actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Artikels & Boeken
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th June 2008, 17:40
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Tom Cruise. Een ongeautoriseerde biografie

De messias van Scientology

A. MORTON, Tom Cruise. Een ongeautoriseerde biografie, TM, 336 blz.



Andrew Morton reconstrueert in zijn biografie van Tom Cruise het leven van de machtigste man in Hollywood. 'Hij ziet alles zwart-wit. Er is geen ruimte voor twijfel.'


'Tijdens een carrière van een kwarteeuw heeft hij piloot, arts, geheim agent, krijger, moordenaar, vampier en oorlogsheld gespeeld. Maar misschien is zijn meest complexe rol wel die van Tom Cruise zelf.'

Met die woorden sluit Andrew Morton zijn niet-geautoriseerde biografie over Tom Cruise af. Morton, de glamourbiograaf die met zijn geruchtmakende Diana. Her true story 'de scoop van de eeuw' scoorde, portretteert Cruise als een vastberaden, bij vlagen monomane doordouwer en Scientology als een gevaarlijke sekte, die met militaire planning en precisie Hollywoodsterren rekruteert, leden in het gareel houdt met stalinistische strafkampen en een heuse geheime dienst, ex-leden het leven zuur maakt en een batterij advocaten afstuurt op iedereen die iets onaangenaams meldt over Scientology. Uit angst voor zulke schadeclaims is deze biografie trouwens niet verschenen in onder meer Groot-Brittannië, Nieuw-Zeeland en Australië.

'In mei 2005 zag ik een manisch hinnikende Cruise bij Oprah Winfrey op de bank springen om zijn liefde voor Katie Holmes te bewijzen', vertelt Andrew Morton. 'Kort daarop las ik dat hij de actrice Brooke Shields had geschoffeerd door, geheel volgens de Scientologydoctrine, te zeggen dat ze haar postnatale depressie had moeten bestrijden met vitaminen en lichaamsbeweging in plaats van met antidepressiva. Toen hij daarover werd geïnterpelleerd in het Amerikaanse The today show, reageerde hij neerbuigend en agressief op de vragen van de journalist. Ik dacht: wat is er met Cruise aan de hand?'


Wat wist u over Scientology voor u aan deze biografie begon?

'Niks. Maar als je je ergens in vastbijt, kun je snel veel te weten komen. Ik kreeg algauw contact met een organisatie van voormalige leden, die me op hun beurt voorstelden aan nog andere ex-leden, en zo heb ik een hoop informatie gekregen. Veel ex-leden waren het trouwens al zo gewend dat Scientology hen lastigviel dat ze er niet meer over inzaten om hun hart te luchten. Dat ze mij al kenden van mijn biografie over Diana hielp natuurlijk ook.'


Wanneer hebt u voor het eerst gemerkt dat Scientology u in de smiezen had?

'Dat weet ik nog heel precies. Ik zat in The Rose Cafe in Santa Monica met Graham Berry, een advocaat uit LA die al vaak met Scientology in aanvaring was gekomen, en een privédetective. Ineens zag ik iemand die al een tijdje binnen gehoorsafstand zat met een mobieltje een foto van ons nemen. Een paar dagen later stond al in Radar magazine dat Andrew Morton zich op Scientology had gestort. Dat lowprofileonderzoek kon ik dus al meteen op mijn buik schrijven.' (lacht)


U hebt met een hoop jeugdvrienden, ex-liefjes en voormalige docenten van Tom Cruise gesproken. U portretteert de jonge Cruise als een braniemaker, een macho opdondertje met een enorme geldingsdrang.

'Cruise heeft geen makkelijke jeugd gehad. Hij komt uit een gebroken gezin en doordat ze vaak verhuisden, moest hij zich telkens weer een plaats veroveren in een nieuwe sociale omgeving. Hij was klein, tenger en niet bepaald een primus op school. Hij werd gepest, maar hij beet van zich af en begon zelf haantjesgedrag te vertonen.'

'Zijn jeugd was heel zwart-wit: hij aanbad zijn moeder en verachtte zijn vader. Dat typeert hem ook vandaag nog: in zijn leven is geen plaats voor nuance. Hij ziet alleen zwart of wit. Er is geen ruimte voor twijfel.'

