actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st December 2007, 04:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Snelheidsbeperking maakt lucht klein beetje properder

Snelheidsbeperking maakt lucht klein beetje properder


BRUSSEL - De beperking tot 90 km/u op de drukste snelwegen heeft wel degelijk effect. In de buurt van de snelwegen daalt de concentratie fijn stof een beetje. Dat blijkt uit onderzoek van de Vlaamse Milieumaatschappij. Maar veel helpt het niet, want de lucht is dezer dagen zo vervuild dat er sprake is van 'Chinese toestanden'.



Onderzoek in opdracht van de Vlaamse Milieumaatschappij heeft aangetoond dat een smogalarm, zoals dat gisteren en vandaag geldt, wel degelijk effect heeft. Spectaculair is de impact op de luchtkwaliteit niet, maar ze is er wel.

'De snelheidsbeperking die nu geldt, is dezelfde als afgelopen maart', zegt Frans Fierens, wetenschappelijk medewerker van de intergewestelijke cel Leefmilieu. 'Op basis van de metingen die we toen hebben gedaan, hebben we simulaties laten uitvoeren. Daaruit blijkt dat de concentratie fijn stof daalt op de plaatsen waar een snelheidsbeperking geldt. Er is dus wel een effect. We laten nu verder onderzoeken of andere beperkingen meer effect zouden hebben, bijvoorbeeld alleen voor vrachtwagens, of voor iedereen op alle snelwegen.'

De snelheidsbeperking is omstreden. Niet alleen worden er vragen gesteld over de juridische geldigheid van het bord (90 km/u, smog). Ook het effect van een snelheidsbeperking wordt in vraag gesteld. Want 70 tot 80 procent van het fijn stof in onze lucht komt uit het buitenland.

'Gemiddeld komt het meeste fijn stof inderdaad uit het buitenland', reageert Fierens. 'Maar dat is een gemiddelde. Tijdens het smogalarm, zoals nu, is het windstil. Daardoor is de vervuiling nu zo groot. Het zorgt er ook voor dat het fijn stof niet circuleert. Op piekdagen als vandaag komt de vervuiling dus niet van over de grenzen gewaaid.'

'De vervuilende uitstoot van wagens wordt in de eerste plaats niet door de snelheid veroorzaakt', weet Sebastian Verhelst, onderzoeker vervoerstechnieken aan de Universiteit Gent. 'Belangrijker is de manier waarop wagens optrekken en tot stilstand komen. Om de uitstoot te verminderen, is het belangrijker om de snelheid constant te houden dan om ze te beperken. Maar dan hebben we het over de manier van rijden, en dat is moeilijk in regels te vatten.'

De intergewestelijke cel Leefmilieu benadrukt dat de snelheidsbeperking een noodmaatregel is, die enkel geldt op de dagen dat de piek al is overschreden. De bedoeling is dat de hoogste pieken worden afgetopt, want onder de maximumnorm geraak je op zulke dagen toch niet.

Ook gisteren was dat niet het geval. De waarden waren zelfs zo hoog dat de cel Leefmilieu het over 'Chinese toestanden' had. Vooral in Wallonië en West- en Oost-Vlaanderen waren de piekwaarden uitzonderlijk hoog.

De snelheidsbeperking, die sinds gisterochtend zes uur geldt, blijft vandaag zeker van kracht. Over het weekend wordt vandaag beslist. De weersverwachtingen voorspellen in elk geval weinig goeds. Zaterdag zou er iets meer wind zijn, wat goed is. Maar de temperatuurinversie blijft dezelfde als vandaag. Dat houdt in dat de bovenste luchtlagen warmer zijn dan de onderste, waardoor de vervuiling zich in de lucht opstapelt. Daardoor zal de hoge vervuilingsgraad waarschijnlijk niet noemenswaardig dalen.

Zolang deze hoge concentraties blijven gelden, raadt de intergewestelijke cel voor het Leefmilieu aan om langdurige fysieke inspanningen, zoals joggen, te vermijden. Dat advies geldt voor iedereen, maar vooral voor de jongste en oudste mensen, die gevoeliger zijn voor luchtvervuiling.

www.irceline.be


DSOnline, 21-12-2007 (Pieter Lesaffer)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st December 2007, 09:49
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
'De vervuilende uitstoot van wagens wordt in de eerste plaats niet door de snelheid veroorzaakt', weet Sebastian Verhelst, onderzoeker vervoerstechnieken aan de Universiteit Gent. 'Belangrijker is de manier waarop wagens optrekken en tot stilstand komen. Om de uitstoot te verminderen, is het belangrijker om de snelheid constant te houden dan om ze te beperken.

Omdat ik altijd gedacht heb dat de snelheid vanaf 100 km/u wél van groot belang is voor het verbruik heb ik even wat gegoogled en kwam het volgende tegen op: http://www.mina.be/front.cgi?s_id=3...ord=&zoekwoord=
Citaat:
De meeste emissies en brandstofverbruik zijn toe te schrijven aan voertuigacceleraties die voor het overgrote deel nog steeds aanwezig zijn in de gesimuleerde cyclus. Het effect van snelheidsbeperkingen onder 100 km/u is hierdoor eerder gering. Pas boven 100 km/uur krijgt de luchtweerstand een belangrijke rol bij de rijweerstand, waardoor zowel brandstofverbruik als emissies hierdoor belangrijk kunnen worden beïnvloed, hetgeen ook blijkt uit het Nederlandse onderzoek.

Dus op de autosnelweg heeft de snelheid wel degelijk belang. 100 km/u rijden ipv 120 km/u kost je qua tijd op een rit van een uur enkele minuutjes (en dan heb ik het over 3 of 4), maar qua brandstofverbruik scheelt dat enorm.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th December 2007, 12:39
stephanie.engelen stephanie.engelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Nijlen
Posts: 78
Het heeft inderdaad wel degelijk effect. Ik vind dit een kleine moeite om erge gevolgen uit te sparen.
De vervuiling is iets waar we samen aan moeten werken.
En dat ze hiervoor snelheidscontroles doen, vind ik niet meer als normaal. Gelukkige is het smogalarm reeds opgeheven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.