|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Psychische problemen bij leerlingen alarmerend
Volgens kinderpsychiaters kampt één op drie leerlingen met psychische problemen, zoals angststoornissen, tics, hyperactief gedrag en depressies. Om een halt toe te roepen aan dit accuut probleem stuurt het magazine Klasse naar alle Vlaamse leraren en studenten in de lerarenopleiding een stappenplan om aan geestelijke gezondheid op school te werken.
Eén op vier Belgen ouder dan 15 jaar kampt met een psychisch probleem, de helft daarvan (13 %) heeft een ernstige psychische ziekte. Dat blijkt uit de Gezondheidsenquête. De school als mini-samenleving vertoont gelijkaardige cijfers. Ontwikkelingsstoornissen Een grote groep kinderen heeft een ontwikkelingsstoornis zoals ADHD, autisme of Tourette en draaien daarom moeilijk mee in het schoolsysteem. Andere kinderen ontwikkelen dan weer angsten, dwangmatig gedrag of eet- en slaapproblemen. Tenslotte zijn er veel kinderen die psychische schade oplopen door scheiding van hun ouders, overlijden van een familielid, verkeerde studierichting, misbruik, armoede ... Ondanks de vele inspanningen heerst er vaak nog een taboe en leven er veel vooroordelen over geestelijke gezondheid, zegt Klasse. Bovendien zorgen het toenemend aantal problemen en de wachtlijsten in de hulpverlening ervoor dat steeds meer leraren therapeutisch moeten werken. Ondersteuningsplan In zijn ondersteuningsplan wijst Klasse in eerste instantie op de noodzaak van een aangenaam klimaat op school, via ondermeer leuke middagactiviteiten en een leuke speelplaats. Verder wil Klasse leraren en ouders meer vorming aanbieden rond het omgaan met geestelijke gezondheidsproblemen en hen er op wijzen hoe je het best signalen herkent. Tenslotte vindt Klasse het noodzakelijk dat er binnen de school duidelijke afspraken zijn rond begeleiding en ook dat er goede samenwerkingsverbanden zijn met partners zoals het CLB. |