|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
'Er liggen te veel bloemen op het graf van uw kind'
'Er liggen te veel bloemen op het graf van uw kind'
EVERGEM - De gemeente Evergem vindt dat er te veel bloemen liggen op het graf van Fauve Verhoene. Fauve Verhoene overleed vorig jaar op 4 april op twintigjarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Haar urne werd bijgezet op de begraafplaats Engelenhof in Ertvelde, een deelgemeente van Evergem bij Gent. Nog geen jaar later stuurde de gemeente - op 29 januari, twee dagen voor haar verjaardag - een brief naar haar ouders met daarin de volgende droge mededeling: 'Recent is ons opgevallen dat zich op een perceel grond dat paalt aan het graf, heel wat bloemen en aandenkens bevinden. We hebben ten volle begrip voor het verdriet dat u en uw familie treft, maar we vragen toch dat u tegen eind februari 2008 het nodige doet om de beplanting weg te nemen die zich op de volgende rij bevindt.' 'Weten die mensen wel hoe dat voelt? Een dochter verliezen?' Moeder Kathleen De Decker schudt onbegrijpend het hoofd. 'Eerst hebben we een lijdensweg moeten doorstaan, er waren de medische behandelingen, de chemotherapie. Tot we uiteindelijk afscheid van haar moesten nemen...' 'Fauve was heel graag gezien. Wij vinden het ontzettend lief dat zoveel mensen nog altijd bloemen neerleggen. Voor ons is dat een blijk van waardering. We trekken ons daar echt aan op. We kunnen de mensen toch niet verbieden om bloemen op haar graf neer te leggen?' Kathleen De Decker en haar man Gino Verhoene zijn dan ook niet van plan in te gaan op de eis van het gemeentebestuur. 'We zien er de noodzaak niet van in. Die bloemen liggen niet op een ander graf, maar op een braakliggend terrein er recht tegenover. We zien er ook nauwlettend op toe dat de bloemen op het pad de mensen niet hinderen. We zouden niet willen dat de weg wordt versperd voor rolstoelen.' De bloemen blijven dus liggen. Meer zelfs: er zullen er de komende dagen en weken nog bijkomen. 'Op 4 april zal het een jaar geleden zijn dat onze dochter is gestorven. Massa's vrienden, vriendinnen en familieleden zullen dit willen herdenken. En nogmaals, wie zijn wij om hen dat te verbieden?' Het is volgens de ouders niet de eerste keer dat er kritiek is op de manier waarop zij en de vrienden van Fauve hun verdriet verwerken. 'Toen ze pas gestorven was, zaten tal van vriendinnen van haar op een dekentje bij de urne. De man die de begraafplaats verzorgt, heeft toen een speciaal bankje geregeld. Maar iemand heeft daartegen een klacht ingediend. Gelukkig heeft de gemeente toen beslist dat het bankje mocht blijven staan.' Toen waren ze het gemeentebestuur dankbaar. Nu zijn ze onthutst. 'Heeft het gemeentebestuur echt niks beters te doen dan zich druk te maken over die bloemen?' Burgemeester Erik De Wispelaere (CD&V) begrijpt dat de brief opschudding heeft veroorzaakt. 'We voelen echt wel met de familie mee. We hebben over dit specifieke geval ook urenlang gediscussieerd in het schepencollege. Maar wij hebben vastgesteld dat er publieke grond wordt gebruikt om een soort gedenkparkje aan te leggen. Wij kregen al aanvragen van andere mensen die wilden weten of zij ook zo'n parkje mochten aanleggen. Daar kunnen wij geen toelating voor geven, dus kunnen we ook voor deze familie geen uitzondering maken.' DS, 06-02-2008 (Olivier Scheir)
|
|||
|
|||
Ik dacht eerst dat ik het verkeerd verstaan had toen ik het hoorde op het nieuws, ik zie echt het probleem niet. Laat die mensen toch in alle rust rouwen en herdenken.
|
|
|||
|
|||
Ergens kan ik de gemeente wel begrijpen, al stel ik mij ook de vraag 'als die niets beters te vertellen hebben op vergaderingen...'. Het probleem is vooral dat die bloemen, beertjes, plantjes... niet alleen van de ouders zijn. Jonge mensen hebben inderdaad vaak een uitgebreid netwerk aan sociale contacten. Er zijn dus veel mensen die haar willen herdenken. Het is dan ook fout om zo expliciet de ouders verantwoordelijk te stellen voor dit 'probleem'. Ik denk dan ook dat een andere manier van communiceren veel beter had geweest.
|
|||
|
|||
bloemen op graf kind
Ik ben het eens met "Believing Bart". Ik kan ook de gemeente begrijpen. Maar het kind was nog niet lang geleden gestorven, dan is het toch normaal dat er nog veel bloemen, beertjes en dergelijke bij het graf liggen.. Zéker bij een jong iemand. Laat die ouders toch op hun manier rouwen, hun kind herdenken, .. Als de gemeente niets nuttigers te doen heeft, dan zijn ze héél goed bezig !
|
|
|||
|
|||
Ik kan de reactie van de gemeente niet goed begrijpen. Ik begrijp ook niet waarom andere mensen hier problemen mee hebben. Als er op het graf van hun overleden familielid veel bloemen en beertjes zouden liggen, zouden zij het denk ik ook niet leuk vinden dat er anderen gaan klagen over de "overbebloeming" of dergelijke. Het gaat hier ook om een jong meisje, en jonge mensen hebben, zoals gezegd, ook een veel grotere aanhang dan ouderen. Ik vind dat andere mensen hier respect moeten voor hebben en mensen moeten laten rouwen op hun manier ook al is dat door bloemen en beertjes neer te leggen op het graf.
Ik vind het zelfs ook wel positief dat er zoveel bloemen en beertjes worden neergelegd, dat wil toch zeggen, dat het meisje nog altijd leeft onder haar vrienden en vriendinnen. |