actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 6th September 2007, 23:37
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

SOS frituurkot

Frituuruitbaters ongerust over verdwijnen buitenstaande frituren

Er zijn steeds minder buitenstaande frituren. Dat zegt Navefri, de beroepsvereniging voor frituuruitbaters. De vereniging trekt aan de alarmbel nu ook in Dendermonde en Eeklo geen buitenstaande frituren meer mogen staan.

Het schepencollege van Dendermonde besliste onlangs dat vanaf 1 januari 2008 geen frituren meer mogen staan op de openbare weg. Donderdag vernam Navefri dat ook beide buitenstaande frituren in Eeklo binnenkort moeten verdwijnen.

Heksenjacht

Volgens Navefri hebben de gemeenten een "heksenjacht" geopend op de frietkoten en zijn al heel wat gemeenten "frietkotvrij". Reden daarvoor is volgens de organisatie dat de frietkoten "niet passen in het keurig hedendaags straatbeeld".

Navefri trekt aan de alarmbel. "Juist doordat niemand er zich om bekommert, is het aantal dramatisch gedaald", luidt het donderdag. "Naast dit totaal gebrek aan respect voor het eigen levend volkspatrimonium, betreurt Navefri de wijze waarop daarbij wordt omgegaan met de economische toekomst van deze frituuruitbaters." Die moeten op een jaar tijd een nieuwe locatie vinden, een volledige nieuwe zaak starten en de huidige buitenstaande frituur uitbaten.

De organisatie vindt dat een buitenstaande frituur een meerwaarde kan zijn voor de buurt: "naast culinaire en economische waarden, bevordert een buitenstaande frituur ook vaak het sociaal contact en het veiligheidsgevoel." (belga/dm)

Blog DM, 06/09/2007
Oud 11th October 2007, 15:47
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User

Ik vind het heel spijtig dat de échte Belgische frietkoten stillaan uit het straatbeeld verdwijnen. Het is toch altijd iets 'typisch' van België geweest.

Een ouderwets frietkot brengt toch een bepaalde gezellige sfeer mee die bevorderlijk is voor sociale contacten te leggen. Ik vind het maar dom, dat ze zeggen dat dit niet meer in het straatbeeld zou passen.Naar mijn mening verliest België zo zijn trots en bekendheid.

Het toont ook van weinig respect vind ik. Ze hebben er helemaal niet over nagedacht wat voor financiële problemen dit meebrengt voor de frituur uitbaters. Zij moeten een nieuwe zaak opstarten en dit is zeker niet gemakkelijk.
Met citaat antwoorden
Oud 11th October 2007, 17:16
Natalie Docx Natalie Docx is offline
Registered User

Ik vind het vrij belachelijk dat frietkoten moeten verdwijnen, om zo een deftiger straatbeeld te verkrijgen. Als ze niet in het huidige straatbeeld passen, kunnen ze evengoed de uitbaters vragen om aan hun zaak iets te veranderen, bijvoorbeeld de gevel of dergelijke. Dat zou toch al iets minder drastisch zijn, dan de zaken één voor één op te doeken.
Met citaat antwoorden
Oud 11th October 2007, 17:28
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User

Dit heeft toch helemaal geen zin. Ik vind het juist 'iets' hebben, zo'n frietkot. Het is trouwens veel gezelliger en juist het typische beeld dat de mensen hebben van een frituur. Voor de uitbaters is het trouwens zeer moeilijk. Zij moeten een hele nieuwe zaak uit de grond stampen, op een andere locatie. Als dit bijvoorbeeld in een andere stad is, moeten zij allemaal nieuwe klanten gaan lokken. Laat voor mij al die gezellige frietkoten maar staan.
Met citaat antwoorden
Oud 16th December 2007, 06:21
steven.ingang steven.ingang is offline
Registered User

hmm

Schandalig!!! Laat die frituuruitbaters nu eens hun ding doen. Het behoort nu eenmaal tot one cultuur en die mag van mij zo blijven. Frituuruitbaters , verenigd u!!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:52.