actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th June 2008, 23:43
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Beter onderwijs leidt niet tot betere prestaties

Beter onderwijs leidt niet tot betere prestaties


De voorbije jaren hebben scholen veel vooruitgang geboekt op het vlak van activerend onderwijs, begeleiding van leerlingen, inhoudelijke vernieuwing van het onderwijs en samenwerking onder leerkrachten. Dat blijkt uit het rapport 'Vijf jaar vernieuwing in scholen' van de Koning Boudewijnstichting. Toch vertaalt die vooruitgang zich nog niet in betere prestaties bij leerlingen of minder schoolmoeheid, luidt het.



Onderzoek

De Koning Boudewijnstichting bevroeg bijna 1.000 directeurs uit het basis- en secundair onderwijs over hoe hun school de jongste vijf jaar in hun visie is veranderd en hoe ze aankijken tegen de wenselijkheid van bepaalde beleidsveranderingen inzake onderwijsvernieuwing.


Verschillen

Uit het onderzoek blijkt dat de ondervraagde directeurs heel wat verschillen zien tussen hun school van vandaag en die van vijf jaar geleden. De grootste vooruitgang werd volgens de 995 respondenten geboekt op gebied van 'verwerving van attitudes en vaardigheden van leerlingen', gevolgd door 'samenwerking onder de leraren' en 'coachingactiviteiten van leraren naar leerlingen'. Toch hebben al die inspanningen voorlopig nog geen effect op de leerlingen. Zo blijkt uit de enquêteresultaten geen belangrijke verhoging van de leerlingenprestaties of een afname van schoolmoeheid bij leerlingen.


Watervalsysteem

Ook is er nog geen kentering in het 'watervalsysteem', waarbij jongeren enkel voor het technisch of beroeps kiezen wanneer het echt niet anders kan. Er is in scholen een toegenomen aandacht voor techniek en wetenschap, maar dat betekent nog niet dat meer leerlingen voor technisch onderwijs of beroepsonderwijs kiezen, toont de enquête. In alle scholen is er ook meer aandacht dan vroeger voor sociaal zwakkere leerlingen. Verder blijkt nog dat ASO-scholen vaak minder bereid zijn tot verandering en dat scholen in Brussel meer veranderingen doorvoeren dan scholen in Vlaanderen. Ook "proeftuinscholen" evolueren sneller dan andere scholen.


Waardering

De rondvraag bij de directeurs toont ook aan dat de meeste schooldirecteurs in Vlaanderen voorstander zijn van de veranderingen die door de overheid worden voorgesteld. Zelf hopen de directeurs dat de overheid snel werk zal maken van een soepeler systeem voor de opdracht en taakinvulling van leerkrachten, van een versterking van het bestuur van scholen en van meer middelen voor de begeleiding van jongeren uit sociaal-cultureel zwakkere milieus.


Blog HLN, 26/06/08
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.