'Alles wijst erop dat zijn vader hem sloeg, en een kind dat geslagen wordt, verlaat de realiteit waarin het misbruikt wordt en construeert een nieuwe realiteit. Vandaar dat het acteren, iets waarmee hij bij toeval begon, hem meteen zo goed afging. Vandaar ook de grote aantrekkingskracht van Scientology, een leer die zegt dat je het scenario van je leven kunt herschrijven, dat je een nieuwe mens kunt worden.'


Mede door zo diep in zijn verleden te gaan schoffelen, hebt u het hardnekkige gerucht ontkracht dat Cruise een kasthomo is.

'Hij is in elk geval homofoob. Toen hij als beginnend acteur met zijn vriendinnetje, Nancy Armel, naar de nichtenklucht La cage aux folles ging kijken, besefte hij pas toen de film al begonnen was dat hij over homo's ging. “Mannen verkleed als vrouw, dat trok hij niet. We moesten er weg voor de pauze. Hij had er echt last van,, vertelde ze daarover.'

'Volgens mij is Cruise geen verdoken homo. Hij is een ladies' man, van kindsbeen af. Een schoolvriendinnetje vertelde me dat ze behoorlijk wat blauwe plekken had opgelopen door de schakelpook van de geparkeerde auto waarin ze zo vaak aanrommelden. De actrice Melissa Gilbert, met wie Cruise als tiener een relatie had, noemt hem een “erg seksuele persoon, en zegt dat er “heel wat gevreeën werd op de bank in de woonkamer van mijn moeder,. Ik denk trouwens niet dat iemand die langdurig het bed heeft gedeeld met sekssymbolen als Rebecca De Mornay, Mimi Rogers, Nicole Kidman, Penélope Cruz en Sofia Vergara, zijn homoseksualiteit voor die vrouwen verborgen had kunnen houden.'

'Die geruchten over zijn vermeende homoseksualiteit gaan al zowat zijn hele carrière mee. Om te beginnen door die scène in Top gun waarin Cruise en zijn tegenspeler Val Kilmer een partijtje beachvolleybal spelen, beiden met ontbloot en geolied bovenlijf. De lezers van het homotijdschrift Suck riepen die scène drie jaar na elkaar uit tot hun favoriete filmmoment. Daarnaast heeft de actrice Mimi Rogers, het ex-liefje dat Cruise bij Scientology heeft geïntroduceerd, ooit in Playboy gesneerd dat haar relatie met Cruise was stukgelopen omdat hij eraan dacht monnik te worden. Later trok ze haar woorden in, maar haar “als grap bedoelde, opmerkingen gingen een eigen leven leiden.'

'Ook de vaststelling dat Cruise en Nicole Kidman geen kinderen konden krijgen en Cruises engagement in Scientology - dat beweert dat het homoseksualiteit kan genezen - hebben een grote rol gespeeld in de aanzwellende geruchten over het seksleven van de acteur.'

'Dat Cruise bovendien op elke insinuatie als door een bij gestoken reageert en een batterij moorddadige advocaten afstuurt op iedereen die iets onvriendelijks over hem schrijft, helpt natuurlijk ook niet. Mensen denken dan algauw: waar rook is, is vuur.'


Die hele homoheisa heeft indirect tot de breuk met Nicole Kidman geleid, suggereert u.

'Tja, in lasterzaken heb je nu eenmaal geen winnaar. Omdat Cruise het niet kon hebben dat hun kinderloosheid aan zijn homoseksualiteit werd toegeschreven, moest Kidman voor het oog van de wereld verklaren dat ze een miskraam had gehad en dat ze geen kinderen kon krijgen. Voor Cruise komt het neer op een pissing contest: wie mij afzeikt, krijgt meteen de volle laag.'


Scientology verschilt eigenlijk weinig van andere sekten: een charismatische leider, sterke groepsvorming, vervreemding van familie en vrienden. Waarom spreekt Scientology zoveel beroemdheden aan? Tom Cruise, John Travolta, Juliette Lewis, Kirstie Alley, Beck...

'Scientology mikt niet op Jan met de pet. De beweging is ontstaan in Hollywood en de grondlegger, L. Ron Hubbard, vond dat filmsterren zijn leer een aura van respectabiliteit gaven. Daarom mikken ze op sterren, met name via hun celebrity centers, waar ze acteurs, die zo al heel erg met zichzelf bezig zijn, schaamteloos in de watten leggen. Ze vertellen hun hoe fantastisch ze zijn, dat ze superieure wezens zijn en dat ze deel kunnen hebben aan een leer die het antwoord biedt op alle vragen van de wereld. Wat die leer precies inhoudt, vertellen ze pas als de rekruut al helemaal ingekapseld zit in zijn nieuwe omgeving.'


