![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Cursus paaldansen te winnen op leerlingensite
Op de jongerensite Maks! van het onderwijsblad 'Klasse' kunnen leerlingen cursussen paaldansen winnen. 'Dat toont hoe overgeseksualiseerd de maatschappij is', zegt het Vrouwen Overleg Comité.
'Initiatie paaldansen' stond ook op de agenda van de Maks!-dag afgelopen april in Mechelen. De workshop werd toen verzorgd door de Europees kampioene paaldansen Gwendy Bosmans. Recent bood Maks! het ook aan tijdens een activiteitendag in het Koninklijk Atheneum van Sint-Niklaas. 'Paaldansen is symptomatisch voor de algemene tendens tot overseksualisering. We vinden dat absoluut problematisch', reageert het Vrouwen Overleg Comité (VOK). Volgens het VOK doet Maks! mee aan de trend van de seksualisering van jonge meisjes. 'Vrouwen in het algemeen, maar steeds vaker ook meisjes worden voorgesteld als sexy poppetjes. Daarmee wordt het beeld bevestigd van de vrouw die altijd seksueel beschikbaar is', zegt Sofie De Graeve van het VOK. Op de site van Maks!, die onder de bevoegdheid van het Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming valt, kunnen leerlingen nog steeds een workshop paaldansen winnen. 'Klopt', zegt Kris Vanhemelryck, de eindredacteur van Maks! 'Op de Maks!-dag konden jongeren uit tal van activiteiten kiezen waaronder filmpjes maken of kanovaren, en dus ook paaldansen. Voor ons heeft dat niets te maken met seksualiteit. Het gaat om een fysieke oefening waarvan het sportieve aspect centraal staat.' De deelname van zowel jongens als meisjes aan de workshop toont volgens Vanhemelryck bovendien aan dat het geen bevestiging is van het stereotype beeld van meisjes. Maks! bood dezelfde workshop een maand geleden aan in het Koninklijk Atheneum van Sint-Niklaas, waar ze de leerlingen van het vijfde jaar Handel op een initiatieles vergastten. 'Het was een ontzettend fijne dag met allerlei activiteiten', vertelt de directrice van het Atheneum, Nora De Caluwe. 'De les lichamelijke opvoeding was een verrassingsles. Maks! heeft dat ingevuld met paaldansen'. De klas bestond uit een vijftiental leerlingen van 17 ŕ 18 jaar, onder wie slechts drie meisjes. 'We hebben bewust gekozen voor een klas met stoere jongens', zegt De Caluwe. 'Als men al een verband legt met seksualiteit, wat ik overigens niet denk, is dat bij deze ontkracht. De jongeren kwamen er vlug genoeg achter dat het een zware sportieve inspanning is. Je moet over een stevige portie armspieren en dito buikspieren beschikken om het tot een goede einde te brengen', aldus de directrice. (mkz) Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...cleID=G7B21NFPL |
|
||||
|
||||
Er bestaat een verkeerd beeld over paaldansen. Het lijkt een sport/hobby die beoefend wordt in erotische tenten e.d. Niets is minder waar. Het paaldansen is tegenwoordig meer dan hip en daar is niets op tegen. Het is een zware, vermoeiende sport (nee, ik spreek niet uit ondervinding), en het vergt een hele hoop techniek. Oké, het ziet er soms wat erotisch uit, maar dat is zeker niet hét uitgangspunt van het paaldansen.
|
|
|||
|
|||
Eindelijk! Ik paaldans en er is totaal niks erotisch aan. Onze trainigszaal wordt afgesloten voor buitenstaanders, de gordijnen gaan dicht zodat anderen niks kunnen zien. Het is super moeilijk, je moet er lenig voor zijn en je moet er eveneens heel veel kracht voor hebben, ik kom meermaals met een blauwe plek naar huis omdat ik een 'betotter' heb gemaakt.
Ik vind het daarom ook een goed initiatief om dit vooroordeel uit de wereld te verhelpen. ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
|||
|
|||
Nee we willen gewoon geen aapjes zijn zoals in de zoo
![]() |
|
|||
|
|||
Met alle respect voor de mensen die de sport beoefenen: ik vind paaldansen maar niets.
Rond een ijzeren paal draaien en allerlei "sexy moves" uitvoeren? Dat hoort voor mij wel tot de categorie 'erotisch'. Er is ook nog altijd de klassieke rekstok. Hiermee kan je ook je kracht bewijzen... ![]() MAAR! Ik ben nogal ouderwets op dit gebied, en dit is dus gewoon mijn mening. ![]() |