![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
![]() Slapende toezichtster kost studenten 'herexamen'
GENT - Zesenvijftig studenten geografie van de UGent moeten, wellicht op 30 juni, hun examen van eind mei overdoen. Tijdens dat schriftelijke examen viel de vrouw die toezicht moest houden in slaap, en enkele studenten profiteerden daarvan om ‘samen te werken’. ‘Ik zat tijdens dat examen op een van de eerste rijen in de zaal’, zegt studente Eline Tollenaere uit Lochristi. ‘Ik had ook wel gezien dat die vrouw zat te knikkebollen en in slaap viel. Maar voor de rest heb ik niet veel gemerkt.’ Er liep nochtans van alles mis tijdens het examen van het vak Inleiding tot de Sociale en Economische Geografie, zegt directeur Onderwijsaangelegenheden Piet Taelman van de UGent. ‘Toen de professor, Ben De Rudder, na een halfuurtje vertrok uit de zaal, heeft het naar verluidt niet lang geduurd vooraleer de vrouw die was aangeduid om toezicht te houden in slaap viel. Toen de prof een uurtje later terugkwam, kreeg hij van heel wat studenten de reactie moeten we daarvoor zo hard blokken?’ De professor heeft daarop de examens eens grondig bekeken. ‘Daaruit bleek overduidelijk dat sommige studenten misbruik hadden gemaakt van de gelegenheid’, zegt Taelman. ‘Bijgevolg hebben we geen andere keuze dan het examen te laten overdoen.’ Tot ongenoegen van de studenten, uiteraard. ‘Meen je dat?’ reageerde Eline Tollenaere toen we haar gisteren het nieuws brachten. ‘Dat vind ik totaal onrechtvaardig. Ik had al andere plannen voor 30 juni, want normaal gezien waren onze examens dan al voorbij. En bovendien was het vorige keer net heel goed gegaan...’ Professor Taelman heeft daar alle begrip voor. ‘De fout die is gemaakt, is in eerste instantie gemaakt door een personeelslid van de UGent. Misschien volgt er tegen die vrouw een tuchtprocedure. In ieder geval is al afgesproken dat ze geen toezicht meer mag houden op examens.’ ‘Maar we kunnen echt niet terugkomen op de beslissing om het examen te laten overdoen. Er is in deze omstandigheden geen enkele andere eerlijke mogelijkheid.’ Blog DS, 20-06-2008 (tod)
|
||||
|
||||
Als eerlijke student moet dat wel pijnlijk zijn om te horen.
Zeker als je vakantieplannen daardoor in gedrang komen. Het is toch wat met die examens, eerst een hogeschool waar de examens in de vuilbak belanden en nu dit. Ik hoop maar dat dit feiten zijn die in de toekomst niet al te veel meer gaan voorvallen. |
|
|||
|
|||
Citaat:
Iedereen had toch even veel mogelijkheid om samen te werken of te spieken? Oneerlijk zou ik het dus niet noemen... ![]() Wat doet de school met iemand die een vakantie geboekt heeft? ... Ik vind de reactie van school sterk en eensgezind, maar of ze gevolgenvrij is dat betwijfel ik.
|
||||
|
||||
![]() 'Slaapexamen' hoeft niet opnieuw
GENT - Universiteit Gent kan niet bewijzen dat studenten hebben gespiekt tijdens het examen waarbij de toezichtster in slaap viel. De studenten Geografie en Landmeetkunde van de Universiteit Gent hoeven van de Gentse rector Paul Van Cauwenberge hun examen toch niet opnieuw af te leggen. Tijdens het examen sociale en economische geografie was de toezichtster in slaap gevallen. Vorige week nog had de Examencommissie beslist dat het examen moest worden overgedaan. Volgens professor Ben Derudder zouden studenten van het dutje geprofiteerd hebben om 'samen te werken'. Tegen de beslissing kwam onmiddellijk luidkeels protest van de studentenvertegenwoordigers, die ontkenden dat er vals was gespeeld. Gisteren dan draaide rector Van Cauwenberge de beslissing van de Examencommissie terug. 'Hij kan dat, omdat deze situatie in het examenreglement niet echt is voorzien', zegt directeur Onderwijsaangelegenheden Piet Taelman. 'In dat soort gevallen heeft de rector het laatste woord.' De rector heeft nog een onderhoud gehad met de professor. 'Daaruit is gebleken dat niet onomstotelijk bewezen kan worden dat de studenten van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om fraude te plegen', aldus Taelman. De rector besliste daarop om de studenten recht te geven op een vermoeden van onschuld. Blog DS, 24-06-2008 (tod)
|
|||
|
|||
juiste beslissing
Ik vind het correct dat de rector heeft besloten om geen 'herexamen' te organiseren. Het is niet de leerlingen hun schuld dat de toezichter in slaap is gevallen en zijn verantwoordelijkheid niet heeft opgenomen. Zolang er ook niet bewezen kan worden dat ze echt samen hebben gewerkt, vind ik niet dat zij gestraft moeten worden.
|