#1
|
||||
|
||||
'Schone' diesel = contradictie
Zuinige dieselmotor nu de grote boosdoener
Diesel is verdacht sinds de luchtkwaliteit in de grote Duitse steden twijfelachtig is gebleken. Mede door dieselmotoren zweven te veel roetdeeltjes in de Duitse lucht. De Duitse dieselmotor pruttelt, nu er een discussie woedt over de milieugevolgen van de uitstoot. Dat maakt de topman van Bosch, de grootste leverancier van dieseltechnologie ter wereld, nerveus. ,,Duitsland kan zich de luxe van zo'n simplistisch debat niet veroorloven.'' De economische belangen die op het spel staan, zijn enorm. De auto-industrie is de belangrijkste werkgever van Duitsland. Duitse autofabrikanten als BMW, DaimlerChrysler en Volkswagen staan daarom onder druk dieselauto's zo snel mogelijk standaard uit te rusten met roetfilters, zoals de Franse concurrentie al vier jaar doet. Het grootste obstakel is de beperkte productiecapaciteit: het is duur roetfilters op zo korte termijn in serie in te bouwen. Ook in Nederland is luchtkwaliteit sinds kort een hot item, nu de Nederlandse overheid er niet in slaagt aan Europese milieunormen voor de hoeveelheid fijnstof in de lucht te voldoen. Maar Eric-Jan van den Berg van het Kenniscentrum van de Rai wijst erop dat de dieselproblematiek hier minder geldt. In Duitsland zijn twee van de vijf nieuwe auto's diesels. ,,Daar is het probleem nijpender dan in Nederland, waar een kwart van de nieuwe auto's een dieselmotor heeft.'' Volgens de Rai is in Nederlandse verkoopcijfers voorlopig niet te zien of de populariteit van de dieselauto terugloopt. ,,Dat kan op zijn vroegst volgend jaar.'' Hoewel de dieselauto het meeste fijnstof per reizigerskilometer uitstoot (dertig keer zoveel als een benzineauto), gold hij jaren als milieuvriendelijk. De dieselmotor is efficiënter dan een benzinemotor, en dankzij zijn zuinigheid ook geliefd. In 1990 had diesel in Nederland een marktaandeel van 11 procent, in 2004 van 24,3 procent. ,,De uitstoot van CO2 is bij dieselauto's juist veel kleiner. Naar mijn gevoel wordt de dieselmotor nu te makkelijk afgedankt'', zegt Jan-Willem van der Wiel van het Automotive Technology Center (ATC) in Eindhoven. Van der Wiel doelt op de voorstellen uit de Tweede Kamer om de accijns op dieselbrandstof te verhogen met 8 cent. Op die manier zou de aanschaf van dieselauto's worden ontmoedigd en zouden dieselgebruikers eerlijk opdraaien voor de maatschappelijke kosten -zoals gezondheidsschade- die zij veroorzaken. Een liter diesel is nu 40 cent goedkoper dan een liter benzine. In de studie 'Dirty diesel duurder' becijferde onderzoeksbureau CE vorig jaar dat een verhoging van de accijns met tien cent het broeikaseffect, de files en de luchtvervuiling zou terugdringen. Als de accijns wordt verhoogd -een kamermeerderheid daarvoor ontbreekt, maar staatssecretaris Van Geel is voor- zouden de inkomsten ten goede moeten komen aan de dieselmotor, vindt Van der Wiel. ,,Je zou dat geld moeten gebruiken om oude, rijdende auto's alsnog met een roetfilter uit te rusten.'' Het probleem van de dieselmotor is tijdelijk, zo luidt de consensus onder technici. Hoewel ingenieurs verschillende wegen bewandelen om de dieselmotor aan de Europese emissiewetgeving aan te passen -de Duitsers kijken vooral naar het verbrandingsproces, de Fransen letten meer op de uitlaatgas-nabehandeling- zien Europese autofabrikanten een mooie toekomst voor diesel weggelegd. Zelfs kleine modellen zijn met dieselmotor te koop. ,,Als roetfilters eenmaal zijn gestandaardiseerd, tussen 2010 en 2015, zal er in fijnstof-emissie nauwelijks nog verschil zijn tussen benzinemotoren en dieselmotoren'', voorspelt Van der Wiel. Hij wijst erop dat er ook schot zit in de ontwikkeling van dieselbrandstof. ,,De diesel wordt voortdurend verbeterd. Zwavelarme, schonere diesel begint te komen.'' Trouw, 06-05-2005
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |