actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 28th November 2008, 12:54
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User

Sint moet zonder kruis, kerstboom zonder kribbe. Wat denken jullie daarvan?

Sint moet zonder kruis, kerstboom zonder kribbe
Antwerpse stadsscholen houden zich strikt aan neutraliteit

ANTWERPEN - In het gros van de Antwerpse stedelijke kleuterschooltjes mag er op de mijter van Sinterklaas geen kruis prijken. En onder de kerstboom zijn kribbes 'met een kindeke', herders of Jozef en Maria al helemaal taboe.

De scholen in het stedelijke onderwijs van Antwerpen moeten in principe de religieuze neutraliteit respecteren. Behalve in de levensbeschouwelijke lessen proberen de leerkrachten verwijzingen naar religieuze symbolen zoveel mogelijk te vermijden.

'Strikte richtlijnen hebben we daarover niet', zegt Frank Noten, de directeur van het stedelijke onderwijs. 'Maar het lijkt me logisch dat feesten in onze scholen behandeld worden op een seculiere manier: als momenten waarop samen gezellig gevierd wordt, zonder enige verwijzing naar de religieuze betekenis. We gunnen de schooldirecties wel de vrijheid om dat zelf in te vullen.'

Uit een rondvraag van de redactie blijkt dat de meeste scholen die neutraliteit nogal strikt interpreteren. Vooral in de kleuterscholen levert dat ietwat absurde situaties op. Zo moeten de leerkrachten er bijvoorbeeld op letten dat de sint op kleurbladen politiek correct is.

'Als leerkrachten bij ons zelf kleurprenten maken, moeten ze er inderdaad op letten dat er geen kruis op de mijter van de sint staat', zegt Brigitte Goeyvaerts, directrice van de stedelijke kleuterscholen 't Beertje en De Populieren. 'De meeste kindjes tekenen gewoon een gele streep. Maandag komt de sint trouwens toevallig over de vloer. Ook die zal kruisloos zijn. Niet dat we al te fanatiek zijn: mooie prentenboeken over Sinterklaas gaan we heus niet boycotten omdat er toevallig kruisen instaan. Als de kindjes dan vragen wat dat is, antwoorden we dat het gewoon versiering is.'

En ook met Kerstmis passen de leerkrachten op hun tellen. 'Als we het met de kindjes hebben over Kerst, gaat het vooral over hoe er feest gevierd wordt', vertelt juf Inge die in 't Beertje de derde kleuterklas onder haar hoede heeft. 'Kerstmis gaat voor ons over gezellig samenzijn en lekker eten. Het traditionele kerstverhaal - kindje Jezus, Jozef, Maria en de herders - wordt niet verteld. We zetten wel een kerstboom, maar die wordt versierd met ballen en slingers. Je zal er zeker geen kribbetje zien onderstaan of engeltjes zien inhangen.'

Dieter Stynen

Bron:http://www.hetnieuwsblad.be, 28/11/2008

Mijn mening:
Ik vind dit eigenlijk allemaal te extreem. Hoe kan men immers over Kerstmis spreken zonder te linken naar de geboorte van Jezus?
Ik snap wel dat deze scholen neutraal willen blijven, omdat er kinderen met verschillende geloofsovertuigingen in één klas zitten. Maar er zullen vast en zeker katholieke kinderen in de klas zitten en voor hen gaat de hele essentie van Kerstmis op deze manier wel verloren. En trouwens er is toch niets mis mee om kennis te maken met andere godsdiensten? We kunnen er volgens mij alleen maar uit leren.
Met citaat antwoorden
Oud 28th November 2008, 20:07
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User

Ik vind het ook maar niks... Het zijn dan wel stadsscholen die hieraan deelnemen (en geen katholieke scholen) maar dan nog vind ik het een rare stap. Als ze geen rekening houden met de "reden" van de feestdag, waarom zouden ze er dan een houden?

Kunnen ze even goed de kerst- en paasvakantie afschaffen! Enkel van de voordelen profiteren is ook allesbehalve "correct."
Met citaat antwoorden
Oud 28th November 2008, 22:45
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Dit gaat mij toch wel wat te ver. Kerstmis vieren zonder enige verwijzing naar de oorsprong van dit feest, betekent zoveel als toegeven aan de roep van de consumptiemaatschappij die zegt: kom koop hier gezellig kaarsen en gezellig cadeautjes en gezellige kerstboomversieringen en gezellige ...

Als men dan toch neutraal wil zijn, dan moet je het NIET vieren. En als je het wel wil vieren, dan moet je ook maar eens het Loofhuttenfeest vieren of het ... van een andere godsdienst. Dan bewaar je het evenwicht.

Maar zomaar los van de context ineens een feest vieren, dan vind ik zeker niet waardevol voor leerlingen.
Oud 29th November 2008, 22:15
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User

Om hier nog eventjes iets op te zeggen: de stadsscholen wil neutraal blijven als het om godsdienst gaat. Waarom heeft België eigenlijk een officiële godsdienst (Christendom) als dit in het onderwijssysteem van de staat afgeschaft moet worden om zo neutraliteit te bereiken?
Met citaat antwoorden
Oud 30th November 2008, 22:19
karenwolput karenwolput is offline
Nog 3 weken in Madrid :)

Ik vind dit te gek voor woorden! Ik vind dat Sinterklaas een katholieke Sint moet blijven en dat kan niet zonder een kruis op zijn mijter. En de pieten moeten zwart zijn door het roet van de schouwen! (Al vind ik uiteraard dat voor onze solidariteitactie het wel eens omgekeerd mag!) En als dit al niet mag, wat gaan we dan doen met onze feestdagen (Onze-Heer-Hemelvaart,...), daar profiteert toch ook iederen mooi van mee, al behoren ze niet tot het christendom?
Met citaat antwoorden
Oud 1st December 2008, 14:54
ToonThys ToonThys is offline
Registered User

Ik vind het erg dat het al zo ver moet komen dat men het kruis van de mijter haalt, maar het kerststalletje onder de kerstboom vandaan halen vind ik nog veel erger!
Kerstmis gaat eerst en vooral over de geboorte van Jezus Christus, niet over een gezellig samenzijn, de kinderen moeten weten waarom we met z’n allen samenkomen op deze dag, om de geboorte van Jezus te herdenken. En zonder het kerststalletje gaan de kinderen zich misschien nooit afvragen waarom het stalletje onder de kerstboom staat en zo zullen ze misschien nooit het verhaal van Jezus kennen (al zou dit wel heel onwaarschijnlijk zijn dat ze het nooit te weten komen).
Met citaat antwoorden
Oud 11th December 2008, 15:25
thomasopdebeeck thomasopdebeeck is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door ToonThys
Ik vind het erg dat het al zo ver moet komen dat men het kruis van de mijter haalt, maar het kerststalletje onder de kerstboom vandaan halen vind ik nog veel erger!
Kerstmis gaat eerst en vooral over de geboorte van Jezus Christus, niet over een gezellig samenzijn, de kinderen moeten weten waarom we met z’n allen samenkomen op deze dag, om de geboorte van Jezus te herdenken. En zonder het kerststalletje gaan de kinderen zich misschien nooit afvragen waarom het stalletje onder de kerstboom staat en zo zullen ze misschien nooit het verhaal van Jezus kennen (al zou dit wel heel onwaarschijnlijk zijn dat ze het nooit te weten komen).

Ik ben het volledig met je eens , kerstmis gaat eerst en vooral over de geboorte van jezus.
Het is niet omdat de meeste consumenten die betekenis zijn vergeten dat ze nu ineens de kerststal onder de boom vandaan mogen gaan halen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:17.