![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
China weert Vlaamse Leeuw bij opening Spelen
China weert Vlaamse Leeuw bij opening Spelen
BRUSSEL - 'De Leeuwenvlag is een officieel erkende vlag en geen propaganda-instrument', zegt minister Geert Bourgeois (N-VA). Geen Vlaamse Leeuwen, vandaag op de openingsceremonie van de Olympische Spelen. De organisatoren hebben laten weten dat tijdens de Spelen met geen andere dan de vlaggen van de 205 aanwezige landen mag worden gezwaaid. De regel geldt zowel voor de sporters als voor de toeschouwers, en overtreders kunnen een stadionverbod krijgen. De Chinezen zijn als de dood voor uitingen van nationalisme op de Spelen, omdat ze zelf kampen met steeds radicaler religieus-etnisch verzet in delen van hun uitgestrekte land. Vooral voor sympathiebetoon met Tibet zijn ze beducht. Onrechtstreeks treft de regel ook Vlaanderen: geen Vlaamse Leeuwenvlaggen dus. Vlaams minister van Buitenlandse Zaken Geert Bourgeois (N-VA): 'De Chinezen interpreteren de olympische regel tegen politieke propaganda op de Spelen verkeerd. De erkenning van Vlaanderen staat in onze federale grondwet ingeschreven en bijgevolg is de Leeuwenvlag een officieel erkende vlag en geen propaganda-instrument. Sterker: sport is een Vlaamse en geen federale bevoegdheid. Ik zal collega Bert Anciaux als minister van Sport vragen verzet aan te tekenen bij het Olympisch Comité.' Bourgeois staat niet alleen met zijn verzet tegen het verbod. Vooral in Groot-Brittannië lopen de emoties hoog op, want het zwaaien met Schotse en Welshe vlaggen bij sportmanifestaties is daar zeer ingeburgerd. Amnesty International is niet verbaasd over de bemoeizucht van de Chinezen: 'Een zoveelste voorbeeld dat China de mensenrechten aan zijn laars lapt, hoewel er net op dat vlak beterschap was beloofd ter gelegenheid van de Spelen.' Vlaanderen Vlagt, dat bij zoveel mogelijk sportmanifestaties met de Leeuwenvlag zwaait, zag de bui al langer hangen. Woordvoerder Ivan Mertens: 'Ik heb tien jaar beroepservaring in China. Ik wist dat het zinloos was naar ginder te gaan.' Blog DS, 08-08-08 (fds)