|
||||
|
||||
Comical Samira
COMICAL SAMIRA
Het is jammer dat ik niet gepokt en gemazeld ben in de rijke traditie van kleinlinkse paranoia, want mijn God, had ik anders even een complottheorie bedacht! Laat ik wat hints geven, voor wie er zijn voordeel mee wil doen. Stel, stel dat Vlaams Belang in het geheim allochtonen op de loonlijst had staan. Stel dat die betaald werden om gedrag te vertonen dat de partij vervolgens kon veroordelen. Dat is niet zo'n vergezochte theorie, en ze komt ook niet van mij: na straatrelletjes hoor je ze vaak verkondigen. Als de joden 9/11 kunnen organiseren, dan kan Vlaams Belang de Turnhoutsebaan op stelten zetten. Maar stel - en nu komen we er - dat de partij niet alleen relschoppers en tasjesdieven inhuurt, maar ook vredesduiven. Verstandige, mondige, geïntegreerde allochtonen, liefst vrouwelijk, die ogenschijnlijk het multiculturele defaitisme tegenspreken, maar het bij nader toezien tóch versterken. En stel dat deze week één van die rekruten uitgestuurd is. Wie zou dat dan kunnen zijn? Aha! Ik stel vast dat u zélf spontaan denkt aan Samira Benallal. De zus van ontsnappingskoning Nordin ontpopte zich afgelopen week als een Belgische versie van Comical Ali. Geconfronteerd met de vierde ontsnapping van haar broer, gevolgd door zijn, wat, 51ste gewelddadige overval, koos ze voor de strategie van de totale ontkenning. Dat leidde bij Pauw en Witteman tot het volgende gesprek: Samira: 'Mijn broer is niet gevaarlijk. Wie heeft u gezegd dat hij gevaarlijk is?' Witteman: 'Hij is opgepakt met een pistool.' Samira: 'Hij had geen pistool! Mijn broer heeft geen bloed aan zijn handen. Er is een groot verschil tussen een pistool hebben om mensen bang te maken, en dat pistool ook echt gebruiken.' Pauw: 'Hij is toch veroordeeld omdat hij geschoten heeft op twee agenten?' Samira: 'Ik herinner u eraan dat op de dag van de schietpartij een krant, La Dernière Heure, dat is een rechtse krant, schreef: Benallal heeft geschoten op twee agenten. Dezelfde dag! Dit is een zaak die moet uitgeklaard worden op het niveau van justitie. Dat is een ander debat, over discriminatie binnen justitie!' Samira zei zelfs letterlijk dat 'het systeem' verantwoordelijk was voor Nordins criminele gedrag. Toen wist ik het zeker: dit is doorgestoken kaart. Aan de tekstschrijvers van het Belang: als je nog eens een Karikatuur wilt opvoeren van de Linkse Onnozele Naïeveling (de KLON), die elke misdaad goedpraat met het systeem en de media, doe het dan wat subtieler. Jammer is het wel. Op zich is het namelijk erg nuttig om te proberen begrijpen wat er misliep met Nordin Benallal. Niet om hem goed te praten, wel omdat het al even oppervlakkig is om enkel te veroordelen en te bestraffen. Dat is wat we deze week gezien hebben: het regende verontwaardiging over het feit dat er alwéér een helikopter was kunnen landen in een gevangenis, er werd wat gekibbeld over het spannen van kabels over de binnenpleinen, en Benallal krijgt nog eens twintig jaar extra, bovenop de 39 die hij sowieso moest brommen. We kregen een overzicht van zijn vorige overvallen en ontsnappingen, gesprekken met zijn eerst bange dan opgeluchte slachtoffers, en het bericht dat ook zijn familie zich van hem afkeerde, Samira uitgezonderd. Dat voor het uitgebreide deel 'maatschappelijke afwijzing'. Het deel 'maatschappelijke analyse' bleef leeg. Met uitzondering van Samira, die werd opgevoerd als een curiosum, de zus die haar broer ondanks alles blijft verdedigen, of erger: de karikatuur van de welzijnswerker, die in alle daders slachtoffers ziet, en die blijft afkomen met de afgezaagde riedeltjes 'slechte vrienden, gebrek aan begeleiding en discriminatie door het systeem'. Misschien is dat een complottheorie waar ik wel in wil geloven. Dat Samira Benallal, in al haar naïviteit, opgevoerd wordt om iedereen die zoekt naar een maatschappelijke analyse verdacht te maken. Mensen die een deel van de verklaring zoeken in sociale, familiale en culturele achtergrond, in scholing, in opvoeding, in eerdere ervaringen met de overheid, in hoe onze gevangenissen omgaan met gedetineerden en welke perspectieven ze hen bieden bij hun vrijlating - die mensen, zo leert ons dit voorbeeld, zijn ideologisch verblind, een beetje bespottelijk, en gevaarlijk als ze aan de macht zouden komen. Als er een misdaad gebeurt, dan is een samenleving boos, en ze straft. Wie meer wil dan dat, die is als Comical Samira: een restant van een onverantwoordelijke cultuur, die we gelukkig achter ons hebben gelaten. Tom Naegels is schrijver DS, 03-11-2007