instaleren.
Ik ben het ook niet eens met de stelling: je beslist zelf hoe veilig je pc is. Ook de beste virusscanners en firewalls laten dingen door omdat echte hackers dit weten en hier op kunnen inspelen.
Je verwijst ook naar gratis virusscanners en pop ups. Een virusscanner leest sowieso geen pop ups, je firewall is het enige dat pop ups mee kan helpen tegenhouden. En dit kan ook ervoor zorgen dat anderen niet gemakkelijk in je pc komen.

Het probleem met zaken zoals dit is dat mensen hun paswoord en gebruikersnaam nogal snel doorgeven als ze denken dat de banken hier om vragen. Terwijl banken dit nooit zulllen doen.
Maar mensen die niet zo handig zijn met de computer snappen dit nog altijd niet. Ze maken het voor hackers alleen maar gemakkelijker om aan hun geld te geraken.

Dit soort fenomenen gaat er zeker niet op verbeteren, ik verwacht dat dit altijd maar meer en meer gaat voorvallen. Het is de taak van de banken om dit voor te blijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.