actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd June 2008, 23:12
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

China bestrijdt plastic plaag

China bestrijdt plastic plaag

PEKING (REUTERS, AP) - China ziet dagelijks drie miljard plastic zakjes over de toonbank gaan. Met een verbod dat gisteren inging, bindt Peking de strijd aan tegen die 'witte vervuiling', om energie te besparen en het aangetaste leefmilieu te beschermen.

Sinds gisteren zijn de flinterdunne plastic zakjes van minder dan 0,025millimeter in China verboden. Bovendien moeten de winkeliers voortaan geld vragen voor de dikkere draagtassen. Wie op een overtreding betrapt wordt, riskeert een boete en confiscatie van zijn goederen.

In sommige zaken werd het verbod meteen toegepast, en het winkelend publiek in het centrum van Peking leek alvast begrip op te brengen voor de maatregel. 'Sorry, ik kan u geen plastic zakje geven', zei Zhang Lihua, een bediende in de afdeling cosmetica van een grootwarenhuis in de hoofdstad. 'Vanaf vandaag is dat bij wet verboden.'

China ziet dagelijks drie miljard plastic zakken over de toonbank gaan en verbruikt jaarlijks 37 miljoen vaten ruwe olie om meer dan één biljoen (duizend miljard) van die zakken te fabriceren. Het land wordt zich echter meer en meer bewust van de milieuschade die zijn halsbrekend snelle economische groei aanricht. Met zijn verbod op plastic zakken treedt Peking in de voetsporen van landen als Ierland, Rwanda en Bangladesh. In Italië moet tegen 2010 een gelijkaardig verbod van kracht zijn.

Onder de nieuwe wet mogen nergens in China nog zakjes van minder dan 0,025millimeter dik gefabriceerd, verkocht of gebruikt worden. Meer duurzame zakken mogen niet meer gratis ter beschikking worden gesteld.

De ultradunne zakjes zijn het voornaamste doelwit, omdat die vaak maar één keer gebruikt en nadien weggegooid worden. Ze vervuilen de straten, velden en waterlopen, en veroorzaken een 'witte vervuiling' zoals de Chinezen het noemen.

'Plastic zakken zijn ongetwijfeld gemakkelijk voor de consument, maar ze vormen een groot gevaar voor het leefmilieu', zei een ambtenaar van het ministerie van Handel, Men Xioawei, donderdag tijdens een zeldzame chatsessie over het nieuwe beleid. Hij zei dat drie tot vijf procent van het gewicht van de vuilnisbelten bestaat uit plastic dat afkomstig is uit de huishoudens, en dat het grootste deel daarvan bestaat uit zakken.

Nu de olieprijzen sinds december met meer dan 42 procent gestegen zijn, is de nieuwe wet er ook op gericht het gebruik van olie voor het maken van plastic te verminderen.

Op het internet vielen positieve reacties te lezen. 'Om het milieu te beschermen, zouden de winkels geen plastic zakken mogen geven', zo luidde een reactie op sina.com. 'Naarmate de tijd vordert, zullen de mensen het gewend worden tassen mee te nemen wanneer ze gaan winkelen.'

Maar er heerst ook heel wat scepsis over de naleving van de nieuwe wet en de controle daarop. 'Zijn plastic zakken nu verboden?', vroeg een man in een patisserie. 'Ik wist dat niet. Misschien gaat dat verbod pas volgende maand in. Ik ben ervan overtuigd dat niemand dat vandaag al zal controleren.'

Chen Wei, die in het centrum van Peking gestoomde broodjes verkoopt, gebruikte gisteren nog altijd zijn ultradunne zakjes. 'Ik zal ermee stoppen wanneer mijn voorraad op is', zei hij. 'Dan zullen mijn klanten hun eigen tas moeten meebrengen of zal ik ze twee mao (twee eurocent, red.) aanrekenen voor een zak.'

Heel wat winkeliers denken dat ze weinig gevolgen zullen ondervinden van de nieuwe wet, omdat ze van plan zijn slechts een beperkt bedrag aan te rekenen voor de toegelaten plastic zakken.

DS, 02-06-2008
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:21.