Toen ik het scheppingsverhaal volgens Scientology las, viel mijn mond open. Ik vind het opvallend dat u daar niet uitgebreid de spot mee drijft.

'Ach, een scheppingsverhaal is een scheppingsverhaal. Het is zo makkelijk om een geloof af te zeiken. Neem nu het christendom: iemand wordt aan het kruis genageld en verrijst drie dagen later. Wat moet je daar nou mee?'


Is Scientology gevaarlijk?

'Scientology is tegen intellectueel en medisch onderzoek naar de menselijke geest. Psychiaters beoefenen volgens hen een “naziwetenschap, en moeten buiten de wet gesteld en in de gevangenis worden gegooid. Homo's moeten uit de maatschappij worden verwijderd. Dus ja, het is een gevaarlijke organisatie. We leven in een wereld vol religieus extremisme, en dit is extremisme. Punt.'


Uit uw research blijkt dat Cruise een nauwe relatie heeft met David Miscavige, de huidige leider van Scientology, die in luxe baadt terwijl veel volgelingen het met een habbekrats moeten stellen. Je vraagt je af waarom mensen zoiets pikken.

'Je went eraan, zo gaat het toch altijd? Toen ik mijn biografie over Diana schreef, leefde ik een jaar lang met de wetenschap dat Charles het met Camilla Parker-Bowles deed, dat Diana zelfmoord had willen plegen, dat ze aan boulimie leed, noem maar op. Toen het boek uitkwam, ging iedereen uit zijn dak, terwijl die dingen voor mij allang de gewoonste zaak van de wereld waren.'

'Het is hetzelfde principe: als je in reïncarnatie gelooft, als je gelooft dat je de wereld kunt veranderen en dat psychiaters in de gevangenis thuishoren, dan hoort al het overige daar gewoon bij. Een zelfmoordterrorist is ook niet iemand die op een dag opstaat en denkt: vandaag ga ik mezelf eens opblazen. Zoiets groeit gaandeweg, het hoort bij een bepaalde cultuur.'


Cruise beweert dat Scientology hem heeft genezen van zijn dyslexie. U suggereert dat dat niet waar is, dat het maar een lokkertje is om mensen te bekeren.

'Ik heb met een hoop oud-medeleerlingen en oud-docenten gesproken. Volgens mij heeft hij het geluk gehad dat hij op een goede school zat, waar ze hem uitstekend hebben begeleid. Nu beweert hij dat hij toen “functioneel analfabeet, was, maar in bepaalde interviews zegt hij ook dat hij op de middelbare school dit of dat boek gelezen heeft. Tja...'


U schrijft dat sommige Scientologyleden geloven dat Suri, de dochter die Tom Cruise heeft verwekt bij Katie Holmes, de reïncarnatie is van L. Ron Hubbard. Sommigen denken zelfs dat Suri verwekt is met het ingevroren sperma van Hubbard.

'Scientology noemt die beweringen absurd. Maar Cruise maakte er een circus van door te verkondigen dat hij na de geboorte de moederkoek zou opeten en dat hij het Scientology-ritueel van de stille bevalling - harde geluiden kunnen traumatisch zijn voor de pasgeboren baby - wilde volgen. Scientology gelooft in reïncarnatie. Toen Hubbard stierf, zei de organisatie dat hij “op een galactische reis was vertrokken, en over twintig jaar zou terugkomen. Wie lid wordt, tekent een contract voor een miljoen jaar, dus ook voor alle volgende levens.'


Cruise heeft zijn geloofwaardigheid en zijn populariteit op het spel gezet voor Scientology. Kunnen we hem ook als slachtoffer zien? Hij heeft de laatste tijd tenslotte een ware tsunami van spotternij over zich heen gekregen.

'Dat klopt, maar hij blijft een zeer machtig man, die toegang heeft tot de absolute top van de politiek en de zakenwereld. Volgens het zakenmagazine Forbes is hij nog steeds de invloedrijkste man in Hollywood.'


DS, 13-06-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 13th June 2008 om 17:44.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.