#1
|
||||
|
||||
Overheid schaft biologie af
Overheid schaft biologie af
Twaalfjarige leerlingen krijgen vandaag nog een flinke portie biologie op hun bord. Die lessen worden vanaf 2010 vervangen door een algemenere vorm van natuurwetenschappen, waarbij ook fysica en chemie aan bod komen. Nu worden de andere natuurwetenschappen in het derde of vierde middelbaar gegeven. (belga/adv) Bron: www.demorgen.be, 19/04/08 Dit vind ik een negatieve evolutie Als ex-student biologie vind ik biologie één van de belangrijkste (zo niet hét belangrijkste) vakken die je op school krijgt. Je leert er over je eigen lichaam en hoe het gezond te houden en over seksualiteit, je leert over de wereld rondom ons - dieren, planten en andere organismen -, je leert over het milieu - en dus over de hele wereld - en hoe je daar zorg voor kan dragen. En als je een goede leerkracht hebt, krijg je ook nog eens respect voor je eigen lichaam, de natuur en het leven zelf. Fysica en chemie zijn erg belangrijke vakken voor de wetenschap, maar er is bij die vakken iets minder mogelijkheid om dat respect te ontwikkelen. Fascinatie en verbazing, dat wel. Nee, volgens mij kunnen die vakken gerust wachten tot de 2de graad...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#2
|
|||
|
|||
Als studente Bachelor SO Biologie vind ik het raar dat Biologie wordt afgeschaft in de eerste graad en dat er in de plaats het vak Natuurwetenschappen komt. Hoe kunnen wij als leerkracht Biologie nu iets over Fysica of Chemie geven, wij zijn daar toch niet voor opgeleid, maar daar maak ik mij nu nog niet echt druk over. Ik vind persoonlijk het vak Biologie belangrijker dan Chemie en Fysica. Je bent hier in je latere leven veel meer mee dan Chemie en Fysica. Daarom vind ik ook dat de vakken Fysica en Chemie kunnen wachten tot de 2e graad.
|
#3
|
||||
|
||||
Eindtermen biologie wijzigen
Uit het peilingsonderzoek over de eindtermen biologie van de eerste graad secundair onderwijs en de daarop volgende georganiseerde conferenties is onder andere gebleken dat sommige eindtermen biologie een kennisbasis veronderstellen van begrippen die behoren tot de domeinen van de niet-levende natuur. Dat is bijvoorbeeld zo bij eindtermen die handelen over stofwisselingsprocessen zoals vertering, ademhaling en fotosynthese. Het bleek ook dat bepaalde eindtermen die behoren tot de niet-levende natuur een plaats moeten krijgen in de eerste graad, ook al zijn ze niet meteen ondersteunend voor de eindtermen biologie. Het gaat dan om eindtermen met een hoge maatschappelijke relevantie. Daarnaast zijn er nog een tweetal belangrijke argumenten die pleiten om hierover na te denken. Zo bevat het curriculum van de meeste van onze buurlanden en voor dezelfde leeftijdsgroep naast biologie ook chemie en fysica. Maar nog belangrijker is het feit dat in de eindtermen wereldoriëntatie van het basisonderwijs zowel elementen uit de levende als niet-levende natuur zijn opgenomen, wat een goede reden is om deze lijn in de eerste graad verder te zetten. De minister heeft daarom beslist de eindtermen biologie van de eerste graad te herzien. De entiteit Curriculum heeft op vraag van de minister een commissie samengesteld die naast vertegenwoordigers van de eigen entiteit, bestaat uit vertegenwoordigers van de verschillende onderwijskoepels, lectoren uit de lerarenopleidingen en leraren wetenschappen. Deze opdracht is intussen afgerond en de commissie heeft een voorstel klaar, waarin naast eindtermen biologie – die vanzelfsprekend een wezenlijk onderdeel blijven - ook aspecten van natuur- en scheikunde zijn opgenomen. Maar misschien nog het meest vernieuwend is dat een aantal eindtermen is geformuleerd die betrekking hebben op de wijze waarop (natuur)wetenschappen worden beoefend. De geactualiseerde versie van de eindtermen gaat in op 1 september van het schooljaar 2010-2011. Het voorstel vanuit de ontwikkelcommissie (Entiteit Curriculum) gaat nu voor advies naar de Vlaamse onderwijsraad (Vlor) en daarna voor goedkeuring naar de regering en het Vlaams parlement, dat de voorstellen bekrachtigt. Dat moet gebeurd zijn in maart 2009. De minister is er zich van bewust dat de uitbreiding van de eindtermen ‘natuurwetenschappen’ met elementen uit de natuur- en scheikunde gevolgen heeft voor de lerarenopleiding. Er is dan ook een overleg voorzien met de lerarenopleidingen over de wijze hoe dit probleem kan worden opgelost. Voor de leraren die al langer les geven en de vakken chemie en fysica niet als onderwijsvakken hebben gevolgd, zal prioritaire nascholing worden voorzien. Uiteraard gaat het in de eerste graad over basisbeginselen en niet over al gespecialiseerde kennis of vaardigheden. Peiling biologie http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/pe...ng_biologie.pdf Dossier ter voorbereiding van de conferentie Biologie http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/pe...r_natwetBIO.pdf Verslag en aanbevelingen: conferentie na de peiling biologie http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/pe...en_biologie.pdf Bron: www.klasse.be, 23/04/08
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |